Vairāk vai mazāk taču ikviens noteikti ir saskāries ar daļu no visā pasaulē populāro Holivudas filmu klāsta, kurām mūziku ir komponējis Vācijā dzimušais komponists un producents, XX un XXI gadsimta kinomūzikas lielmeistars Hanss Cimmers. Viņš ir radījis mūziku vairāk nekā piecsimt kino un televīzijas projektiem, kas globālajā kino kasē ir ienesuši vairāk nekā 28 miljardus ASV dolāru. To vidū ir vēsturiskas drāmas, piedzīvojumu filmas, komēdijas, animācijas sērijas un zinātniskās fantastikas filmas. Gladiators, Karalis Lauva, Da Vinči kods, Karību jūras pirāti, Pēdējais samurajs, Pērlhārbora, bondiādes filma Nav laiks mirt, Kung Fu Panda, Šerloks Holmss, Kāpa, Starp zvaigznēm, Melnais bruņinieks, Deizijas kundzes šoferis un Brīvdienas ir tikai daļa no šīs bagātīgās kinoražas, un mūzikai ir nenovērtējama loma šo dažādo kinovēstījumu emocionālajā iedarbībā. To apliecina arī komponistam piešķirto balvu birums, kuru vidū ir divi Oskari, trīs Grammy un trīs Zelta globusi. Mūziķis ir sadarbojies ar režisoriem Kristoferu Nolanu, Gaju Ričiju, Ridliju Skotu, Ronu Hovardu, Maiklu Beju, Denī Vilnēvu un daudziem citiem.
To ir vērts piedzīvot
Šogad Eiropu apceļo jau otrais Hansa Cimmera kinomūzikas šovs Hansa Cimmera pasaule. Jauna dimensija/The World of Hans Zimmer. A New Dimension. Muzikāli un vizuāli iespaidīgais koncertiestudējums, kurā komponista ilggadējā domubiedra un līdzgaitnieka diriģenta Gevina Grīneveja vadībā kopā ar Hansa Cimmera mūziķu grupu piedalās ukraiņu mūziķu orķestris Odessa Orchestra & Friends, solisti un kamerkoris no Nairobi (Kenija), savukārt pats Hanss Cimmers uzrunā skatītājus no lielā ekrāna, kopš marta pulcē skatītāju pilnas zāles.
Turneja sākās Prāgā. Kopumā Eiropā šogad plānoti vairāk nekā sešdesmit koncerti astoņpadsmit valstīs. Oktobrī turneja ir atsākusies pēc vasaras pauzes un nu tuvojas Latvijai. Mēs Hansa Cimmera pasauli varēsim iepazīt Arēnā Rīga svētdien, 27. oktobrī. Šo notikumu sadarbībā ar aģentūru Welldone piedāvā aģentūra Baltic Music Group, kas iepriekš jau organizējusi Kailijas Minogas, Elisa Kūpera, grupas Queen un Pola Rodžersa, Kīta Emersona un citu mākslinieku koncertus Latvijā.
Hansa Cimmera pasaule. Jauna dimensija būs skatāma arī Viļņā un Tallinā. Dažiem Baltijas valstu žurnālistiem bija iespēja noskatīties vērienīgo koncertizrādi Berlīnē, un, balstoties savā pieredzē, varu teikt, ka to noteikti ir vērts piedzīvot – ne tikai ja esat lieli kinomīļotāji un pat ne tāpēc, ka gan muzicēšana, gan uz skatuves uzburtā krāšņā, nemitīgi mainīgā vizuālā vide ir visaugstākajā līmenī, bet galvenokārt tāpēc, ka mūziķi šovā piedalās ar lielu aizrautību. Šī enerģija vēdī gaisā un ir jūtama, pat ja sēžat krietnā attālumā no māksliniekiem.
Kopīgais prieks
"Reiz apmeklēju Hansa Cimmera grupas koncertu Vīnē un nodomāju – man ir jābūt uz šīs skatuves ar šiem cilvēkiem!" atceras perkusionists Luišs Ribeiru, pirms koncerta Berlīnē tiekoties ar Baltijas žurnālistiem. Luišs Ribeiru ir no Brazīlijas, viņam ir liela pieredze dažādos žanros: no popmūzikas, roka un džeza līdz operai. Viņš ir skatījies teju visas filmas, kurās skan Hansa Cimmera mūzika, un gatavojies tam, ka reiz kādu dienu pats šo mūziku spēlēs. Viņš bija pārliecināts, ka tā no tiks, – un tā arī ir noticis. "Skatoties filmu, jūtam, ka Hansa Cimmera mūzika ir brīnišķīga. Kad es to spēlēju, kļūstu par šīs mūzikas daļu. Man tā ir unikāla dzīves pieredze, mēs apmaināmies ar enerģiju. Visizaicinošākais ir pilnībā iekļauties ansamblī, kurā ir ļoti daudz elementu un daudz sitaminstrumentu."
Mūziķis neslēpj, ka vajadzēja laiku, lai tajā visā justos komfortabli. Viņam ir palī dzējušas tikšanās ar pašu Hansu Cimmeru. "Hanss zina, ko viņš vēlas, un viņam ir svarīgi, lai mēs visi gūtu prieku. Viņš mums teica: izbaudiet muzicēšanu! Komponists mums uzticas, viņš zina, kā atraisīt un koncentrēt mūsu potenciālu, un ļauj mums brīvību izpausties. Piepulcējot savai ģenialitātei visu pārējo mūziķu talantu, komponists iegūst ārkārtīgi jaudīgu apvienojumu. Te nedalāmi savijas emocijas, izpratne un gars, un cilvēki sajūt šo enerģiju," apgalvo Luišs Ribeiru. "Katru gadu kopā ar sievu un bērniem Ziemas svētkos noskatāmies romantisko komēdiju Brīvdienas, kurā skan Hansa Cimmera mūzika. Mums ļoti patīk Gladiators un Pērlhārbora. Skatoties šīs filmas, es vienmēr raudu," neslēpj perkusionists.
Hansa Cimmera mūzikas šova dalībnieki – taustiņinstrumentāliste Eliane Korea (no kreisās), perkusionists Luišs Ribeiru un dziedātāja Ganja Bengura Akselroda. Publicitātes foto
Īpaši aizraujoši koncertā ir temperamentīgās taustiņinstrumentālistes Elianes Koreas virtuozie solo. "Šī mūzika ir superemocionāla, un man ir jāspēlē tehniski ārkārtīgi sarežģītas faktūras. Šova dalībnieki ir ļoti atšķirīgi, taču mūs apvieno kopīgs prieks, kas rodas, kad spēlējam šo mūziku un tādējādi lieliski pavadām kopā laiku. Šajā programmā ikviens ir vispusīga radoša personība, kas ir vairāk par klasisku orķestra mūziķi, un mēs esam kopīga brīnuma daļa. Hanss Cimmers ir viens no izcilākajiem komponistiem pasaulē, taču šķiet, ka viņš pats to neņem tik nopietni. Tieši tāpēc viņš spēj mūs visus tā vienot," stāsta Eliane Korea. Pašlaik viņa ir pilnībā fokusējusies uz Hansa Cimmera mūzikas pasauli. Pēc turnejas mūziķe atgriezīsies dzimtajā Latīņamerikā un Londonā spēlēt salsu un Kubas džezu. Savukārt perkusionists Luišs Ribeiru atgriezīsies Vīnē, kur viņš pasniedz holistiskās bungu spēles izglītības programmā.
Vīnē atgriezīsies arī operdziedātāja Ganja Bengura Akselroda, kuras sniegums aizrauj ar spilgti eksotisku skanēju mu un emocionālu piesātinājumu. "Ja jums piezvanītu Mocarts un aicinātu pie vienoties turnejai, jūs taču teiktu jā?" viņa attrauc, atbildot uz jautājumu par savām radošajām izvēlēm. Par labu Hansa Cimmera šovam viņa pat ir atteikusies no vilinoša piedāvājuma dziedāt vienu no savām sapņu lomām – Cerbinetu Riharda Štrausa operā Ariadne Naksā –, jo iestudējuma laiks sakrita ar turneju. "Hanss Cimmers ir unikāls autors, es jūtos pagodināta un privileģēta būt viņa komandā. Esmu augstais koloratūrsoprāns, bet šajā koncertā nevaru dziedāt tāpat kā operā – ar pilnu operas vibrato un balss apjomu, jo šeit izmantoju mikrofonu un man ir jārespektē šā žanra prasības. Man bija jāatrod citas, skaņdarbam piemērotas vokālās krāsas."
Ganja Bengura Akselroda atklāj, ka turnejas gaitā viņa joprojām ieraksta un izvērtē ikvienu savu uzstāšanos. Kad turneja beigsies, viņa atgriezīsies uz operas skatuves. Ir divas lomas, kuras viņai īpaši patīk dziedāt, – bez Cerbinetas tā ir titulloma Albāna Berga operā Lulu. Hansa Cimmera šovā soliste piedalās jau sešus gadus – kopš projekta pirmsākumiem.
Ceļojuma maršruts
Hansa Cimmera pasaule. Jauna dimensija tik tiešām ir kā ceļojums, kura maršrutu – šova programmu – ir izvēlējies pats komponists. Ceļojuma gids pie diriģenta pults ir Gevins Grīnevejs, kurš kopā ar Hansu Cimmeru strādā 35 gadus. Kopš 2022. gada šovā spēlē orķestris, kura pamatā ir mūziķi no Odesas. To kopā ar kolēģiem ir sapulcējis un turnejai sagatavojis diriģents Vilhelms Keitels – viņš ir projekta producents un diriģējis turnejas sagatavošanas mēģinājumus. Ukraiņu mūziķus nācies meklēt dažādās valstīs, jo tieši pirms iepriekšējās Hansa Cimmera simfoniskās filmu mūzikas koncertturnejas sākās Krievijas iebrukums Ukrainā. Par to, kā viss notika, Vilhelms Keitels stāsta sarunā ar KDi.
Hansa Cimmera koncertšova producents Vilhelms Keitels ir palīdzējis sapulcēt orķestri, kurā spēlē ukraiņu mūziķi, un sagatavojis to turnejai. Attēlā – Vilhelms Keitels kopā ar mūzikas apskatnieci Inesi Lūsiņu pēc intervijas Berlīnē. Publicitātes foto
Hansa Cimmera koncertšova producents Vilhelms Keitels ir palīdzējis sapulcēt orķestri, kurā spēlē ukraiņu mūziķi, un sagatavojis to turnejai. Attēlā – Vilhelms Keitels kopā ar mūzikas apskatnieci Inesi Lūsiņu pēc intervijas Berlīnē. Publicitātes foto
Izrādās, šim ceļam ir bijusi jau gana sena priekšvēsture?
Jā. Mans ceļš uz Odesu sākās 1992. gadā Baltkrievijā, Minskā. Toreiz es meklēju orķestri operas festivālam, kuru rīkoju Rīgenes salā. Intervijā izstāstīju, ka meklēju orķestri, kurš vēlētos divus mēnešus Vācijā spēlēt itāļu operas. Pēc tam saņēmu uzaicinājumu no Minskas kamerorķestra nodiriģēt tur koncertu, savukārt es uzaicināju šo orķestri spēlēt Rīgenes salas operas festivālā. Tā sadarbojāmies desmit gadu. Mūsu mēģinājumi notika Minskas Lielajā operas un baleta teātrī. Dzirdējis, kā mēs spēlējam Rosīni un Mocartu, režisors, kurš bija no Argentīnas, uzaicināja mūs muzicēt vairākos iestudējumos. Tā kļuvu par pastāvīgu Minskas Lielā operas un baleta teātra viesdiriģentu un šī gadsimta sākumā organizēju teātra turnejas Eiropā, kā arī braucienu uz festivālu Brazīlijā. Tas beidzās, kad Baltkrievijā sākās protesti un tos, kuri uzstājās pret Lukašenko, arestēja un ieslodzīja cietumā.
Viens no Minskas diriģentiem aizbēga no valsts un kļuva par Odesas operas galveno diriģentu. Viņš man piezvanīja un teica: "Zinu, ka jūs organizējat lielas turnejas un jums ir nepieciešams labs orķestris. Ja vēlaties, atbrauciet uz Odesu, nodiriģējiet koncertu ar mūsu orķestri, un mēs varētu sākt jaunu sadarbību." Tā arī notika. Sadarbību sākām ar Hansa Cimmera šova turneju, bet, kad tai gatavojāmies, 2022. gada februārī sākās Krievijas iebrukums Ukrainā.
Krievijas iebrukums apgrieza visu kājām gaisā?
Vēl trīs dienas pirms kara sākuma mēģinājumos Odesā gatavoju turnejas programmu, jo turnejai bija jāsākas jau pēc nedēļas (piecas dienas pēc kara sākuma!). Kad tikko biju atgriezies Vācijā, 24. februārī sešos no rīta man zvanīja orķestra menedžeris. Viņš brauca prom savā mašīnā kopā ar sievu un bērnu un vaicāja, vai varētu rast patvērumu manā pilsētā. Atbildēju: protams, brauciet šurp uz Marktoberdorfu! Taču orķestra mūziķu turnejai mums vairs nepietika. Sazinājāmies ar Odesas filharmoniju un vaicājām, vai mums varētu piebiedroties filharmonijas orķestra mūziķi. Tā sākās mūsu stāsts.
Šajos apstākļos bija ļoti sarežģīti nokomplektēt turnejas orķestra sastāvu. Sāku meklēt mūziķus Vācijā un Polijā, taču Hanss Cimmers man personiski zvanīja katru dienu, piekodinot, ka vēlas, lai turnejas orķestrī spēlētu tikai ukraiņu mūziķi. Mūsu rīcībā bija atlikušas tikai piecas dienas. Orķestra menedžeris zvanījās pa visu Eiropu, kur ik dienu ieradās kara bēgļi, un tā mūsu orķestrim pievienojās ukraiņu mūziķi arī no Polijas, Anglijas un Francijas. Mēģinājumus atsākām Prāgā. Tas ir brīnums, ka mums visiem kopā tas izdevās. Orķestrī kopā bija 43 mūziķi, 35 no viņiem – no Ukrainas.
Tagad ar šo orķestri strādājat Vācijā?
Ne tikai. Šā gada martā biju aizbraucis uz mēģinājumiem Odesā. Pavadīju tur piecas dienas un pats uz savas ādas izjutu, ko nozīmē gaisa trauksmes signāli mobilajā telefonā un tas, ka nekavējoties jāsteidzas uz bumbu patvertni. Sieva centās mani atrunāt no došanās uz kara postīto Odesu, bet es uzskatīju, ka man ir jābrauc. Arī tādēļ, lai pats izjustu notiekošo. Tā bija mana pirmā viesošanās Ukrainā kopš kara sākuma.
Mēdz runāt par iemīļotām Hansa Cimmera kinomūzikas melodijām, bet kas īsti dara viņa mūziku tik īpašu, pievilcīgu un uzrunājošu?
Domāju, ka Hansa Cimmera mūzikas iedarbīguma noslēpums nebūt nav melodija. Viņa vissvarīgākais izteiksmes līdzeklis ir ritms. Komponists jau pirmajās taktīs uzrunā ar ļoti īpašu, iezīmīgu ritmu un pēc tam šo formulu atkārto atkal un atkal, skanējumam arvien vairāk pieaugot spēkā. Šādi klausītājs tiek ievilkts mūzikā. Tas ir sniega bumbas efekts. Līdzīgi, audzējot spēkā sākotnējās apjomā nelielās muzikālās idejas, savulaik rīkojās itāļu operu komponists Džoakīno Rosīni. Hansa Cimmera mūzika kopā ar filmu kadriem, gaismu šovu, mūziķu grupu, solistiem un orķestri saviļņo ļoti spēcīgi, jūs vienkārši nevarat sēdēt un tikai klausīties.
Hanss Zimmers ir izteicies, ka viņš ar kino starpniecību vēlas atvērt durvis uz krāšņo, dzīvo orķestra skaņu pasauli tiem, kuri simfoniskos koncertus neapmeklē. Tieši tā. Manuprāt, šī ir mūsdienu klasiskā mūzika. Daudzi akadēmiskie orķestri nesaprot, ka cilvēki vēlas kaut ko vairāk nekā tikai klasiku. Mums apkārt ir ļoti daudz informācijas. Viedtālruņi, sociālie tīkli, televīzija, radio, straumēšanas platformas… Informācija mūs aptver no visām pusēm, un publikai ir garlaicīgi koncertā skatīties uz klasisko orķestri, kurā daļa mūziķu sēž un spēlē bez emocijām vai neizrādot tās. Ir vajadzīgs kas vairāk, nekā tikai pareizi nospēlēt notis īstajā laikā. Ir jābūt īpašai aizrautībai un enerģijai. Uz skatuves ir jāparāda, ka jūs spēlējat ar lielu sajūsmu un no visas sirds mīlat savu darbu un mūziku. Ja jūs to neparādāt, jums neticēs. Ja jūs to nespējat, esat nepareizajā vietā.
Kad pirmo reizi biju Odesā, tiekoties ar orķestri, vairāk nekā stundu stāstīju par atšķirību starp "normālu" muzicēšanu un to, ko es gaidu uz skatuves mūsu šovā. Es vēroju, kā orķestra mākslinieki spēlējot mainījās. Dažus vairs nevarēju pazīt. Kad uzstājamies, ik brīdi viņi ir šova daļa uz lielās skatuves.
ŠOVS
Hansa Cimmera pasaule. Jauna dimensija
Arēnā Rīga 27.X plkst. 20
Biļetes Biļešu servisa tīklā EUR 58,80–207,80