Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Gan Vācijā, gan Nīderlandē un citur sapratuši – ja būs vairāk autoceļu, tad būs vairāk automašīnu

Arhitekts par infrastruktūras attīstību Rīgā: Domāšana palikusi septiņdesmito gadu līmenī

"Pie mums mēdz teikt, ka to nevaram atļauties, neesam tik bagāti utt., bet redzam, ka ne jau naudā problēma, jo gājēju, velobraucēju infrastruktūra izmaksā krietni mazāk par auto infrastruktūru. Problēma ir domāšana – tā ir palikusi septiņdesmito gadu līmenī," intervijā Romānam Meļņikam pauž arhitekts Oto Ozols

Fragments no intervijas:

Pēc ielu remontiem, kas šovasar noritēja Rīgā, redzējām, ka prioritāte ir un paliek autotransportam, – ja uzraka brauktuvi, veidoja apbrauktuves mašīnām, savukārt gājēju ietves pārbūvējot, izlika vien zīmes "iet aizliegts".

Dokumentos noteikts, ka satiksmē prioritāte ir gājējiem un velobraucējiem, tomēr, kā ir īstenībā, redzam pilsētas budžetā – līdz pat 2020. gadam līdzekļi gājēju un velobraucēju infrastruktūrai tiek atvēlēti nožēlojami niecīgi. Arī tā infrastruktūra, ko attīsta riteņbraucējiem, top uz gājēju infrastruktūras rēķina, sašaurinot ietves vai veidojot kopīgus gājēju un riteņbraucēju ceļus.

Droši vien lēmumu pieņēmēju ieskatā riteņbraucēju ir pārāk maz, lai tos ņemtu vērā. Amatpersonas pašas brauc ar auto, par savām ērtībām tad arī rūpējas. Tajā pašā laikā gājēju ir ļoti daudz, pārsteidz, ka rūpes par tiem kaut kā nemana.

Tā ir tikai sajūta, ka vairums brauc ar mašīnām, – tās ir skaļas, lielas, uz ielas aizņem desmit reizes vairāk vietas nekā velosipēdi. Paskaitot satiksmes plūsmu Brīvības ielā pagājušā gada septembrī, mēs konstatējām, ka 80% no ielas lietotājiem pārvietojas ar sabiedrisko transportu, velosipēdu vai kājām. Tikai 20% brauc ar privāto autotransportu. Arī, ja paskatās pilsētas ielās, pārsvarā gadījumu mašīnā sēž viens, dažreiz divi cilvēki. Arī Eiropā vidēji katrā automašīnā ir aptuveni 1,4 cilvēki.

Ja ir viegli iebraukt centrā, atstāt bērnu skolā, pašam aizbraukt uz darbu, tad pakaļ bērnam, tas lielā mērā veicina tā saukto apdzīvotības barankas principu, kad centrs izmirst, bet cilvēki tiecas pārcelties uz dzīvi Pierīgā, jo tur labāki apstākļi bērniem – zaļš pagalms, klusāka, drošāka vide. Savukārt Rīgā bērnam jādzīvo starp mūriem, jo pagalmi pilni ar automašīnām, ielas draudīgas, nav īsti kur iziet ārā paspēlēties.

Ir gan izbūvētas atsevišķas atpūtas vietas, tomēr līdz tām jānokļūst, un kopumā var teikt, ka centrs nav draudzīgs ģimenēm. Tas arī ir iemesls, kāpēc ģimenes tiecas dzīvot ārpus Rīgas.

Bet nav tā, ka nebūtu zināms, kā jāveido pilsētvide. Skandināvijas valstīs, piemēram, Vācijā, vēl citur, jau septiņdesmitajos gados saprata, ka pilsētvide jāveido dzīvošanai labvēlīgāka, tāpēc sāka sašaurināt brauktuves, veidot jaunus apstādījumus, plašas ietves, gājēju ielas.

Pie mums mēdz teikt, ka to nevaram atļauties, neesam tik bagāti utt., bet redzam, ka ne jau naudā problēma, jo gājēju, velobraucēju infrastruktūra izmaksā krietni mazāk par auto infrastruktūru. Problēma ir domāšana – tā ir palikusi septiņdesmito gadu līmenī.

Vēl nesen salīdzināju, ka puskilometrs autosatiksmes pārvada maksā tikpat, cik simts kilometru veloceļa Rīgā. Sanāk, ka mēs attīstām dārgāku infrastruktūru un dārdzības dēļ to varam izbūvēt mazākā teritorijā, tā īsti neko neatrisinot, vien veicinot, ka ar automašīnām brauc vairāk.

Savukārt lētākas infrastruktūras izbūvē, kura būtu piemērotāka, draudzīgāka pilsētai, tāda, kas veicina, ka sabiedrība ir veselīgāka, līdzekļi netiek ieguldīti. Gan Vācijā, gan Nīderlandē un citur sapratuši: ja būs vairāk autoceļu, tad būs vairāk automašīnu, attiecīgi – ja būs labāka velo un gājēju infrastruktūra, būs arī vairāk riteņbraucēju un gājēju.

Visu interviju lasiet laikraksta Diena otrdienas, 5. septembra, numurā!

Top komentāri

Ivars
I
Dārga autoceļu remontēšana Rīgā? Tas netraucē komunikāciju dēļ to regulāri uzlauzt un taisīt atkal no jauna.
Sharkie
S
Labprāt nespertu kāju Rīgas centrā - bet apbraukšanas iespējas pa ziemeļu pusi taču nav! Ja jātiek no Imantas vai Bolderājas uz Sarkandaugavu, kur citur mīcīties kā caur centru...
Vija
V
Ir jāņem vērā arī tas, ka klimata dēļ LV ar velosipēdu, neriskējot ar veselību, praktiski var braukt maksimums 6 mēnešus gadā. Nevajadzētu aizmirst, ka sabiedrība noveco un līdz ar to velobraucēju skaits praktiski samazinās.Tāpēc nav akli jākopē tas, kas notiek citur.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Labējā spārna kandidāts

Partija Gruzijas sapnis šonedēļ nosauca sava kandidāta uz nākamā šīs valsts prezidenta amatu vārdu – uz šo posteni tiks virzīts tuvas Gruzijas sapņa sabiedrotās, nelielas, par labēji radikālu bieži d...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē