Organizāciju attīstības akadēmija ODA, LDDK un Latvijas Personāla vadīšanas asociācija (LPVA) uzskata, ka nākamā gada budžeta plānā un Nacionālajā attīstības plānā 2014.-2020.gadam ir jāiestrādā jauna pieeja, lai Latvija bezdarbnieku politikas vietā īstenotu cilvēkresursu attīstības politiku, kas ir un būs vitāli svarīgs faktors valsts plānoto tautsaimniecības attīstības tempu sasniegšanai.
"Darba devēji ir īpaši satraukti par iespējamo darbaspēka resursu trūkumu atsevišķās nozarēs jau no 2016.gada. Īpaši svarīga šāda pieejas maiņa ir divās vecuma grupām - jauniešiem, lai tie objektīvi izvērtētu izglītības un karjeras iespējas Latvijā, nevis dotos prom strādāt ārzemēs, kā arī 45+ vecuma grupā, kur aktuālākie ir pārkvalifikācijas jautājumi, jo liela daļa pat kvalificēta darbaspēka vairs var nespēt atrast darbu savā līdzšinējā profesijā, norāda LDDK.
Diskusijas organizētāji piedāvā 4 stratēģiskos risinājumus, lai valsts ieguldītie resursi nodarbinātības vecināšanā tiktu izlietoti mērķtiecīgi un efektīvi:
- Nodarbinātības politikas un nodarbinātības veicinošu pakalpojumu veidošana nevar palikt tikai vienas ministrijas - Labklājības ministrijas - un tās pakļautībā esošās NVA pārziņā. Cilvēkresursu attīstība ir daudz plašāks pasākumu komplekss, kas skar valstī aktuālos un plānotos ekonomikas attīstības jautājumus, kā arī izglītības sistēmu. Lai pārorientētos uz cilvēkresursu attīstību, ar vienotu mērķi un ciešā sadarbībā diendienā ir jāstrādā 3 atbildīgajām ministrijām: Ekonomikas, Labklājības un Izglītības un zinātnes ministrijām. Viņu uzdevums būtu kopīgi veidota un uzturēta nodarbinātības politika.
- No jauna veidota karjeras atbalsta sistēma iedzīvotājiem, kas izstrādāta saskaņā ar 3 ministriju definēto attīstības politiku, piesaistot nozaru ekspertu padomes ikgadējo mērķu un aktivitāšu, kā arī rezultātu plānošanā, nodrošināšanā un mērīšanā.
- Būtiski ir jāmaina nodarbinātības veicināšanas pakalpojumu efektivitāte, lai maksimāli ātri bezdarbnieks atgrieztos darba tirgū. Ja šobrīd valsts mēra kvantitāti (cik daudz cilvēki ir piedalījušies, piemēram, apmācības programmās), cik daudz informācijas tiem ir un kādas zināšanas piemīt, kā arī apliecības un sertifikāti, tad darba devēji uzskata, ka lielāka uzmanība ir jāpievērš tieši iedzīvotāju saņemto pakalpojumu kvalitātei - kāds ir rezultāts pēc apmācību pabeigšanas, ko cilvēks prot un ir gatavs darīt, kādas konkrētas prasmes ir iegūtas apmācībās vai pārkvalifikācijas programmu pabeidzot. Tas nozīmē, ka ir jāpārskata arī šobrīd jau piedāvāto pakalpojumu saturs un pakalpojumu sniegšanā izmantotās metodes, lai pārorientētos no informatīviem uz prasmes attīstošiem pakalpojumiem.
- Prasmju orientēta izglītība un nodarbinātība. Ātra darbinieku kvalifikācijas celšana un pārkvalifikācija, izmantojot prasmju orientētu mācību moduļu sistēmu. Profesijas maiņa un ar to saistītā pārkvalifikācija jau šobrīd un tuvākā nākotnē kļūs par mūsu dzīves normu, jo to nosaka ekonomikas vide - kuras profesijas ir un kuras vairs nav un nebūs nepieciešamas. Lai iegūtu jaunu kvalifikāciju, darba ņēmējiem nevajadzētu atgriezties skolas solā uz vienu vai vairākiem gadiem. Tā vietā, jārada iespējas apgūt tieši tās prasmes, kas konkrētajam cilvēkam pietrūkst, lai uzsāktu darbu jaunajā profesijā. Gan izglītības sistēmai, gan pieaugušo izglītībai ir jāvirzās uz dažādu prasmju attīstīšanu kā mācību rezultātu, jo, pieņemot darbā, darba devēji novērtē, ko amata pretendenti reāli prot darīt, ne tikai - kādu formālās izglītības diplomu ir ieguvuši. Tā pat arī, ja darba devēji skaidri nosaka prasmes, kas nepieciešamas darbu uzsākot, tad karjeras konsultanti var ātrāk un precīzāk palīdzēt darba ņēmējiem saprast, kādas prasmes viņiem jau piemīt un kas cilvēkam ir jāpiemācās klāt, lai maksimāli īsā laikā iekļautos vai atgrieztos darba tirgū.
Risinājumus turpmākai diskusijai izstrādājuši Anita Līce, LDDK izglītības un nodarbinātības eksperte, Gitāna Dāvidsone, Organizāciju attīstības akadēmijas ODA vadītāja un Eva Selga, Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas valdes priekšsēdētāja.
Nost ar nabadzību!
Skolnieciņš
Marie