Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Pieņemts teikt, ka dzīve ir teātris, taču tagad gribētos, lai teātris būtu dzīve

Berlīnes Komiskajā operā notikusi čehu klasiķa Leoša Janāčeka operas Katja Kabanova jauniestudējuma pirmizrāde, ko veidojusi lietuviešu diriģente Ģiedre Šlekīte un holandiešu režisore Jetske Meinsena

Galveno lomu laikmetīgā teātra valodā iestudētajā traģēdijā izcili atveido vācu soprāns Anete Daša, kurai šī ir debija Katjas Kabanovas tēlā. Opera Katja Kabanova šogad svin simtgadi. Paša komponista rakstītā libreta pamatā ir Aleksandra Ostrovska luga Negaiss. Milzīgas ilgas, konservatīvi uzskati un cietsirdīgi laikabiedri – tāda ir vide, kurā dzīvo Katja Kabanova. Visu mūžu viņa ir cīnījusies ar sevi un savu pasauli. Viņas dvēselē plosās nepiepildītas kaislības, viņai ir vīrs, taču viņa iemīlas citā vīrietī. Viņas lēciens uz šķietamo laimi beidzas traģiski – Katja tā arī nespēj aizbēgt no sevis un nolemj laupīt sev dzīvību.

Nepārspējamais muzikālās drāmas meistars Leošs Janāčeks uzmanīgi ieklausījās cilvēkos un vērīgi uztvēra viņu runas manieri – tā attīstījās viņa kompozīcijas stils. Viņa operām – galvenokārt tās ir traģēdijas – ir raksturīgs psiholoģisms, tēlainība, patiesums un detaļu precizitāte. Katrs vārds ir muzikāls, un katra nots mums kaut ko vēsta. Viņa darbi ir absolūti laikmetīgi un ideāli atbilst XXI gadsimta garam, tāpēc visi lielākie teātri regulāri iestudē čehu komponista operas (Jenūfa, Makropula līdzeklis, No mirušo nama, Lapsiņa viltniece).

Operā Katja Kabanova apvienots slāvu folkloras skanējums, baznīcas mūzikas ietekme un izteiksmīgs tonālais kolorīts. Berlīnes Komiskās operas jauniestudējumā diriģente Ģiedre Šlekīte un režisore Jetske Meinsena piedāvā spēcīgu, juteklisku operas interpretāciju. Soprāns Anete Daša tēlo sievieti, kuru neviens nav spējīgs saprast – apkārtējo vienaldzība ir nāvējoša. Šajā lomā dziedātāja demonstrē aktiermākslas virsotni. Izrāde paiet vienā elpas vilcienā – Berlīnes Komiskā opera ir izcilu dziedošo aktieru teātris, un katras lomas izpildītājs šeit ir savā vietā. Šādas izrādes pierāda, ka neviena loma nav svarīgāka par citām – svarīgs ir katrs personāžs.

"Nezinu nevienu citu darbu, kas būtu tik viengabalains kā Katja Kabanova. Varbūt tikai Riharda Štrausa Salome, arī tajā mēs piedzīvojam šo gandrīz mehānisko virzību uz katastrofu," atzīst režisore Jetske Meinsena. "Opera Katja Kabanova ir titulvarones iekšējo konfliktu, iekšējās cīņas analīze. Viņa nespēj tikt galā ar savu laulību un attiecībām ar vīramāti. Taču rodas jautājums, vai Katja vispār spēj tikt galā ar sevi un savu dzīvi. Viņa nespēj dzīvot. Līdzās grūtībām ar apkārtējo vidi, no kurām viņa cieš, ir arī Katjas pašas iekšējā nespēja dzīvot," saka režisore.

Izrādē mēs redzam, kas notiek Katjas Kabanovas disfunkcionālajā ģimenē. Ģimeni – tuvāko cilvēku loku – Jetske Meinsena uztver kā varones ārējo pasauli. "Man ir nepieciešamība pēc skaidras vizuālās vides. Šajā iestudējumā visas ainas risinās iekštelpās, tādējādi tiek uzsvērta Katjas klaustrofobiskā situācija, strupceļš un spiediens, ko viņa izjūt. Izšķirošais ir parādīt brīdi, ko visi pazīst: ģimene sēž pie galda, un pēkšņi trokšņi, ko kāds rada, ēdot brokastu pārslas, var padarīt tevi traku. Šādās situācijās cilvēki reaģē dažādi – viens uzsprāgst, otrs klusē un atkāpjas. Vienmēr ir arī kāds, kurš vēlas pārspēt visus pārējos un dominēt pār notiekošo. Un šī sajūta nav paciešama, Katja vairs nespēj izturēt spriedzi," savās idejās dalās režisore.

Pēc 27. novembrī notikušās pirmizrādes uz skatuves kāpa Berlīnes Komiskās operas mākslinieciskais vadītājs režisors Berijs Koskis, kurš pateicās publikai par klātbūtni. "Pašreizējos apstākļos pēc pirmizrādes mēs nevaram svinēt visi kopā, bet teātrī mēs jūtam cieņu, mīlestību un cerību," teica Berijs Koskis. Viņš pats gatavo Mocarta Dona Žuana jauniestudējumu Vīnes Valsts operā – Austrijā ir lokdauns, un pirmizrāde 5. decembrī notiks bez skatītājiem. Teātri Berlīnē joprojām darbojas, tomēr situācija ir neskaidra. "Mēs nezinām, kas var notikt pēc dažām dienām. Pieņemts teikt, ka dzīve ir teātris, taču tagad gribētos, lai teātris būtu dzīve. Varbūt šovakar esmu pārāk emocionāls, taču teātris tam arī ir domāts!" piebilda Berijs Koskis. Viņš sirsnīgi pateicās visiem Katjas Kabanovas pirmizrādē iesaistītajiem un īpaši "čehu Čārlija eņģeļiem" – Ģiedrei Šlekītei, Jetskei Meinsenai un Anetei Dašai – par fantastisko izrādi.

Operu Katja Kabanova Berlīnes Komiskajā operā varēs dzirdēt 5., 8., 22. un 25. decembrī, 9. un 22. janvārī, kā arī 5. jūlijā.

Informācija: www.komische-oper-berlin.de

Top komentāri

Kam teātris, kam dzīve.
K
Dievs sašķiros.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Un tādā garā…(3)

Varones brīžam pārcenšas, lai turētu līdzi laika garam, un neviļus nonākušas reakcionārās pozīcijās, lai gan savulaik pašas bijušas šī laika gara pionieres

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja