Filma daļēji uzņemta Latvijā un balstīta uz Olivjē Geza starptautisko bestselleru, kas stāsta par viena no XX gadsimta odiozākajiem noziedzniekiem, nacistu ārsta Jozefa Mengeles bēgšanu.
Pasaules pirmizrāde notika Kannās, kur šī spēcīgā, līdz pašiem pamatiem satricinošā filma kļuva par vienu no spilgtākajiem un visvairāk apspriestajiem festivāla notikumiem.
Pēc Trešā reiha sabrukuma Jozefs Mengele, bēdīgi slavenais Aušvicas "nāves eņģelis", slēpjas Dienvidamerikā, dzīvojot vientuļu dzīvi un rūpīgi dzēšot pēdas, lai izvairītos no taisnīgas tiesas. Taču pagātne viņu panāk...
Skats no filmas Jozefa Mengeles pazušana. Foto – Andrejs Strokins
Izcilais vizuālais stāstnieks Kirils Serebrenņikovs piedāvā drosmīgu, daudzslāņainu patiesā stāsta interpretāciju.
Aizraujošs, daudzžanru darbs, kas atmosfēras ziņā atgādina Fickaraldo drudžaino džungļu haosu, norisinās vairāku desmitgažu garumā un aptver daudzas valstis: no Buenosairesas līdz Paragvajai un Brazīlijai.
Tā ir bezkompromisa iegremdēšanās cilvēka dvēseles tumšākajos nostūros, vienlaikus kalpojot par sāpīgu un spilgtu atspoguļojumu satraucošajai tagadnei. Rezultātā iznākusi ne tikai odiozā monstra cilvēka veidolā likteņa rekonstrukcija, bet arī drosmīgs, provokatīvs pētījums, satraucoša līdzība par to, cik viegli ļaunums var burtiski izkliedēties vienaldzībā, un ka nesodāmība nav nozieguma beigas, bet gan turpinājums.
Izcilais vācu aktieris Augusts Dīls rada biedējoši precīzu Jozefa Mengeles tēlu, izsekojot varoņa pārvērtības gandrīz četrdesmit gadu garumā – bez mazākās mēģinājuma viņu attaisnot vai humanizēt. Šis darbs ir viens no tiem retajiem gadījumiem, kad aktierspēle pārtop tīrā kinematogrāfiskā spriedzē – hipnotizējošā, neizbēgamā, gandrīz nepanesamā savā autentiskumā.
Režisora pastāvīgais operators Vladislavs Opeļjancs filmas vizuālo valodu pārvērš mākslas darbā. Izmantojot sev raksturīgos teatrālos garos kadrus, sekojot varoņiem ar gandrīz horeogrāfisku precizitāti, viņš rada krāšņus tēlus, kuros viens no spēcīgākajiem izteiksmes iespaidiem ir straujā pāreja no melnbalta attēla uz krāsaino. Šī vizuālā nobīde, stilizēta kā veca amatierfilma un kontrastējoša ar pārējo filmas estētiku, rada satriecošu emocionālu efektu.
Kritiķi vienprātīgi atzīmējuši, ka Jozefa Mengeles pazušana ir režisora nozīmīgākā filma, kurā nav neviena nejauša kadra, neviena lieka vārda. Tikai mākslinieciska skaidrība un morāla drosme.
Kirils Serebrenņikovs atkal vērš savu objektīvu uz sabiedrības vājajām vietām – uz to, cik biedējoši viegli fašisms šodien atkal spēj iesakņoties un izplatīties, laužoties cauri labklājībai, tradīcijām un vienaldzībai.
Biļetes pieejamas www.bilesuserviss.lv.
Festivāls Baltijas pērle notiks no 24. septembra līdz 3. oktobrim.

