Pērn starp desmit topošajiem un jaunajiem uzņēmējiem, kuri ieguva Valmieras biznesa inkubatora Gada balvu, bija arī SIA Pike Boy Kayak vadītājs Jānis Kārklītis. Viņš saņēma apbalvojumu nominācijā Gada prototips – šī uzņēmuma prototipēšanas process tika atzīts kā vismērķtiecīgākais, izstrādājot saliekama, kompakta kajaka modeli. Saliekami kajaki jau gadu desmitiem tiek ražoti dažādās pasaules valstīs, taču ne tādi, kuri būtu piemēroti tieši makšķerniekiem.
Vai Jānim patīk nauda? "Protams!" satiekoties Valmierā, smaidot atbild jaunais uzņēmējs. Viņš pats ir kaislīgs makšķernieks un biznesa ideju attīstījis, izmantojot savu pieredzi. Tā guvusi atbalstu arī Valmieras pilsētas, Beverīnas, Burtnieku un Kocēnu novada inovāciju atbalsta programmā Zīle. Kajaku ražošanu uzņēmējs iecerējis sākt nākamā gada vasarā, un līdz tam laikam ir jāpielāgo ražošanai paredzētās telpas.
Kajaks, kurā var stāvēt kājās
Pašlaik Jāņa Kārklīša izstrādātā saliekamā kajaka prototips ir eksponēts Valmieras biznesa inkubatora telpās. Salokāmi kajaki lielākoties ir tādi, kuros cilvēks sēž. Taču makšķerniekam visbiežāk nepieciešams tāds kajaks, kurā droši, nezaudējot līdzsvaru, var stāvēt kājās, un tāds, kas ir ērts, viegli pārvietojams un lai to varētu salocīt mugursomas izmērā. Pašreizējais prototips ir 27 kilogramus smags – tas ir izgatavots no stikla šķiedras, taču Jānis stāsta, ka ražošanai paredzēts izmantot oglekļa šķiedru ar šūnu pa vidu, – šis kompozītmateriāls salīdzinoši ir ar mazu svaru, bet augstu izturību, līdz ar to kopējais tāda kajaka svars sanāk aptuveni 15 kilogramu. Kajaka karkass sastāv no septiņiem moduļiem.
"Pēc vairākām konsultācijām ar dažādiem dizaineriem nonācām pie secinājuma, ka koncepts ir labs, taču sarežģīts no ražošanas viedokļa. Daudzās detaļas lietotājam var radīt problēmas, piemēram, jādomā par stiprinājumu izturību, ja stiprinājumu ir daudz. Tāpēc tiks samazināts detaļu skaits – trīs tiks uztaisītas kā viena, un tādējādi būs septiņas grīdas detaļas ar bortiem. Tādu kajaku būs arī vieglāk salikt," koncepta uzlabošanas gaitu izskaidro Jānis. Sākotnēji prototipa veidošanas procesā sēdvieta nebija paredzēta, to laika gaitā Jānis uzkonstruējis pats, bet īsto risinājumu paredzēts uzticēt Rīgas Tehniskās universitātes Dizaina fabrikas speciālistiem. Karkasa apvalka PVC audumā paredzēts iestrādāt arī stiprinājumus airiem.
Saliekamās laivas mājvieta būs 80 cm gara, 30 cm augsta un 50 cm plata mugursoma. "Uzliekot to uz muguras, tā nebūs augstāka par galvu un platāka par muguru. Tas ir aptuvens standarts, lai, dodoties ceļojumā kājām vai ar sabiedrisko transportu, mugursoma netraucētu citiem. Tajā ietilps arī saliekami airi," paskaidro Jānis. "Esmu uzrakstījis projekta pieteikumu Lauku atbalsta dienestam, un tas ir apstiprināts – šīs ziemas laikā tiks uztaisītas jaunas ražošanas formas, no kurām varēs ražot produktu. Paredzu, ka saliekams kajaks pircējiem būs pieejams nākamā gada augustā." Jānis Kārklītis rāda video, kurā redzams, kā tiek salikts viņa izstrādātā kajaka modelis, – pašlaik tiek mazliet mainīts arī mugursomas dizains, lai tās smaguma centrs būtu tuvāk mugurai, līdz ar to soma būtu ērtāka tās nesējam. Modeļa pilnveidošanas process rit pilnā sparā. Bet kā Jānim radās ideja par saliekamu kajaku?
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena trešdienas, 14. augusta, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEI