Laika ziņas
Šodien
Sniegs
Rīgā -2 °C
Sniegs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Viedie skaitītāji uzstādīti jau pusei Latvijas

Uzskaites pilnīga viedizācija ļaus ietaupīt 16 miljonus eiro, Guntaram Gūtem norāda AS Sadales tīkls valdes locekle, klientu direktore Baiba Priedīte.

Šobrīd viena no AS Sadales tīkls (ST) aktualitātēm ir efektivizācijas programmas īstenošana, kas lielā mērā balstās uz moderno tehnoloģiju ieviešanu ikdienas darbā, tostarp viedo elektroenerģijas skaitītāju ieviešanu. Ko šobrīd jau esat sasnieguši?

Pusei no visiem Latvijas elektroenerģijas lietotājiem esam jau uzstādījuši viedos skaitītājus. Ja vērtējam skaitļos – tie ir 550 tūkstoši skaitītāju. Šā gada plānā ir uzstādīt vismaz 150 tūkstošus viedo skaitītāju, kas līdz ar to būs lielākais gada laikā uzstādīto skaitītāju apjoms kopš programmas sākuma. Turklāt, ja resursi ļaus, šogad sasniegsim pat 200 tūkstošus. Gada beigās kopumā būsim uzstādījuši ne mazāk kā 700 tūkstošus viedo elektroenerģijas skaitītāju. Savukārt programmu pilnībā pabeigsim līdz 2022. gadam, lai gan sākotnēji plānojām to realizēt līdz 2023. gadam. Grafika pārskatīšanu galvenokārt sekmēja tieši klientu pieaugošā vēlme un interese par iespēju uzstādīt viedo skaitītāju pēc iespējas ātrāk. Ja atskatāmies uz pirmo šo skaitītāju uzstādīšanu – klientu attieksme bija rezervēta. Tomēr ar laiku un līdz ar gūto pieredzi klienti novērtē sniegtās priekšrocības un ērtības un atzīst, ka tas nav tikai elektroenerģijas apgādes tīkla elements ST darba efektivitātes uzlabošanai, bet reāls un arī finansiāls ieguvums pašiem klientiem. 

Piemēram?

Klientam, kura pieslēguma objektā uzstādīts viedais skaitītājs, vairs nav nepieciešamības katra mēneša pēdējās dienās fiksēt un nodot skaitītāja rādījumus. Ir iespēja redzēt un analizēt mājokļa vai uzņēmuma elektroenerģijas patēriņu ikdienā. Viedais skaitītājs ļauj redzēt, cik kilovatstundu tiek patērēts mēnesī, diennaktī, stundā. Daudzi klienti, izmantojot iespēju ST klientu portālā www.e-st.lv vai pie elektroenerģijas tirgotājiem analizēt elektrības patēriņa statistiku (piemēram, diennakts griezumā), bija pārsteigti, ka elektrību patērējuši arī nakts stundās. Nakts laikā parasti guļam un varētu domāt, ka neieslēgtas elektroiekārtas arī guļ, tomēr tās, atstātas gaidīšanas režīmā, turpina patērēt elektrību, bet klients – par to maksāt. Tādējādi datu pieejamība un iespēja tos analizēt veicina klienta paradumu maiņu, piemēram, uz nakti no kontaktligzdas atvienojot televizoru un mēneša laikā ietaupot vairākas kilovatstundas elektroenerģijas. 

Līdzīgi arī uzņēmumos, kuros ir uzstādīti viedie elektrības skaitītāji, uzņēmēji gan aktīvi izmanto iespēju noskaidrot lielāko patēriņa kāpumu, gan analizē katras iekārtas elektroenerģijas patēriņa dinamiku. Mūsu lielie klienti – ražošanas uzņēmumi –,  kuriem iekārtu darbināšanai nepieciešams liels elektroenerģijas apjoms, tieši analīzes un tai sekojošo efektivizācijas pasākumu rezultātā samazinājuši izmaksas par elektroenerģiju pat par 20–30%. Ņemot vērā, ka tieši elektroenerģija šiem uzņēmumiem veido vienu no lielākajām izdevumu pozīcijām, tāda ekonomija ir ļoti nozīmīga.

Ko vēl klients iegūst bez stimula mainīt savus paradumus un, piemēram, lieki nededzināt spuldzīti koridorā?

Iespēja sekot ikdienas patēriņam un analizēt to pat stundu griezumā ļauj klientam izvēlēties izdevīgāko elektroenerģijas tirdzniecības produktu, piemēram, fiksētu vai biržas cenu. Datu pieejamība ir ieguvums arī elektroenerģijas tirgotājiem, jo ir iespēja attīstīt un piedāvāt daudz plašāku produktu klāstu, nodrošinot konkrētajam klientam izdevīgāko. Protams, elektroenerģijas tirgotājam jāsaņem atļauja piekļuvei konkrētā klienta datiem

Šī iespēja tiek izmantota?

Jā. Redzam, ka tirgotāji konkurē savā starpā, tādēļ katrs cenšas piedāvāt maksimāli plašu produktu klāstu, pieskaņojoties dažādām klientu vajadzībām.

No jūsu teiktā rodas sajūta, ka klienti šodien pilnīgi citādi uztver elektroenerģijas lietošanas procesu. Vai tiešām ir tik daudz klientu, kuri teju pa stundām seko un analizē, cik elektrības notērēts?

Galvenais faktors, kas to veicina, ir iespēja pašam klientam viegli un ērti jebkurā laikā piekļūt šiem datiem, veikt patēriņa salīdzināšanu pa dažādiem periodiem. Tiekoties ar klientiem, esam dzirdējuši stāstus, kā, analizējot elektroenerģijas patēriņu, savā ziņā ir iekrituši azartā – analizēt, izvērtēt lielākos elektroenerģijas patēriņa avotus, rīkoties un meklēt risinājumus – tā kļūst par ikdienu. Piemēram, kādas privātmājas īpašnieki secinājuši, ka diennakts tumšajā laikā, tostarp naktīs ir visai liels elektrības patēriņš. Pētot iemeslus, secināts, ka to rada pagalma apgaismojums, kuru ieslēdz mehāniski ar slēdzi. Nakts laikā šādi tika patērētas trīs kilovatstundas, kas mēnesī sasummējās 90 kilovatstundās. Pēc finanšu aprēķinu veikšanas tika nolemts iegādāties un uzstādīt sensoru, kas automātiski darbina šo apgaismojumu. Rezultātā patēriņš mazinājās. Un kurš klients gan nenovērtē iespējas, ja var nepārmaksāt? Tomēr kopumā  elektroenerģijas patēriņa dati parāda, ka salīdzinājumā ar vidējiem rādītājiem Eiropas Savienībā Latvijas mājsaimniecībās elektroenerģijas patēriņš ir ļoti zems, faktiski viens no zemākajiem. Līdz ar to iespējas gūt vērā ņemamu izmaksu samazinājumu par elektrības rēķinu ir ierobežotas, jo tāpat jau tērējam ļoti maz un pārdomāti. 

Bet tas taču ir labi! Mūs visu laiku rosina mazināt patēriņu, netērēt lieki...

Tādā ziņā jā! Šajā gadījumā biju domājusi, ka ar mēnesī patērētām 150 kilovatstundām dažu kilovatstundu ietaupījums varētu ikmēneša rēķinā šķist mazs ieguvums, tomēr gadā kopumā tas ir cits apjoms. Turklāt, ja klientam ir būtiska energoefektivitāte, tad datu analīzes un paradumu maiņas iespēja ir lielisks ieguvums. Starp citu – atgriežoties pie jūsu jautājuma par papildu iespējām – viedo skaitītāju funkcionalitāte ļauj būtiski uzlabot arī ST sniegto pakalpojumu kvalitāti.

Kādā ziņā?

Piemēram, bojājumu operatīvāku novēršanu. Viedie skaitītāji ne tikai uzskaita patērētās kilovatstundas, bet arī reģistrē visus notikumus tīklā. Ja konkrētajā līnijā, kurai pieslēgta jūsu mājsaimniecība, noticis bojājums, skaitītājs uzreiz to reģistrē un sūta informāciju ST sistēmām. Mēs daudz operatīvāk varam uzsākt bojājuma novēršanu un atjaunot elektroapgādi. Jau šobrīd ST sadales sistēmā ieviestās tehnoloģijas ļauj fiksēt bojājumus elektrotīklā, izņemot vietas, kur nav uzstādīti viedie skaitītāji, – tajās šādas situācijas konstatēt attālināti vēl nevaram. Līdz ar viedā skaitītāja uzstādīšanu jūsu mājoklim uzreiz redzam, ja tās elektroapgādē notikuši traucējumi. Mūsu prioritāte ir klients un nepārtraukta elektroapgāde, tādēļ jebkuras investīcijas primāri pakārtojam tieši šim mērķim.

Viedie skaitītāji ievērojami saīsinājuši laiku, kas nepieciešams konkrētā objekta atslēgšanai vai pieslēgšanai elektroapgādei. Indukcijas un elektronisko skaitītāju atslēgšanas process aizņem līdz pat piecām dienām. Darbiniekam jādodas uz objektu, lai klātienē pieslēgtu vai atslēgtu skaitītāju. Savukārt objektos, kuros uzstādīts viedais skaitītājs, tas notiek teju uzreiz – dienas laikā pēc klienta elektroniskā iesnieguma saņemšanas darbinieks to veic ar vienu "datorpeles pogas klikšķi". Starp citu, arī klientiem pieteikšanās pakalpojumiem tagad ir tikpat vienkārša – viena "datorpeles pogas klikšķa" attālumā. Kā uzņēmumā sakām – klients jebkurā diennakts laikā ērtās mājas čībās var pieteikt un saņemt jebkuru mūsu pakalpojumu un viņam vairs nav jābrauc uz ST, lai parakstītu dokumentus papīra formātā vai kārtotu citas formalitātes.

Vai viedie skaitītāji mazina elektroenerģijas zagšanu? Agrāk bija dzirdēti dažādi stāsti par cilvēku izdomu, kā elektrību lietot, bet par to nemaksāt...

Negodprātīgā elektroenerģijas lietošana būtiski mazinās, jo tagad ir iespēja attālināti sekot gan ar viedo skaitītāju aprīkotā objekta elektroenerģijas rādījumam, gan arī nākamajā posmā – transformatoru apakšstacijās, kur uzstādīti kontrolskaitītāji, kas ļauj fiksēt starpību starp transformatoru un gala objektiem, ja tāda rodas. Agrāk elektrības zagļus ķērām reālajā dzīvē, bet tagad šādus gadījumus varam ātri konstatēt attālināti, analizējot datus sistēmās. Pārkāpumu gadījumā jau ļoti mērķtiecīgi ierodamies konkrētajā objektā. Loģiski, ka daudz ātrāka un efektīvāka šādu gadījumu konstatēšana un izskaušana arī mazina elektroenerģijas zudumus, kas savukārt novērš zaudēto ienākumu ietekmi uz elektroenerģijas sadales sistēmas tarifu. Līdzīga ir arī citu valstu pieredze – viedo skaitītāju ieviešana būtiski mazina sistēmu uzturētāju elektroenerģijas zudumus.

Runājot par viedo skaitītāju uzstādīšanas programmu, jūsu kolēģi daudzkārt ir uzsvēruši arī tās izdevīgumu pašam uzņēmumam.

Tā tiešām ir. Programmas daļa, kas klientiem ir mazāk pamanāma, ir efektivitāte, kā rezultātā mums ir iespēja noturēt nemainīgus sadales sistēmas pakalpojumu tarifus. Līdz ar programmas pabeigšanu 2022. gadā ST cilvēkresursu skaits, kas nepieciešams skaitītāju pārbaudēm, rādījumu nolasīšanai, pieslēgšanai un atslēgšanai, būs samazināts par 500 darbiniekiem (pērn gada beigās štata vietu skaits jau bija samazināts par 350 darbiniekiem). Līdz ar to jau minētais finansiālā efekta apjoms būs 16 miljoni eiro, kas labvēlīgi ietekmē arī iespēju nepaaugstināt pakalpojumu gala tarifu. 

Vēl viens no ST darbības efektivitātes apliecinājumiem ir mūsu īstenotās viedo skaitītāju programmas izmaksu salīdzinājums ar citu valstu pieredzi. Secinājums ir patīkams – stratēģija un programmas realizācija ir viens no finansiāli efektīvākajiem projektiem. Esam līderi Eiropā, ņemot vērā vairākas pozīcijas – pirmkārt, investīciju ziņā uz vienu skaitītāju ST izmaksas programmas noslēgumā būs aptuveni 30 eiro (nākamais labākais rezultāts Eiropā ir 77 eiro uz vienu skaitītāju, atsevišķās valstīs šīs izmaksas tuvinās pat 800 eiro). Investētie 30 eiro atmaksājas jau brīdī, ja mums būtu kā iepriekš kaut reizi jāaizbrauc uz objektu nolasīt skaitītāja rādījumus vai arī jāveic objekta pieslēgšana vai atslēgšana no tīkla. Skaitļos rēķinot, šī programma Latvijā izmaksās ap 35 miljoniem eiro, salīdzinājumam – Igaunijā šāds projekts izmaksāja ap 100 miljoniem eiro, kaut arī Igaunijā ir aptuveni divas reizes mazāk pieslēguma objektu.

Otrs būtiskais faktors, ko vērtējam efektivitātes kontekstā, ir datu pieejamība – cik daudzu skaitītāju rādījumus varam nolasīt attālināti un apstrādāt reālā laika režīmā. Eiropā par labu rādītāju uzskata, ja izdodas sasniegt 95%, bet mums jau šobrīd ir izdevies panākt skaitītāju datu pieejamību 99% apjomā. Tas nozīmē, ka aptuveni tikai no 5000 skaitītāju neiegūstam datus tiešsaistē, bet ar nobīdi laikā. Skaitītājs arī šajā laikā nepārtraukti datus uzkrāj un nosūta sistēmai brīdī, kad ir pieejams kanāls datu pārvades sistēmās.

Ja skatāmies matemātiski – cik pieslēguma objektu vēl gaida viedā skaitītāja uzstādīšanu? 

Patlaban viedie skaitītāji uzstādīti pilnīgi visos objektos, kur ir liels elektroenerģijas patēriņš. Ar tiem jau aprīkota puse pieslēgumu objektu visā Latvijā, un elektroenerģijas patēriņu viedi uzskaitām jau 83% apjomā no kopējā patēriņa. Skaitītāju uzstādīšana notiek līdzsvaroti visā valstī. Prognozējams, ka jau nākamgad būs atsevišķas vietas, kuras būs 100% viedizētas. Pilnībā visā Latvijā tas notiks, kā jau minēju, 2022. gadā. Starp citu, ik nedēļu uzstādām 5000 viedo skaitītāju. Līdz ar to katru minūti Latvijā uzstādītais viedo skaitītāju apjoms pieaug par diviem. Te vēlos uzteikt mūsu darbinieku profesionalitāti, jo vidēji viena skaitītāja nomaiņa aizņem ne ilgāk kā 15–20 minūšu – tas ir laiks, kurā konkrētais objekts ir atvienots no elektroapgādes. Novērtējot to, cik klientam mūsdienu dzīves tempā ir svarīgi būt laikus informētam, nodrošinām ikviena klienta informēšanu gan pirms viedā skaitītāja uzstādīšanas, gan pēc tās.

Būtiski ņemt vērā, ka uzreiz pēc uzstādīšanas klients vēl neizjūt visas viedā skaitītāja priekšrocības, jo skaitītājus sistēmai pieslēdzam pakāpeniski. Sākotnēji skaitītāju pilnvērtīga pieslēgšana sistēmām aizņēma līdz pat pusgadam (dažreiz arī ilgāk), bet, pilnveidojot un attīstot iespējas, šī gada mērķis ir panākt, ka skaitītājs pilnvērtīgi sāk pildīt funkcijas ne ilgāk kā vienu, divus mēnešus pēc uzstādīšanas. 

Spēt klientiem nodrošināt nepārtrauktu elektroapgādi, pakalpojumu izmaksas, kas atbilst pakalpojuma vērtībai, būt pieejamiem un sniegt padomus tad, kad klientam to vajag, – tie ir mūsu izaicinājumi, kas liek neapstāties pie sasniegtā. Mūsu komandai tā ir nepārtraukta attīstība. 

Top komentāri

Irlielāmērāticams
I
ka šī valsts ir pirmajā vietā pasaulē visādu modernu fišku ieviešanā... un pacietīgās tautas rēķina. Mēs ar to lepojamies. Mēs dziedam.
Jūs esat zagļi -
J
viedie skaitītāji "saskaita" vairāk patērētās elektrības nekā iepriekšējais skaitītājs. Būtiski vairāk. Apmēram, par 20% vairāk. Vai tas nav aizdomīgi? Ka nav vēl viena OIK mēroga afēra?
VIEDIE skaitītāji viedi apzog
V
puse Latvijas tautas. Drīz apzags VISU Latvijas tautu. Pavērojiet, kā darbojas šie VIEDIE zagļi!
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vai Latvijai nepieciešami ārzemju studenti?

Latvijas universitātes, tāpat kā augstākās izglītības iestādes visā pasaulē, aktīvi strādā, lai piesaistītu ārvalstu studentus. Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc augstskolas ir ieinteresētas ārva...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē