Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -4 °C
Skaidrs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Katra lielās formas izrāde Čehova teātra 141. sezonā dažādos griezumos pētīs varas tēmu

Iemiesojot Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra vadītājas Danas Bjorkas pasludināto sezonas vadlīniju – varas mehānismu pētniecību –, 13. oktobrī pirmizrādi piedzīvos režisora Sergeja Golomazova iestudējums Kaligula.

Albēra Kamī 1938. rakstītajā lugā par tirānijas saindējošo iedabu sasauce ar šodienu dodas rokā pati. "Šī ir muzikāli dramatiska izrāde par cilvēka lepnuma un morālās pašgribas graujošo dabu un ne mazāk destruktīvu vajadzību radīt sev elkus. Savā ziņā mēs pētām mehānismu, kā spilgts ideālists var pārvērsties par briesmoni, kurš pārstājis novērtēt dzīvību – gan citu, gan savu –, par tirānu, kurš meklē glābiņu no savas vilšanās un sāpēm, sagādājot ciešanas citiem. Lai izkļūtu no šādas piltuves, nepieciešama drosme, iekšēja ticība, mīlestība pret cilvēku. Pretējā gadījumā briesmonis ir nolemts. Neatkarīgi no tā, cik mierinoša ir šī doma vēsturiskā mērogā, ir svarīgi saprast, kā cilvēki mūsdienās kļūst par Kaligulu un, ja iespējams, kā to novērst." Režisoru interesē pārdomas par ļauna rašanās mehānismu, kā tirānija "maigā, šarmantā, jaukā, smaidīgā, pat seksuālā veidā nemanāmi iespiežas sabiedrībā, telpā, kur mēs dzīvojam, ģimenē, apziņā, darbā".

Izrāde Kaligula piemērota pieaugušajiem no 18 gadu vecuma. Izrāde būs krievu valodā, skatītājiem tiks nodrošināti subtitri latviešu un angļu valodā. Tuvākās Kaligulas izrādes – 13., 14., 15., 24. un 25. oktobrī.

 

Man tas ir ļoti sāpīgi

Kaligulas lomu iestudējumā atveidos aktieris Šamils Hamatovs, kurš trupai ir pievienojies pavisam nesen. "Es kā aktieris, protams, esmu režisora griba, tomēr man kā lomas atveidotājam ir arī sava tēma, ko es cenšos nospēlēt un aiznest līdz skatītājam. Tā ir tēma par to, ka Kaligula diemžēl dzīvo praktiski katrā cilvēkā, un fināla vārdi, ka viņš joprojām ir dzīvs, runā par to, ka viena neuzmanīga kustība – vara tāda cilvēka rokās, kurš ar to nespēj tik galā, jebkura cilvēka, – var novest pie tā, ka pasaule ieslīgs haosā, šausmās, asinīs, vardarbībā utt., utt. Man tas ir ļoti svarīgi un ļoti sāpīgi. Es kā cilvēks un personība joprojām nespēju atjēgties no notikumiem, kas ir notikuši ar manu valsti [Krieviju]. Līdz ar to man tā ir galvenā tēma un arī mana atbildība," – Kaligulas atveidotājs Šamils Hamatovs diemžēl preses konferencē bija vienīgais, kurš kaut ar pušplēstu vārdu pieminēja Krievijas karu Ukrainā un savas cilvēciskās, mākslinieka sāpes par notiekošo. Intonācija no padomju laiku "multenes" par miermīlīgo, inteliģento runci Leopoldu – "dzīvosim draudzīgi!", līdzīgi kā mākslinieka Kriša Salmaņa precīzā instalācija Čehova teātra mākslas galerijā/skatlogā – trauslos saskares punktus meklējošie, dažādos ritmos šūpojošies bērzi –, principā ir jauka un pareiza ... Tikai, nerunājot skaidru valodu, to var arī pārprast un uztvert kā liekulību.

 

Naudas kārdinājuma vara

Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra direktore Dana Bjorka atklāj vairākus jaunumus teātra radošajā dzīvē. Viens no tiem – turpmāk katru sezonu 1. septembrī notiks pirmizrāde bērniem. Šoruden pirmizrādi jau piedzīvojis režisores Daces Pūces iestudējums Robins Huds, "kurā, paldies Dievam, sarunājoties ar bērniem, uzsvars tika likts uz to, ka labajam ir jāuzvar". 1. decembrī uz lielās skatuves notiks režisores Indras Rogas iestudētās Frīdriha Dirrenmata lugas Vecās dāmas vizīte pirmizrāde. "Šeit varēsim vērot, kā naudas vara dominē pār cilvēka gribu, prātiem un kur var aizvest atriebības vara," atklāj direktore. Izrāde tiks risināta traģikomiskā manierē, gandrīz farsa estētikā. Mazliet atpūsties no nopietnām tēmām un līdzdomāšanas teātris skatītājiem ļaus tikai gada beigās ar Sergeja Golomazova iestudēto Jaungada koncertu.

Pirmais jauniestudējums jaunajā gadā – 2024. gada 3. februārī – piederēs režisorei Laurai Grozai. Viņa kopā ar dramaturgu Artūru Dīci iedziļinās teātra Skatuve liktenī Maskavā. Visu trupu – no aktieriem līdz garderobistiem – "latviešu operācijā" nošāva 1938. gada 3. februārī NKVD "nacionālo operāciju" ietvaros. Kā pēdējais lielās formas iestudējums taps viesrežisora Jurija Butusova izrāde Portrets pēc Nikolaja Gogoļa darba motīviem.

Savukārt mazajā zālē lielāks akcents tiks liks uz iestudējumiem bērniem un jauniešiem. Paula Pļavniece un Liena Šmukste iestudēs izrādes bērniem pat vecumā no diviem gadiem. Vēl līdz gada beigām mazajos spēles laukumos taps divas intriģējošas izrādes: Anastasija Ļovina iestudēs Noras Ikstenas romānu Mātes piens un aktieris Maksims Busels, direktores vārdiem, "mēģinās radoši izstāstīt par savu jaunības mīlestību". Tas būs biogrāfisks stāsts, kuru aktieris pats režisēs.

 

Satiekamies Čehovā!

Lielākais jaunievedums Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra darbībā ir jaunizveidotā mākslinieciskā kolēģija, kas lems par stratēģiski nozīmīgiem teātra soļiem un uzdevumiem, atklāj Dana Bjorka. "Katrs teātris ir unikāls, un katram teātrim ir savi uzdevumi un virsuzdevumi, nerunājot par pamatmērķiem, kas vieno visus teātrus. Būsim godīgi, mēs tagad nedzīvojam vieglos laikos, un krievu kultūrai – īpaši. Mums katru dienu ir jāpierāda, ka mēs drīkstam un varam eksistēt, ka mēs varam strādāt un radīt izrādes. Mūsu teātris ir iezīmīgs ar to, ka mēs ļoti apzināti vēlamies strādāt, lai saliedētu un integrētu mūsu valsts iedzīvotājus. Tāpēc uz mūsu skatuves sāk skanēt diezgan politiski asi projekti un izrādes, jo klusēt mēs nedrīkstam. Mums ir jāaizstāv krievu kultūra un valstij lojāli cilvēki. Mums ir jāaizstāv mūsu domāšana un bieži vien ar cilvēkiem jārunā pārāk skaidra valoda, lai tas nepaliktu starp rindiņām," preses konferencē teica Dana Bjorka.

Direktore paskaidroja, ka par krievu kultūras saglabāšanu teātrī, "par mūsu kodolu un mentalitāti" gādās režisors Sergejs Golomazovs, savukārt Laura Groza uz teātri ataicināta, lai rūpētos, ka, direktores vārdiem runājot, "mēs esam valsts teātris, aktuāls un mūsdienīgs šodienas sabiedrībai". Lauras Grozas globālais virsuzdevums Danas Bjorkas skatījumā būs padarīt teātri par "citu valsts teātru kolēģi, nevis atstumto domubiedru". Laura Groza atklāj, ka līdzās galerijai turpināsies arī sarunu platforma. To vadīt ir uzrunāta kultūras žurnāliste un teātra kritiķe Henrieta Verhoustinska.

Kā dramaturgs teātrim pievienojies arī Artūrs Dīcis, kurš sāks no pašiem pamatiem – ar ierosinājumu pārsaukt teātri īsāk, cilvēcīgāk un mazāk smagnēji – satiekamies Čehovā! Jaunatklājis sev pasaulslavenā aktiera, režisora un pedagoga Mihaila Čehova ierosinošo personību, Dīcis entuziasma pilns rakstīs lugu. Viņam, protams, taisnība – ne jau visi zina, kas ir teātra nosaukumā godinātais cilvēks un kādi ir viņa nopelni.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja