Jauns vīrietis vēlā nakts stundā kādu gaida – varbūt mīļoto, bet sagaida nepazīstamas, melnā tērptas personas, kuras ierodas neaicinātas. Liekas, it kā gar durvīm kāds skrāpētos un censtos iekļūt iekšā. Tā sākas teātra trupas Kvadrifrons iestudētā izrāde Zvēri ir nemierīgi, kas vēsta par notikumiem jauna komponista dzīvē brīdī, kad sava radikālā jaundarba dēļ viņš nonāk sadursmē ar valsts varu, saskaras ar nosodījumu un draudiem.
Starptautiskā sadarbībā veidotais iestudējums, kura režisors ir vācietis Mārtins Mučlers (teātra grupa Membra), pirmizrādi piedzīvos Rīgas cirka ziloņu stallī 21. februārī plkst. 19. Tas veidots pēc biogrāfiskiem motīviem padomju komponista Dmitrija Šostakoviča dzīvē XX gadsimta 30. gados, un tajā liela nozīme ir viņa vispersoniskākajai mūzikai – stīgu kvartetiem. Galvenajā lomā ir Kvadrifrona aktieris Āris Matesovičs. Piedalās arī buto dejotājas Simona Orinska un Ieva Putniņa, kā arī stīgu kvartets ar mūziķiem Madaru Gaili, Līvu Plociņu-Janovu un Māru Botmani no Sinfonieta Rīga un Pēteri Trasunu no LNSO. Dramaturģijā liela nozīme ir arī bijušajam Rīgas cirka ziloņu stallim – ar šo vēstures piesātināto telpu strādā scenogrāfe Anda Skrējāne un gaismu māksliniece Jūlija Bondarenko.
Izrādes veidošana balstīta laikmeta liecību, dzīvesstāstu, literatūras un Šostakoviča mūzikas izpētē. Par viņa operu Mcenskas apriņķa lēdija Makbeta 1936. gadā avīzē Pravda parādījās "recenzija", kuras virsraksts citēja autoritārās padomju valsts vadoņa Staļina teikto: "Juceklis mūzikas vietā." Šī publikācija iezīmēja padomju varas radītu lūzumu starp revolucionāriem, radoši brīviem avangarda meklējumiem un mākslai uzspiestu stagnāciju. Izrāde Zvēri ir nemierīgi atklāj, ko nozīmē būt jaunam un radošam politiski sarežģītā laikmetā, ko nozīmē atrasties garīgajā ieslodzījumā. Tā vēsta par jaunu mākslinieku, kurš nonāk sadursmē ar sava laika sabiedrību, politiku un ideoloģiju.
Režisors Mārtins Mučlers skaidro: "Es neticu risinājumiem. Es ticu cerībai, jo tā ir dzinējs, lai gan neuzskatu par nepieciešamu izrādē rādīt happy end. Cilvēkiem patīk krimiķi, jo komisārs lietu beigās atrisina. Šajā pasaulē, kurai raksturīga sarežģītība, nav tāda komisāra, kurš citu vietā beigās visu sakārto, ir tikai zvēri, kuri lavās pa tumsu, paši nezinādami, vai ir noziedznieki vai upuri." Izrādes veidošanā režisors turpina jau iepriekš Hamburgā un Sansusī festivālā Latvijā uzsākto sadarbību ar Kvadrifrona dramaturgu Evartu Melnalksni. Šajā sezonā paredzētas tikai dažas iestudējuma izrādes: vēl arī 22. un 24. februārī, kā arī 2., 3., 4. un 5. martā. Ieeja Rīgas cirkā ir no Alfrēda Kalniņa ielas.