Izvērtēšanai tika iesūtītas 207 fotogrāfijas, no kurām žūrija izvēlējās trīspadsmit, kas iekļautas 2022. gada kalendārā.
Kalendārā ir redzami divpadsmit autoru darbi – Baibas Tarzieras, Montas Kurmes, Silvijas Danelsones, Elvīras Blumfeldes, Eduarda Kapšas, Anitas Sakas, Elīnes Bukas, Jāņa Spurdziņa, Sarmītes Bogdanovičas, Daces Umblijas, Jāņa Kļaviņa un Ulda Balgas fotogrāfijas.
Pēdējie divi gadi pasaulē veicinājuši izmaiņas, kas būtiski ietekmējušas mūsu ikdienas paradumus. Sociālā un fiziskā distancēšanās veicinājusi noslēgtību, vientulību, pat atsvešinātību. Šajos apstākļos mēs no jauna novērtējam to, kas pēkšņi mums vairs nav sasniedzams, arī pieskāriena nozīmi, norāda kalendāra izdevēji.
"Šogad, izvēloties kalendāra vadmotīvu, vēlējāmies dot iespēju Latvijas jaunās paaudzes fotogrāfiem. Šķita, ka fotogrāfi, kas šo laiku paši piedzīvo, spēs radīt spēcīgus, emocionālus un atmiņā paliekošus stāstus. Izvēlēties labākos darbus bija sarežģīti, jo katrs mēs fotogrāfijā saredzam, sajūtam ko citu. Tā, manuprāt, ir viena no svarīgākajām melnbaltās fotogrāfijas īpašībām – uzrunāt ikkatru, neatstāt vienaldzīgu," saka Latio valdes priekšsēdētājs Edgars Šīns.
"Pieskāriens ir pamatvajadzība. Ja mēs cilvēkam atņemam iespēju sajust, tas ir līdzīgi kā atņemt cilvēkam spēju redzēt, dzirdēt, kustēties. Tā ir ļoti būtiska mūsu augšanas, labsajūtas, veselības un cilvēciskās pieredzes daļa. Šo vajadzību pēc pieskāriena, kontakta, siltuma, kopā būšanas mēs nesam sev līdzi visas dzīves garumā. Tas nav stāsts tikai par to, kā pārdzīvot pandēmijas laiku, tās ir rūpes par savu labsajūtu un līdzsvaru visu mūžu," piebilst psihoterapeite Indra Majore-Dūšele.
ISSP Skolas vadītāja Jūlija Berkoviča uzsver: "Pieskāriena dziļākā jēga, manuprāt, ir mums katram pieskarties pašam sev. Esam ne tikai garīgas, bet arī fiziskas būtnes, un pieskārieni mums ir nepieciešami visos sajūtu līmeņos – gan saskarsmē ar citiem cilvēkiem, citām būtnēm, ar dabu, gan, pamatu pamatos, nepieciešams iekšējais kontakts pašiem ar sevi. Tāpēc arī lielākais darbs, ko paveic kāds mākslas darbs, tostarp fotogrāfija, notiek skatītāja galvā. Tas, kas padara kādu mākslas darbu unikālu un personisku, ir gan tā autora darbs, gan skatītāja personiskā reakcija, sajūta, pārdzīvojums. Mums bija prieks līdzdarboties šī kalendāra tapšanā."
Melnbaltās fotogrāfijas kalendārs izdots jau 18. reizi. Šajā ikgadējā projektā iemūžinātas gan izcilu latviešu fotogrāfu individuālās kolekcijas, gan vairāku meistaru fotogrāfijas, kas apvienotas vienotā radošā koncepcijā. Kalendārs nav paredzēts pārdošanai, tas nokļūst ierobežota loka melnbaltās fotogrāfijas žanra cienītāju kolekcijās.