Filma Klejotāju zeme ir veidota pēc amerikāņu žurnālistes Džesikas Braderes 2017. gadā sarakstītās grāmatas motīviem un vēsta par sievieti, kura krīzes dēļ pazaudē visu un dodas ceļojumā ar auto pa ASV rietumiem kā mūsdienu nomadniece.
Ieraksts vēsturē
Līdz šim filma bija guvusi jau neskaitāmus panākumus – to vidū arī tādas prestižas balvas kā Venēcijas kinofestivāla Zelta lauvu un Holivudas Ārzemju preses asociācijas apbalvojumu Zelta globuss kategorijā Labākā dramatiskā filma. Otru Amerikas Kinoakadēmijas balvu Oskars tā saņēma par labāko režiju, tādējādi Hloja Džao kļuva par otro sievieti apbalvojuma pasniegšanas vēsturē, kura izpelnījusies šādu atzinību. Pirms viņas to bija izdarījusi amerikāņu režisore Ketrina Bigelova par savu kinodarbu Sapieris/The Hurt Locker (2008).
Savukārt trešo ASV Kinoakadēmijas balvu Oskars šai mazbudžeta drāmai sagādāja godalgotā amerikāņu aktrise Frānsisa Makdormanda, kura uzvarēja kategorijā Labākā aktrise galvenajā lomā. Tajā viņa plūca laurus jau trešo reizi. Pirms tam aktrise šo apzeltīto vīriņa statueti bija ieguvusi par savu darbu brāļu Koenu filmā Fārgo (Fargo, 1996) un britu režisora Mārtina Makdonaha kinodarbā Trīs paziņojumi pie Ebingas, Misūri štatā (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017).
Ak, tētīt...
Kategorijā Labākais aktieris galvenajā lomā uzvarēja vēl viena aktiermākslas izcilība – sers Entonijs Hopkinss – par savu lomu pazīstamā franču dramaturga Floriana Zellera kinorežijas debijas darbā Tēvs (The Father). Pēc vairākām Amerikas Kinoakadēmijas balvas Oskars nominācijām velsiešu aktierim izdevās atkārtot savu gandrīz pirms trīsdesmit gadiem gūto panākumu, kad viņš tika apbalvots par savu ikonisko Hanibāla Lektera lomu amerikāņu režisora Džonatana Demmes filmā Jēru klusēšana (The Silence of the Lambs, 1991).
Šī franču dramaturga filma ir veidota pēc viņa paša 2012. gadā sarakstītās lugas, kuras adaptācija uz lielajiem ekrāniem Floriana Zellera debijas darbam sagādāja vēl vienu Amerikas Kinoakadēmijas balvu Oskars (pirms vairākiem gadiem šo lugu Latvijas Nacionālajā teātrī iestudēja režisors un aktieris Intars Rešetins. Tā tika izrādīta ar nosaukumu Ak, tētīt..., un galveno lomu šajā uzvedumā spēlēja Valdis Lūriņš). Savukārt kategorijā Labākais oriģinālais scenārijs par augstvērtīgāko veikumu tika nosaukts angļu režisores Emeraldas Fenelas filmas Daudzsološa jauna sieviete (Promising Young Woman) "izejmateriāls".
Vēl pa balvai
Savas godam nopelnītās balvas Oskars par labākajiem darbiem otrā plāna lomās ieguva britu aktieris Denjels Kaluja (Judas and the Black Messiah) un dienvidkorejiešu aktrise Jona Jadžana (Minari). Vēl starp apbalvojumu saņēmējiem var izcelt animācijas studijas Pixar lielbudžeta kinodarbu Dvēsele (Soul) – tā tika pie apzeltītā vīriņa statuetēm kategorijās Labākā animācijas filma un Labākā oriģinālmūzika.
Jāatgādina, ka Latvijas kino vēsturē šī gada Amerikas Kinoakadēmijas balvas Oskars sacensība ieies ar to, ka režisora Dzintara Dreiberga veidotās vēsturiskās drāmas Dvēseļu putenis skaņu celiņš (komponiste Lolita Ritmane) iekļuva tā saucamajā īsajā sarakstā kopā ar piecpadsmit pretendentiem, kas tika izvēlēti no 136 pieteikumiem.
Savukārt kategorijā Labākā starptautiskā filma Amerikas Kinoakadēmijas balva Oskars tika pasniegta dāņu režisora Tomasa Vinterberga traģikomēdijai Vēl pa mēriņam (Another Round) ar aktieri Madsu Mikelsenu galvenajā lomā. Tas ir stāsts par četriem draugiem, kuri kādu vakaru restorānā apspriež norvēģu psihiatra, zinātnieka un publicista Finna Skorderuda izvirzīto hipotēzi par to, ka katram cilvēkam pilnīgai laimei pietrūkst asinīs nedaudz alkohola jeb aptuveni divu glāžu vīna, ko viņi nolemj pārbaudīt praksē. Pagājušā gada nogalē šis kinodarbs triumfēja 33. ikgadējā Eiropas Kinoakadēmijas balvas pasniegšanas ceremonijā, kurā tika pie četrām godalgām.
Ar visu Amerikas Kinoakadēmijas balvas Oskars uzvarētāju sarakstu var iepazīties tās interneta vietnē oscars.org