Jāatgādina, ka ASV elektroautomobiļu uzņēmuma Tesla pārdošanas apjomi Eiropā šāgada janvārī un februārī, salīdzinot atbilstošajiem mēnešiem pērn, ir kritušies par 49%. To, atsaucoties uz Eiropas Automašīnu ražotāju asociāciju, ir ziņojusi LETA.
Diena ir vēstījusi, ka situācija ar Tesla akciju vērtību arī neizskatās spoži. Turklāt Tesla automašīnas tikušas pat apķēpātas un dedzinātas. Protams, uzskatīt, ka visas šī zīmola problēmas ir saistītas ar nepatiku pret Ī. Masku, būtu pārspīlēti. Tomēr kopsakarības pilnībā noliegt arī nevar.
Kompānija Kantar, veicot globālu pētījumu, ir konstatējusi, ka 80% respondentu cenšas iegādāties produkciju no tiem uzņēmumiem, kas atbalsta viņiem svarīgus mērķus. Turklāt cilvēki vairs neslēpj kritiku tad, ja zīmolu vērtības ir pretrunā ar viņu uzskatiem.
Nesen Latvijā mediju un sabiedrisko attiecību jomā visai pieredzējis eksperts gan norādīja, ka cilvēkiem, iegādājoties preces un pakalpojumus, primāri interesē kvalitāte, cena un saņemšanas ērtums, nevis uzņēmuma vērtības.
Nenoliedzami mūsu valstī un citur pasaulē ir iespējams atrast atšķirīgus gadījumus – gan tādus, kad cilvēki koncentrējas vien uz produktu un pakalpojumu kvalitāti, gan arī tādus, kad analizē vērtības, kuras popularizē konkrēts uzņēmējs vai ar viņa biznesu saistītais zīmols. Būtiski ir atcerēties, ka mūsdienās allaž pieejamas izvēles iespējas – ja nav pieņemams kāds tirdzniecības uzņēmums, var iepirkties cita uzņēmuma veikalos, ja šokē kādas ražotnes eksporta virzieni, var ignorēt šīs ražotnes produkciju, ja ir iebildumi pret kādu banku vai aviokompāniju, ir pieejamas citas bankas un aviokompānijas. Tā tas ir vēl daudzās jomās, arī kultūrā – ja nepatīk kāda režisora viedoklis, var apmeklēt citu teātri vai kino.
Ī. Maska gadījumā gan situācija ir nopietnāka – kritiku izraisījuši ne jau viņa uzskati vai Tesla kampaņas, bet gan DOGE īstenotās reformas, kas ietekmē daudzu cilvēku labklājību.
Raugoties plašāk, tiem uzņēmējiem, kuri vēlas darboties politikā, arī pie mums Latvijā, jārēķinās ar to, ka līdz ar ieguvumiem nāks zaudējumi. Gan ieguvumi, gan zaudējumi jāizvērtē arī tad, ja kāds zīmols regulāri un publiski popularizē tādas vērtības, par kurām konkrētajā sabiedrībā notiek diskusijas, vai arī mērķtiecīgi pauž kategoriski formulētus, radikālus uzskatus.