Vai pati jūtaties kā Latvijas
mūsdienu mākslas granddāma?
Kas tā granddāma ir? Nē, es jūtos kā Latvijas māksliniece, kā daļa no
Latvijas mākslas scēnas. Nesen rakstīju papīrus — atcerējos, ka pirmā
izstāde man bija 1978.gadā, tātad jau 30 gadu piedalos izstādēs. Iznāk,
ka šī man ir jubilejas izstāde!
Jums apkārt visi tuvākie cilvēki arī ir mākslinieki!
Gandrīz visi, jaunākais dēls Dāvids nav mākslinieks. Džonam (I.Iltneres
vīrs Jānis Mitrēvics. — J.J.) ir digitālā dizaina darbnīca, viņš tur
strādā.
Taču visi pārējie gan ir mākslinieki — vīrs Jānis Mitrēvics, dēls Miks Mitrēvics un viņa dzīvesbiedre Kristīne Kursiša.
Pirmkārt, mans tēvs bija latviešu mākslas lielmeistars… Mikam jau
vispār superīgi iet, viņš uz Venēciju brauks. Mēs dzīvojam atsevišķi,
un dzīve šajā straujajā laikmetā ir tāda, ka pat jaunumus par viņu es
bieži uzzinu no avīzēm. Viņš nominēts Swedbank
mākslas balvai, un uzvarētājs Tallinas KUMU muzejā tiks nosaukts
4.decembrī — dienā, kad es atklāšu savu izstādi. Man baigi patīk, ka
Kristīne tagad ar filmām ņemas… Labi, ka mans vīrs ir mākslinieks! Viņš
ar glezniecību tik tieši vairs nenodarbojas, bet viņš mani saprot.
Kādas bija jūsu izjūtas, kad uzzinājāt, ka Miks nākamgad pārstāvēs Latviju Venēcijas biennālē?
Kolosāli, super! Džons gan uztraucas, viņš saka — pārāk ātri viņam tas
viss beigsies. Patlaban, salīdzinot ar mūsu jaunību, tomēr ir citi
laiki. Pasaule ir atvērtāka, māksliniekiem ir daudz iespēju. Miks šogad
guva labas atsauksmes pēc dalības izstādē Manifesta, tagad vēl
Venēcija. Superīgs prieks! Mātes lepnums! Priecājos nevis kā mamma, bet
kā mākslinieks, kurš saprot, cik tas ir forši un ka viņam ir paveicies.
Jo tu vari ielikt lielu enerģiju un tad nenotiek kaut kāda maza
saslēgšanas — tev nepaveicās, jūties nesaprasts.
Kas māksliniekam ir bīstamāks — radošā vai ekonomiskā krīze?
Bieži domāju par ekonomisko krīzi. Mākslinieki arī senāk to jau
pārdzīvojuši. Vienā brīdī mākslinieki tika nomesti no pjedestāla.
Bijuši laiki, kad gāja ļoti grūti, arī finansiāli. Katrā ziņā bez tāda
Mediči vai Sāči daudz kā šajā pasaulē būtu mazāk, bet, no otras puses,
palasi, ko gribi, paklausies, ko saka Šnābels vai kāds cits mākslinieks
— ne jau naudas dēļ tas viss tiek darīts. Tā ir nepieciešamība radīt.
Bet finanses un nauda… Esam pieraduši, ka te viņu nav, te viņi ir, te
atkal nav, te atkal ir. Man tā ir bijis — liekas, pilnīgs bezcers, bet
paiet brīdis — un tad tev atkal ir! Ja tev ir tas, kas tev tiešām
patīk, ja tu dari to, ko gribi, agri vai vēlu arī alga par to pienākas.
Jūsu izstādei dots nosaukums Skaistā trauslā daba. Vai tā ir arī autobiogrāfiska piezīme?
Tāds nosaukums ir arī vienai gleznai šajā ekspozīcijā. Gleznojot es
domāju — tajā bildē visu ko varēšu ielikt: jaunas sievietes, kuras jau
nākamajā brīdī varētu būt vecas, visus savus plūdus, miglas,
sprādzienus. Man patīk, kad bildē ir jūtama kaut kāda izmaiņa vai rodas
sajūta, ka izmaiņas tūlīt būs. Izdomāju, ka to visu varēšu zem tā
nosaukuma pabāzt. Tas ir jāsaprot tā, ka nevis daba ir gan skaista, gan
trausla, bet tas ir stāsts par to, cik kaut kāds ideāls ir trausls un
zūdošs.
Kā jums mainās robeža starp mākslu un dzīvi?
Tur arī ir jaunības un vecuma moments. Jaunībā vari būt vieglāks,
bezrūpīgāks, daudz ko vairāk var palaist gar ausīm. Ar gadiem krājas
pieredze, atbildība… Es negribu, negribu, negribu, bet jūtu, ka es kā
atspere velkos, velkos, velkos. Esmu sev teikusi: tas ir prieks, ka
vispār varu gleznot, tas man sagādā prieku, baudu, tā ir laime. Bet tik
un tā — kad tuvojas izstāde, kad ir jāpabeidz darbs, man ir grūti.
Pēdējais posms ir tāds, ka naktī risinu gleznas sižetu — likt tur to
lampu vai nelikt? Kā pabeigt? Kā nosaukt? Drausmīga atbildības nasta.
Tad lēnām uzvelcies, uzvelcies, uzvelcies. Izstādei tuvojoties,
ieslīgsti tajās bildēs aizvien dziļāk, un beigās ir ļoti grūti novilkt
robežu starp dzīvi un mākslu. Mana galva nemitīgi strādā, tā domā par
gleznām. Tas mani īstenībā tracina, bet es nezinu, kādas zāles dzert!
Kuram režisoram jūs uzticētu uzņemt filmu par savu dzīvi?
Tarantīno! Viņš ir foršs, traks, tur ar mākslu kaut kas iet kopā. Nebūtu stīvi! Vudijs Allens arī varētu būt foršs.
Kas ir jūsu iecienītākā filma par mākslu vai māksliniekiem?
Džūljens Šnābels kā režisors man šausmīgi patīk. Viņš ir izcils
gleznotājs, es redzu viņa domāšanas ceļu, daudzām kino lietām viņš
pieiet tieši kā gleznotājs — filmā Skafandrs un tauriņš bija īpatnēji
rakursi un skatu punkti.
Kas jūsu dzīvei piešķir skaistuma, viegluma, trausluma sajūtu?
Trausluma sajūta mums visiem ir — viss, sākot ar Parex banku,
un beidzot ar jebkuru cilvēku… Forši, ka sievietei — droši vien arī
vīrietim — ir bērni. Šobrīd man ir divas mazmeitas. Cilvēki saka, ka
nevar atraut acis no gleznām, un es tagad nevaru atraut acis no savu
mazmeitu pūkainajiem vaidziņiem. Ar bērniem ir līdzīgi kā ar darbu —
kādā brīdī nāk tā balva un atdeve. Ja tev ir bērni un vēl mazbērni, tu
it kā esi padevis roku un saproti, sajūti arī to laiku, kas nāk aiz
tevis, aiz tavas aktīvās dzīves. Tas ir vajadzīgs.
Jaunas meitenes par jums saka: "Viņa stilīgi ģērbjas un forši glezno."
Tas gan ir labi. Man tiešām ļoti patīk drēbes, mode. Arī gleznās tas
izpaužas. Vienmēr brīnos — ko tik dizaineri neizdomā! Ko viņi var
izdarīt ar cilvēku un proporcijām! Vienā no savām gleznām esmu
atveidojusi jaciņu no matiem. Louis Vuitton! Nu kā to var izdomāt?! Man
ļoti patīk spalvas un mati, tikko es kaut ko tādu ieraugu, man visur
gribas to iegleznot! Pagaidām to daru diskrēti, bet turpmāk šo tēmu
attīstīšu. Nesen ieraudzīju Chanel zeķbikses — puse kājas ir melna,
puse miesaskrāsas. Perfekti! Bārkstis, plušķi, mati un zirgu astri —
man tas ir saldais ēdiens! Dažreiz ko tādu arī nopērku. Paldies Dievam,
ka Rīgā nav nopērkamas visas tās plušķainās, bārkstainās drēbes vai
kažoki, kas ir burtiski kā mati, — ja tādi šeit būtu, es droši vien
pirktu! Dažreiz domāju: kā cilvēks vispār var apģērbties, ja viņš nav
gleznotājs?! Tur taču ir viss — faktūra, krāsa, proporcijas, tev visu
laiku ir jāizvēlas, vai ne?
Ieva Iltnere. Es nezinu, kādas zāles dzert!
Gleznotāja Ieva Iltnere — par gleznām, krīzi, modi, bērniem un mazbērniem Šodien, 4.decembrī, Rīgas galerijā tiek atklāta Ievas Iltneres personālizstāde Skaistā trauslā daba. Mākslinieces trīspadsmit jaunākās gleznas būs apskatāmas līdz 17.janvārim.
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.