Laika ziņas
Šodien
Apmācies

PR: Swedbank piedāvā Naudas plānotāju internetbankā vēl efektīvākai ikmēneša izdevumu pārvaldīšanai

Lai noskaidrotu, kādi ir šī brīža Latvijas iedzīvotāju naudas plānošanas paradumi, Swedbank veica pētījumu* un noskaidroja, ka šobrīd kopumā saviem ikmēneša izdevumiem līdzi seko 93% aptaujāto iedzīvotāju. Rūpīgāk savu naudu plāno vīrieši – viņi biežāk nekā sievietes uzskaita gan savus ienākumus, gan izdevumus (42% vīriešu pret 30% sieviešu).

Savukārt sievietes biežāk nekā vīrieši norādījušas, ka saviem izdevumiem seko līdzi, taču īpašu uzskaiti neveic (45% sieviešu pret 32% vīriešu). Pilnīgu ienākumu un izdevumu uzskaiti visbiežāk (atbildi norādījuši 40% aptaujāto respondentu) veic iedzīvotāji vecumā no 25 līdz 37 gadiem.

Kā  seko līdzi izdevumiem

Pārliecinoši lielākā aptaujāto iedzīvotāju daļa (51% ) norādījuši, ka saviem izdevumiem seko līdzi internetbankā. Nākamā populārākā metode izdevumu uzskaitei ir visu tēriņu pierakstīšana – to izmanto 25% aptaujāto. 21% respondentu norādījis, ka veic izdevumu uzskaiti, krājot pirkumu čekus. Pētījums rāda, ka savu izdevumu kontrolēšanai iedzīvotāji mēdz izmantot arī visai radošus risinājumus – piemēram, sadala naudu pa vairākiem makiem, seko līdzi izdevumiem, rēķinot atlikumu, vai arī tērē naudu norēķinoties tikai ar elektronisko maksājumu karti.

Kas veido ikmēneša budžetu

Visbiežāk aptaujāto iedzīvotāju ikmēneša budžetu veido viņu personīgie ienākumi (atbildi norādījis 41% respondenu). Savukārt 34% no aptaujātajiem iedzīvotājiem norādījuši, ka viņu ikmēneša budžetu veido personīgie un dzīvesbiedra ienākumi. 8% respondentu norādījuši, ka viņu ikmēneša budžetu veido pašu un vecāku, vai arī citu radinieku ienākumi.

Kurš  par ko maksā

Sievietes ģimenē pašas sedz izdevumus par pārtikas iegādi – 31% aptaujāto sieviešu pret 21% aptaujāto vīriešu. Vēl sievietes ģimenē maksā par apģērbu un apavu iegādi (56% sieviešu pret 43% vīriešu), veselības izdevumiem (52% sieviešu pret 40% vīriešu), kā arī izglītības izdevumiem (37% sieviešu pret 25% vīriešu).

Savukārt vīrieši joprojām paši apmaksā lielāko daļu ģimenes izdevumu – mājokļa (44% vīriešu pret 38% sieviešu), kredīta maksājumu (64% vīriešu pret 35% sieviešu), interneta (55% vīriešu pret 49% sieviešu), personīgā telefona (74% vīriešu pret 69% sieviešu), transporta (56% vīriešu pret 27% sieviešu) un izklaides izdevumus (36% vīriešu pret 29% sieviešu).

Kādus rēķinus apmaksā, kas ir svarīgākie**

Visbiežāk ik mēnesi apmaksātie rēķini ir elektrības (apmaksā 85% respondentu), interneta un mobilā telefona (apmaksā vienāds skaits - 76% respondentu), kā arī ūdens (apmaksā 66% respondentu). Taču tie iedzīvotāji, kuri izmanto banku piedāvātos kredītus, minējuši, ka viņiem vissvarīgāk ik mēnesi veikt hipotekārā kredīta apmaksu (prioritāte 92% aptaujāto), kam seko maksa par autolīzingu (prioritāte 84% respondentu).

Ekonomiskās situācijas ietekme uz ikmēneša budžetu

Pētījuma rezultāti rāda, ka savus ikmēneša izdevumus pēdējā laikā samazinājuši kopumā  77% iedzīvotāju. Visvairāk jeb 79% aptaujāto respondentu samazinājuši izdevumus apģērbu un apavu iegādei. Savukārt 77% iedzīvotāju norādījuši, ka pēdējā laikā samazinājuši ikmēneša izdevumus atpūtai un kultūrai. Gana nopietns rādītājs ir 60% aptaujāto iedzīvotāju norāde, ka pēdējā laikā viņi samazinājuši ikmēneša izdevumus pārtikas iegādei. Interesanti, ka daļa iedzīvotāju norādījuši, ka samazinājuši savus ikmēneša tēriņus, pārstājot smēķēt vai lietot alkoholu, nodarboties ar hobijiem vai mājokļa labiekārtošanu. Vēl daži norādījuši, ka samazinājuši izdevumus mājdzīvnieku uzturēšanai.

"Samazinoties ikmēneša ienākumiem, būtiski apjaust svarīgāko – kur paliek jūsu nauda un vai tā tiek izlietota efektīvi. Kā rāda dažādi dati, parasti neefektīvi vai neapzināti var tikt izlietoti līdz pat 30% no ikmēneša ienākumiem. Tāpēc, pārvaldot savu līdzekļu izlietojumu, gandrīz vienmēr iespējams atrast "papildus naudu" esošā budžeta ietvaros un tādējādi spēt saglabāt ierasto dzīves kvalitāti. Swedbank naudas plānotājs ir lielisks veids, lai vienkārši, ērti un efektīvi sāktu orientēties savos izdevumos un ātri apjaustu "vājos punktus", ko samazināt, lai atvēlētu ierasto līdzekļu daudzumu būtiskajām vajadzībām" saka Ieva Use, Swedbank Ikdienas pakalpojumu daļas Attīstības virziena vadītāja.

Kā  mainās izdevumu struktūra ekonomikas lejupslīdes laikā

Jūsu pārlūkprogrammā šis attēls varētu nebūt redzams.

Statistikas dati rāda, ka ģimenes izdevumi dažādos ekonomikas attīstības ciklos ir atšķirīgi. Labākos laikos pieaug ienākumi, un ģimenes savā ikdienā  sāk izmantot preces un pakalpojumus, ko agrāk uzskatīja par ekskluzīviem. Kopumā - tērē vairāk, piemēram, apģērbam, atpūtai, ceļojumiem, mājokļa labiekārtošanai. Savukārt laikos, kad ienākumi samazinās, cilvēki meklē iespējas ietaupīt un vairāk līdzekļu atvēl pirmās nepieciešamības precēm. Tā, piemēram, iespējams novērtēt, kā atšķiras iedzīvotāju naudas plānošanas paradumi dažādos Latvijas ekonomikas attīstības posmos - uzplaukuma laikā (2007.g) cilvēki tērēja vairāk, piemēram, atpūtai, apģērba iegādei, transportam. Savukārt laikā, kad notika ekonomikas lejupslīde (1996.g), šie tēriņi samazinājās un līdzekļi pamatā tika atvēlēti pirmās nepieciešamības precēm.

Swedbank naudas plānotājs ir universāls interneta rīks, kas palīdz veikt efektīvu savu ienākumu un izdevumu uzskaiti – tā, lai esošā budžeta ietvaros būtu iespējams īstenot pēc iespējas vairāk vajadzības un ieceres. Sākotnēji ikvienam, kurš vēlas plānot savu naudu, jādefinē – kas veido manus ikmēneša ienākumus un izdevumus? Ienākumi var būt alga, stipendija, pensija, pabalsts, kā arī citi regulārie ienākumi. Savukārt galvenās izdevumu grupas ir pārtikas, mājas maksājumi, auto, izklaides izdevumi, maksājumi par bērnu vajadzībām, uzkrājumu veidošanu, kredītu apmaksu, kā arī izdevumi par skaistumkopšanu, veselību, labdarību utml.

Lai pilnībā apgūtu Swedbank naudas plānotāju, jāveic četri vienkārši soļi:

  1. Internetbankas sadaļā "Konti", "Maksājumi", "Kartes", izvēlieties Konta izraksta sadaļu "Naudas plānotājs".
  2. Ierakstiet vārdu/s, ko satur darījums (piemēram, Rimi). Pierakstiet arī kādai jūsu definētajai grupai darījumu turpmāk pievienot (piemēram, pārtika). Nospiediet "Saglabāt uzstādījumu".
  3. Lai apskatītu visus darījumus, kas sakārtoti pēc izmaksu grupām, izvēlieties sadaļu "Konta izraksts". Norādiet vēlamo laiku periodu, paplašinātajā konta izraksta daļā atzīmējiet "Kārtot darījumus pēc izmaksu tipa", izvēlieties formātu, kādā vēlaties apskatīt kopsavilkumu, un nospiediet "Nosūtīt pieprasījumu".
  4. Konta izrakstā redzami visi darījumi, un tie ir sakārtoti jūsu nodefinētajās ieņēmumu un izdevumu grupās.

Swedbank naudas plānotāju komanda

Lai pārbaudītu naudas plānotāja efektivitāti, Swedbank aicināja trīs radošas personības: mākslinieci Elitu Patmalnieci, žurnālisti Allu Petropavlovsku un komiķi Jāni Skuteli mēneša garumā darboties Naudas plānotāju komandā un mēģināt atrast papildus līdzekļus sava esošā budžeta ietvaros.

Uzsākot naudas plānošanu, Jānis Skutelis izvirzīja mērķi – atrast papildus līdzekļus atpūtai un izklaidei.

Viņa atziņas: "Jāsaka, ka papildus līdzekļi tika atrasti nekļūdīgi. Swedbank naudas plānotāja lietošana ir vienkārša, ērta un saprotama pat man. Pakontrolēt savu naudas plūsmu un ciparos iepazīties ar to, kas Tu esi un cik Tu par to maksā ir vienmēr noderīgi."

Elitas Patmalnieces mērķis bija atklāt nevajadzīgos, liekos tēriņus savā budžetā.

Viņa saka: "Naudas plānošana ir noderīga un interesanta. Turklāt tas ir labs novērtēšanas līdzeklis – saņemot izrakstu par tēriņiem, skaidri redzams, kas un kā iztērēts. Kopumā var skaidri redzēt, kā cilvēks dzīvo un saprast, ko tērēšanas paradumos vajadzētu mainīt, jeb citiem vārdiem sakot, kad "pievilkt grožus" un kad tieši otrādi – atlaist."

Alla Petropavlovska izvirzīja mērķi atrast nepārdomātus un nevajadzīgus tēriņus, naudas plānotājā izveidojot sadaļu "dura".

Par naudas plānošanu viņa saka: "Būdama pēc būtības stihiskais Dzen, es ar šaubām ķēros pie šī darba. Finanses vispār kā tādas man vienmēr likās mistiska lieta. Personiskā griezumā – vienkārši miglaina. Un es nesapratu, kā var mistisko miglu pakļaut strukturēšanai, loģikai un sakārtošanai. Tas ir aizraujošs eksperiments. Man bija jautri un tiešām interesanti. Es beidzot sāku saprast, kur tā visa nauda aiziet. Dažas lietas negaidīti iepriecināja. Dažas lika aizdomāties. Diemžēl  "duras" sadaļa izveidojās diezgan liela. Tas bija nepatīkami, bet nepārsteidza. Skaidrība tagad man ir. Atliek mission impossible  - mēģināt mainīt raksturu. "

Vairāk informācijas par Swedbank naudas plānotāju: www.swedbank.lv

Papildus informācijai:

Kristīne Jakubovska

Swedbank

Preses sekretāre

Tālr.: 67444560, 29128208

kristine.jakubovska@swedbank.lv

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Intervijas

Vairāk Intervijas


Ražošana

Vairāk Ražošana


Karjera

Vairāk Karjera


Pasaulē

Vairāk Pasaulē


Īpašums

Vairāk Īpašums


Finanses

Vairāk Finanses