Kautrību pajautāt darba devējam, kāds ir paša atalgojuma salīdzinājums ar kolēģu saņemto algu, pie malas īpaši naski mēdz mest tā saucamās Z paaudzes darbinieki – jaunieši, kas dzimuši, sākot no 1996. gada. Tajā pašā laikā atalgojuma tēmai darba tirgū aizvien raksturīga zināma konfidencialitāte un tabu elementi.
Tas atspoguļojas arī aptaujā, ko šīsvasaras sākumā interneta vidē veica Starptautiskā algu informācijas datubāze Paylab, kas Latvijā darbojas kā Algas.lv. Aptaujā deviņās Eiropas valstīs kopumā tika aptaujāti 40 262 respondenti, no kuriem Latvijā Algas.lv aptaujā piedalījās 4026 cilvēki.
Lielākā daļa strādājošo, kas atbildēja uz aptaujas jautājumiem, piekrīt, ka informācija par atalgojumu ir privāta un jutīga diskusiju tēma. Taču tajā pašā laikā vairāk nekā 72% respondentu atzina, ka vēlētos uzzināt, cik daudz nopelna viņu kolēģi. Šāda tendence vērojama neatkarīgi no ieņemamās amata pozīcijas darbavietā. Turklāt 59% aptaujāto gribētu arī uzzināt, cik pelna viņu draugi, kaimiņi un paziņas. Katrs otrais jeb 51% atklāja, ka atalgojuma tēmu pārspriež un dalās informācijā par savu algu ar tuviniekiem un draugiem.
Aptaujas rezultāti rāda, ka tie darbinieki, kuri pelna mazāk nekā vidēji valstī, ir daudz atvērtāki, lai savus ienākumus apspriestu ar citiem. Savukārt cilvēki, kas ieņem vadošos amatus, ir vismazāk gatavi dalīties ar šādu informāciju.
Salīdzinot situāciju starp dzimumiem, īpašu atšķirību nav – aptuveni vienāds skaits vīriešu un sieviešu ir ieinteresēti uzzināt, cik nopelna viņu kolēģi.
"Atalgojuma tēma joprojām ir tabu lielākajā daļā Eiropas valstu. Uzņēmumi parasti mēģina neatklāt informāciju par darba samaksu un saistīt darbiniekus ar konfidencialitātes līgumu. Tāpat samērā reti darba devēji atalgojumu norāda, publicējot darba sludinājumus. Tas galvenokārt ir saistīts ar dažādiem faktoriem, kas varētu nelabvēlīgi ietekmēt uzņēmuma iekšējo mikroklimatu, kā arī papildu informāciju konkurentiem cīņā par labākajiem darbiniekiem un talantiem. Darba devēji, kuri publisko atalgojumu, visbiežāk maksā vairāk par nozares vai amata pozīcijas vidējo atalgojumu tirgū vai arī "ietaupa laiku", ļaujot pieteikties amata konkursā tiem kandidātiem, kuri ir gatavi izskatīt sludinājumā norādīto atalgojuma līmeni," komentē personāla atlases kompānijas CV-Online Latvia mārketinga un komunikācijas vadītāja Krista Roziņa.