Ministru prezidents Māris Kučinskis toreiz norādīja: "Mēdz teikt – labāk vēlu nekā nekad," un uzsvēra, ka jau kopš 20. gadsimta 90. gadu sākuma, kad tika dibinātas kontrolējošās iestādes, ir spriests – "būtu pareizi, ja tās ne tikai uzliktu sodus par dažādiem pārkāpumiem, bet sāktu ar izskaidrojošo darbu, ļaujot pārkāpumu novērst". Par principu "konsultē vispirms" tiek runāts daudz arī uzņēmēju vidē, piemēram, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras organizētajā pasākumā nesen, septembrī.
Tiktāl viss būtu skaisti. Taču izskan arī brīdinājumi, – lai principu "konsultē vispirms" tiešām reāli izjustu ikviens uzņēmējs un kopumā ikviens iedzīvotājs, kurš vēršas kādā valsts iestādē, būtiska ir domāšanas maiņa. Uz to tēlaini norāda ekonomikas doktore Ieva Kalve 18. septembra Dienā: "Tauta uzgavilē, dzirdot, ka valsts pārvaldi kāds noskaņots mazināt. Labi, bet kur tie cilvēki strādās? Ies uz biznesu, kuru viņi žņauguši 30 gadu, ienīst un nesaprot?"
Daudzu uzņēmēju un viņus pārstāvošo organizāciju pārstāvju izteikumi Dienai un citiem medijiem gan liecina – gluži tāds viedoklis, ka valsts iestādes biznesu ienīst, Latvijā nedominē, toties, ka nesaprot – jā, tas gan. Nesaprot to, ka uzņēmējdarbībā katrs eiro jānopelna, katra darbinieka darba stunda jāapmaksā no biznesā nopelnītās naudas un arī jebkādi citi resursi jāapmaksā no naudas, ko neviens nepiešķir no budžeta kā valsts sektorā, bet ir pašiem jānopelna. Savukārt tas, ka viens no būtiskākajiem resursiem 21. gadsimtā ir laiks – sekundes, minūtes, stundas, tiek uzsvērts daudzās jomās. Līdz ar to privātā sektora pārstāvjiem svarīga ir ātra un precīza saziņa ar valsts iestādēm, tāpēc nereti kā pozitīvais piemērs tiek minēta Igaunija, kur e-pārvalde šo ātrumu un precizitāti nodrošina – ne jau vienmēr, ne visās situācijās, bet bieži.
Protams, ir cilvēki (un gan jau pa kādam arī uzņēmēju vidū), kuriem allaž visi klientu konsultanti – gan privātajā, gan valsts sektorā strādājošie – šķiet neprofesionāli un nelaipni, un vaina patiesībā slēpjas nevis klientu konsultantu darbā, bet gan šo mūžam nepamierināto klientu pašu neprasmē izskaidrot savas situācijas būtību vai kaprīzajā raksturā. Tomēr līdz tam, lai valsts sektorā princips "konsultē vispirms" kļūtu par ikdienu, vēl ejams tāls ceļš. Vispirms jau domāšanā.
Mantrausis
autorīte-oligarhu kalponīte