"Mēs Swedbank vienmēr esam centušies noteikt jaunākās tendences ne tikai finanšu jomā, bet raudzīties plašāk. Jaunais iedvesmo un ļauj citādāk paraudzīties uz ierasto. Tāpēc ticu, ka tieši šobrīd ir īpaši labvēlīga augsne inovatīvu ideju pārvēršanai labos sasniegumos un OPEN Tendenču mednieku pētījuma rezultāti par aktuālajām tendencēm jauniešu vidū var kalpot par lielisku orientieri, kas norāda, kā šīs idejas virzīt," saka Elmārs Prikšāns, Swedbank valdes loceklis Latvijā.
Kopumā tendenču virzienu var definēt kā tādu, kas orientēts uz:
• RETRO/ VINTAGE STILU
• GUDRU TĒRĒŠANU
• LĒNU KUSTĪBU
• PAŠDARBĪBU
Tendenču karte
RETRO/ VINTAGE STILS
Vēl nesen jauniešu (un ne tikai jauniešu) vidū galvenais uzsvars tika likts uz savas finansiālās spējas publisku demonstrēšanu. Bieži vien tam bija divi elementi. Pirmkārt, savu vai ģimenes finansiālo veiksmi varēja demonstrēt iegādājoties jaunas un dārgas preces. Otrkārt, šādi pirkumi ne vienmēr bija jāsabalansē ar citiem dzīves elementiem. Šobrīd šī tendence ir izteikti mainījusies, turklāt ekonomikas lejupslīde ir to stimulējusi nevis izraisījusi. Vērojama atgriešanās laika periodos, ko no mūsdienām šķir 15 un vairāk gadu.
Jāatzīmē, ka vecais ne vienmēr ir tieši autentisks veco laiku izstrādājums. Daudzos gadījumos tas ir jaunais, kas ielikts vecā formā, lai piešķirtu vecuma nojausmu un īpašu stilu.
GUDRA TĒRĒŠANA
Sava budžeta pārdomāta izlietošana jeb gudra plānošana aizsākās vēl pirms ekonomika sāka piedzīvot savu ciklisko lejupslīdi, tāpēc nepareizi būtu to uzlūkot kā trūkuma izpausmi. Gudra tērēšana drīzāk ir sava veida protests pārmērīgai un nepārdomātai patērniecībai. Gudra tērēšana labi atbilst arī Vintage tendencēm - izdarot pārdomātus pirkumus, iespējams izkopt stila izjūtu, iztērēt mazāk, taču tai pat laikā atļauties vairāk un iegūt rezultātu, kas pārspēj jebkuru konveijeru.
LĒNA KUSTĪBA
Šo tendenci nav iespējams aprakstīt konkrēti, taču ļoti viegli pamanīt dažādās izpausmēs. Par spīti ātrajam dzīves ritmam un informācijas plūsmai, vērtību arvien vairāk iegūst tie dzīves aspekti, kam nepieciešams laiks un rūpes. Šajā ziņā vinila plašu stilīgums var kalpot kā piemērs. Arī ēdiena gatavošana mājās, vai dažādu pašdarinātu lietu popularitāte norāda uz šo tendenci. Lietas iegūst vērtību, ja tajās ieguldīts laiks un izdoma.
PAŠDARBĪBA - DO IT YOURSELF!
Šī tendence saskan gan ar lēno tempu, gan ar interneta piedāvātajām iespējām un globālo attālumu sarukšanu. Jaunieši vai nu nodarbojas ar kādu pašdarbniecisku rūpalu hobija līmenī, vai arī pamazām cenšas to pārvērst nelielā biznesā, kamēr citiem tas jau ir izdevies. Profesionalitātes vai īpaša talanta trūkums šajā ziņā nav šķērslis, jo vispasaules tīmeklis piedāvā noietu ļoti plašam un specifiskam preču klāstam. Nereti tiek izveidotas nelielas apvienības, kurās veido lietas savai lietošanai vai pārdošanai. Interneta iespējas rakstīt, komponēt, filmēt vai fotografēt un to publicēt plašai publikai jau ir pasaules tendence, kura ietekmējusi īpaši jauniešu auditoriju.
"Kopumā var teikt, ka tas, ko medījām, ir kaut kas līdzīgs aprūsējušai piecdesmito gadu raķetei, kura turklāt ir lieliskā darba kārtībā. Iegūtie rezultāti ļauj gūt unikālu ieskatu mūsdienu pusaudžu un jauniešu dzīvēs, viņu uzskatos un nākotnes redzējumā. Pētījums parāda, ka, no vienas puses, mūsdienu jaunieši nav tik ļoti atšķirīgi no agrāko laiku jauniešiem, taču, no otras puses, - viņi ir daudz radošāki, pozitīvāki un optimistiskāki, nekā tas izskan publiskajā telpā," saka OPEN Tendenču mednieku pētījuma vadītājs Klāvs Sedlenieks.
OPEN Tendenču mednieki veica pētījumu aktīvi līdzdarbojoties jauniešu vidē - vēroja, veica intervijas, savus novērojumus dokumentējot audioierakstos, fotogrāfijās, kā arī blogos portālā open.lv. Noskaidrotās tendences tādās jauniešiem aktuālās jomās kā studijas, ballītes, darbs un dzīvesstils tika pārbaudītas kopīgās prāta vētrās un fokusgrupās.
OPEN Tendenču medību kopsavilkums
OPEN Tendenču Mednieki: meklējot Sarūsējušo raķeti
OPEN Tendenču medības kā Latvijā nebijis antropoloģisks projekts, kas ar Swedbank atbalstu tika uzsāktas janvāra sākumā, kad sociālantropologa Klāva Sedlenieka vadībā aktuālās tendences jauniešiem svarīgākajās dzīves jomās devās noskaidrot pieci aktīvi un radoši jaunieši: radiopersonība Toms Grēviņš, uzņēmējs, modes un reklāmas speciālists Mareks Kaminskis, vizuālās komunikācijas studente un grupas Tribes of the City mūziķe Ksenija Sundejeva, projekta JaffaRiga dibinātājs un jauno mediju speciālists Artūrs Mednis, kā arī antropoloģijas maģistrantūras studente Margarita Miķelsone.
Nav noslēpums, ka plaši izplatītu must-have vai must-do tendenču aizsākumi sākotnēji radušies nelelu interešu grupu vidū. Tāpēc OPEN Tendenču mednieki aktīvi līdzdarbojās jauniešu vidē - vēroja, veica intervijas, savus novērojumus dokumentējot audioierakstos, fotogrāfijās, kā arī blogos portālā open.lv. Noskaidrotās tendences tādās jauniešiem aktuālās jomās kā studijas, ballītes, darbs un dzīvesstils tika pārbaudītas kopīgās prāta vētrās un fokusgrupās.
"Kopumā var teikt, ka tas, ko medījām, ir kaut kas līdzīgs aprūsējušai piecdesmito gadu raķetei, kura turklāt ir lieliskā darba kārtībā. Iegūtie rezultāti ļauj gūt unikālu ieskatu mūsdienu pusaudžu un jauniešu dzīvēs, viņu uzskatos un nākotnes redzējumā. Pētījums parāda, ka, no vienas puses, mūsdienu jaunieši nav tik ļoti atšķirīgi no agrāko laiku jauniešiem, taču, no otras puses, - viņi ir daudz radošāki, pozitīvāki un optimistiskāki, nekā tas izskan publiskajā telpā," saka OPEN Tendenču mednieku komandas vadītājs Klāvs Sedlenieks.
Kopumā tendenču virzienu var definēt kā tādu, kas orientēts uz:
• RETRO/ VINTAGE STILU
• GUDRU TĒRĒŠANU
• LĒNU KUSTĪBU
• PAŠDARBĪBU
RETRO/ VINTAGE STILS
Vēl nesen jauniešu (un ne tikai jauniešu) vidū galvenais uzsvars tika likts uz savas finansiālās spējas publisku demonstrēšanu. Bieži vien tam bija divi elementi. Pirmkārt, savu vai ģimenes finansiālo veiksmi varēja demonstrēt iegādājoties jaunas un dārgas preces. Otrkārt, šādi pirkumi ne vienmēr bija jāsabalansē ar citiem dzīves elementiem. Šobrīd šī tendence ir izteikti mainījusies, turklāt ekonomikas lejupslīde ir to stimulējusi nevis izraisījusi. Vērojama atgriešanās laika periodos, ko no mūsdienām šķir 15 un vairāk gadu.
• "Moderns ir gan autentiskais vecais, gan arī tā atdarinājumi, apvienojot, piemēram, modernās tehnoloģijas ar veclaicīgu dizainu." Margarita
• "Tagad visprogresīvākie cenšas atrast kādu (parasti divdesmitā gadsimta) laika posmu, kura ārējās iezīmes viņi varētu pārņemt un tādējādi izcelties no pūļa. Tie var "iemiesoties" astoņdesmito gadu padomju apkopējas vai trīsdesmito gadu dendija tēlā. Lai arī pie šī tēla radīšanas vienmēr ir rūpīgi piestrādāts, pats tēla "valkātājs" to nekādā gadījumā neafišē, tieši otrādi - tēls tiek pasniegts kā viņa visdabiskākais stāvoklis," Ksenija
• Nobružātība kopumā ir tendence, kas attiecas uz dažādiem elementiem. Pretēji agrāk dominējušajai minimālistiskajai glancētajai videi, arvien vairāk priekšroka tiek dota lietām ar sūbējumu.
• Apģērbā ienāk dažādi ‚retro elementi‘ no piecdesmitajiem gadiem, piemēram, rockabilli stils ar žaketi, baltu kreklu un rockabilli raksturīgais tauriņš vai balta šlipse uz melna krekla. Atsauce uz retro, vērojama arī sportiskā apģērba ražotāju jaunajās kolekcijās,piemēram, adidas, ko iecienījuši vairums jaunieši.
• 70., 80,. gadu mūzika - piemēram, Led Zeppelin, Guns’N’Roses, gari ģitāru solo. Daļa jauniešu apgalvo, ka apmēram 80% no viņu ierakstu izlases veido mūzika, ko ir klausījušies viņu vecāki. Nereti jaunieši stāsta, ka šī mūzika ir vecas un pārbaudītas vērtības, kamēr jaunais nāk un iet.
• "Apetīti pēc vārda "rokenrols" esmu novērojis pēdējā laikā komunicējot ar jauniešiem klubos un bāros. Interesanti vai šī tendence ir ātri pārejoša vai varbūt tomēr rīt dzīvosim blūzā?" Mareks
• Mēbeles un interjera elementi, kas atspoguļo kaut ko no pagātnes. Šajā ziņā uzsvars tiek likts uz 20.gs 50-to gadu interjera elementiem - sākot no rakstāmgaldiem un dīvāniem un beidzot ar radiolām.
• Vinila plates, kas tiek reizēm atskaņotas gan uz vecajām radiolām, bet biežāk - uz mūsdienīgas aparatūras. Tie, kuri klausās vinila plates, var pretendēt uz mūzikas gardēžu statusu un sagaidīt apkārtējo cieņu, bet meiteņu gadījumā - arī apbrīnu.
• Citi sadzīves elementi varētu būt tādi, kas iederas šajā ‚vintage‘ stilā, piemēram, veci, vai „it kā veci" velosipēdi, kam nav obligāti jābūt pirmšķirīgā darba kārtībā.
Jāatzīmē, ka vecais ne vienmēr ir tieši autentisks veco laiku izstrādājums. Daudzos gadījumos tas ir jaunais, kas ielikts vecā formā, lai piešķirtu vecuma nojausmu un īpašu stilu.
GUDRA TĒRĒŠANA
Sava budžeta pārdomāta izlietošana jeb gudra plānošana aizsākās vēl pirms ekonomika sāka piedzīvot savu ciklisko lejupslīdi, tāpēc nepareizi būtu to uzlūkot kā trūkuma izpausmi. Gudra tērēšana drīzāk ir sava veida protests pārmērīgai un nepārdomātai patērniecībai. Gudra tērēšana labi atbilst arī Vintage tendencēm - izdarot pārdomātus pirkumus, iespējams izkopt stila izjūtu, iztērēt mazāk, taču tai pat laikā atļauties vairāk un iegūt rezultātu, kas pārspēj jebkuru konveijeru.
• Pārdomāta tērēšana daļēji sasaucas arī ar daudzo aptaujāto jauniešu izteikto uzskatu, ka ir nepieciešams ieguldīt līdzekļus nevis lietu pirkšanai, bet gan izglītībā.
• Rīgas sociālajā telpā šī tendence izpaužas arī vēlmē attālināties no Vecrīgas tūristiskās un patērnieciskās vides. Ir pamats domāt, ka izklaides vietas arvien vairāk pārcelsies uz vietām, kas atrodas ārpus Vecrīgas vai tās tiešā tuvuma.
• Gudras tērēšanas nots atspoguļojas arī pagrīdes restorānu izplatībā Rīgā, kas ļauj gan pārdomāti tērēt, gan baudīt īpatnēju, alternatīvu atmosfēru elitārā (ne finansiālā ziņā) kompānijā. Šo tendenci papildina arī mājas ballīšu popularitātes pieaugums.
• "Cilvēki sāk aizvien aktīvāk iet viens pie otra ciemos, rīko mājas DISCO, kopīgu ēdiena gatavošanu, filmu skatīšanos, spēlē spēles." Ksenija
• Latvijas kontekstā nepretenciozitātes stilīgums redzams lauku un mazpilsētu vides nozīmes pieaugumā. Noguruši vai apnikuši no Rīgas kultūras un izklaides dzīves stagnācijas, daļa jauniešu sāk smelties iedvesmu lauku eksotikā un jaunajās vēsmās.
• "Man stāstija: "Es pēdējā laikā esmu iecienījis lauku reivus - visa esence šobrīd ir ārpus galvaspilsētas!" - neko tādu es vēl līdz šim nebiju dzirdējis…" Toms
• Gudrs patēriņš attiecināms ne vien uz fizisku lietu patērēšanu, bet arī, piemēram, medijiem. Atteikšanās no televīzijas šodien ir nevis nespēja vai trūkums, bet gan sociāla nostāja - brīvība izvēlēties informāciju sev tīkamā veidā un atteikšanās no sava veida kontroles.
• Informācijas tehnoloģiju attīstība ir pavērusi iespēju izvairīties no korporāciju diktētas gaumes un patēriņa. Tāpēc daudzi jaunieši izvēlas veidot paši savu mediju vidi. Tas gan nenozīmē, ka ikviens jaunietis pilnīgi autonomi veido savu pasauli. Jaunākā vai vienkārši aktuālā informācija lielā mērā tiek iegūta izmantojot draugu un paziņu tīklus.
• "Jaunieši komunicē savā starpā, izmantojot instant messaging servisus, tādus kā Skype, vai sociālos tīklus (draugiem.lv, one.lv, orb.lv, facebook.com, myspace.com). Vēl jaunieši aizvien vairāk informācijas iegūst tieši internetā, vai tās būtu jaunākās aktualitātes, mācību materiāls skolā, augstskolā, vai pat daiļliteratūra." Artūrs
• Ceļošana jāorganizē tā, lai izdevumi būtu pēc iespējas zemāki un piedzīvojums - lielāks.
• "Salīdzinoši ērts un lēts veids kā neiztērējot naudu hosteļiem viesnīcām - atrast sev naktsmājas. Tas ir -couchsurfing. Strādā tas vienkārši -atliek piereģistrēties kādā no couchsurfing social network saitiem (lielākais ir couchsurfing.com), un tu kļūsti par vienu no viņiem, pat ja nepiedāvā savu dīvānu kādam, kurš dodas uz Latviju." Mareks
• Tērēt gudri ir stilīgi - tas attiecas uz teju visām dzīvē svarīgām jomām.
LĒNA KUSTĪBA
Šo tendenci nav iespējams aprakstīt konkrēti, taču ļoti viegli pamanīt dažādās izpausmēs. Par spīti ātrajam dzīves ritmam un informācijas plūsmai, vērtību arvien vairāk iegūst tie dzīves aspekti, kam nepieciešams laiks un rūpes. Šajā ziņā vinila plašu stilīgums var kalpot kā piemērs. Arī ēdiena gatavošana mājās, vai dažādu pašdarinātu lietu popularitāte norāda uz šo tendenci. Lietas iegūst vērtību, ja tajās ieguldīts laiks un izdoma.
• "Tagad aizvien vairāk jaunu cilvēku domā par veselīgu pārtiku, dabas resursu taupīšanu, atkritumu šķirošanu un visām pārējām zaļajām lietām." Artūrs.
Vajadzība iegūt visu ātri zaudējusi savu vērtību arī profesionālās izaugsmes jomā:
• "Brīva un vairāk uz neformālām, cilvēcīgām attiecībām balstīta sadarbība jau kādu laiku virmo gaisā, kas runājot tieši par darba izvēli, tiek minēta kā viens no svarīgākajiem faktoriem. Darbs jaunieša uztverē sāk transformēties par ko tādu, ar ko tu tiešām gribi nodarboties, nevis darīt to tikai naudas dēļ. Darīt to citādāk nekā tavi vecāki. Jo līdz šim, bagāžā nestā latviešu mentalitātes uztvere, ka darbs - tas ir pats svarīgākais tavā dzīvē, neuzdodot jautājumu, vai no tā gūsti piepildījumu, diezgan būtiski ietekmējis mūsu prātus un turpina to darīt." Margarita
• "Pēc skolas absolvēšanas nestudēt, bet pievērsties sev, ceļojumiem. Manuprāt, padomju prakse tūlīt pēc vidusskolas lēkt iekšā universitātēs un institūtos liedza jauniešiem pilnībā apjaust savas spējas un talantus. No izglītības ir lielāka jēga tad, kad cilvēks apzinās, kāpēc viņam to vajag. Tāpat arī darbā - nekāda nauda nespēs kompensēt to gandarījuma trūkumu, kad cilvēks nesajūt pašrelizācijas iespējas." Ksenija
PAŠDARBĪBA - DO IT YOURSELF!
Šī tendence saskan gan ar lēno tempu, gan ar interneta piedāvātajām iespējām un globālo attālumu sarukšanu. Jaunieši vai nu nodarbojas ar kādu pašdarbniecisku rūpalu hobija līmenī, vai arī pamazām cenšas to pārvērst nelielā biznesā, kamēr citiem tas jau ir izdevies. Profesionalitātes vai īpaša talanta trūkums šajā ziņā nav šķērslis, jo vispasaules tīmeklis piedāvā noietu ļoti plašam un specifiskam preču klāstam. Nereti tiek izveidotas nelielas apvienības, kurās veido lietas savai lietošanai vai pārdošanai. Interneta iespējas rakstīt, komponēt, filmēt vai fotografēt un to publicēt plašai publikai jau ir pasaules tendence, kura ietekmējusi īpaši jauniešu auditoriju.
• "Tas, ko pirms pārdesmit gadiem saprata ar DIY (do it yourself) kultūru, ir mainījies ļoti kardināli. Lai izplatītu paša radītos garadarbus vairs nav nepieciešamas ieguldīt lielas finanšu investīcijas ražošanā. Kļūt populāram ir kļuvis daudz, daudz vienkāršāk - laipni lūdzam interneta laikmetā, kur Y paaudzei (tā tiek dēvēti jaunieši, kas dzimuši laikā no 1976. līdz 2003. gadam) ir daudz vairāk trumpju, nekā viņu priekštečiem." Artūrs
• "Apvienojot iemaņas ar trakām idejām, ne vienmēr spilgtas personības jauniešu pasaulē rīkojas atbilstoši vispārpieņemtām normām vai ievēro likumus. Un šaubos, ka šeit pie vainas būs vienkārša pašapliecināšanās vai vēlme pārgalvīgi iegūt pasaules slavu uz 15 minūtēm. Bono reiz teica: "Kad Tev ir 16, Tev šķiet, ka vari sagriezt kājām gaisā visu pasauli. Galvenais šo sajūtu pēc iespējas ilgāk saglabāt sevī"! Bjorka 80. gadu sākumā provinciālismā grimstošajai Islandei paziņoja: "Ja vēlamies lasīt, klausīties un redzēt, tad sākam rakstīt grāmatas, ierakstīt plates un filmēt filmas!" Petī vēstījums Vjetnamas un Aukstā kara pasaulē skanēja vēl pārliecinošāk: "Viss ir iespējams!" Toms
• "Mūsdienās spēks ir individualitātē, kā arī ir iespējas šos individualitāti piedāvāt tirgū, protams, ja ir interese savu talantu arī pārdot. Pārdot ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē, kas noteikti paplašina jauniešu iespējas un motivē domāt plašāk." Margarita
• "Pašdarbība agrāk vai vēlāk var novest pie savas darbības pārvēršanas biznesā, globālo tīmekli izmantojot kā starpnieku sava talanta un ideju prezentēšanai, kā arī dažādu nodarbju aktualizēšanu pārējā sabiedrībā. Pamatā pašdarbības attīstība izriet no diviem faktoriem - ekonomikas lejupslīdes un vēlmes būt oriģinālam." Margarita
• "Šīs nelielās organizācijas spēj piedot pilsētai šarmu, veidot pilsētas seju." Ksenija
Papildu informācija:
Kristīne Jakubovska
Swedbank
Preses sekretāre
Tālr.: 67444560, 29128208