Ķīnas giganta augšupeja
Par plāniem apvienot vilcienu būvniecības aktīvus abas kompānijas paziņoja 2017. gada septembrī, norādot, ka apvienošanās rezultātā tiks izveidots otrs lielākais vilcienu ražotājs pasaulē, kas spēs konkurēt ar Ķīnas valstij piederošā ātrvilcienu un dzelzceļu aprīkojuma ražošanas gigantu CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) un apturēt tā ekspansiju Eiropas virzienā. CRRC tika izveidota 2015. gadā, apvienojot divas līdz tam pastāvējušās reģionālās dzelzceļa mašīnbūves kompānijas CNR Group un CSR Group jeb Ķīnas Ziemeļu un Ķīnas Dienvidu lokomotīvju un ritošā sastāva korporācijas. Abi šie uzņēmumi bija lielākie pasaulē savā nozarē, taču līdz apvienošanās brīdim darbojās galvenokārt Ķīnas tirgū – eksportēts tika ne vairāk par 10% produkcijas.
Ķīnas ātrgaitas maģistrāļu (pa kurām notiek pasažieru pārvadājumi ar vidējo ātrumu 250–350 km/h) kopējais garums 2018. gada beigās sasniedza 29 tūkstošus kilometru un veidoja divas trešdaļas no visas pasaules ātrvilcienu maģistrāļu kopējā garuma. Turpmākie mērķi ir līdz 2025. gadam sasniegt ātrgaitas maģistrāļu kopējo garumu – 38 tūkstošus kilometru.
Straujā progresa dēļ Ķīnas amatpersonas jau šīs desmitgades pirmajā pusē saprata, ka dzelzceļa mašīnbūves tālāka attīstība līdzšinējos tempos būs iespējama, tikai izejot aiz valsts robežām, un ar šādu mērķi arī tika izveidota CRRC, kas ar valsts atbalstu nekavējoties sāka globālu mērogu ekspansiju. Līdz 2020. gadam Ķīnas uzņēmums paredzējis atvērt 11 pārstāvniecības dažādos nozīmīgos tirgos, kā arī vismaz trīskāršot (līdz vismaz 30%) ārvalstu pasūtījumu daļu savā pasūtījumu portfelī. Jāpiebilst, ka jau 2016. gadā šis rādītājs sasniedza 14%, galvenokārt uz pasūtījumu Eiropā rēķina.
2016. gada dati (t. i. rādītāji, kuri lielā mērā ietekmēja Siemens un Alstom lēmumu apvienoties) liecina, ka CRRC ieņēmumi no t. s. dzelzceļa tehnikas pārdošanas pasaulē kopumā sasniedza 37,8 miljardus ASV dolāru (33,42 miljardi eiro), savukārt Siemens, Alstom un Kanādas Bombardier tie bija ap astoņu miljardu dolāru robežās katram. Ar vērā ņemamiem pārdošanas apjomiem vēl varēja lepoties arī amerikāņu General Electric (6,4 miljardi dolāru) un Caterpillar (četri miljardi), bet visu pārējo ražotāju kopējie pārdošanas apjomi bija 12 miljardi dolāru.
Šobrīd tiek lēsts, ka CRRC daļa t. s. dzelzceļa tehnikas globālajā tirgū ir sasniegusi 50%, bet tieši ātrvilcienu tirgū – 70%. Ķīnas gigants arī aktīvi darbojas ne tikai Āzijas reģionā un tā dēvētajās attīstības valstīs, bet ir arī noslēdzis virkni lielu līgumu ar vairākām Eiropas valstīm, to vidū Čehiju, kā arī pat ar vairākām ASV lielpilsētām, piemēram, Losandželosu.
Apvienošanās plāni
Cerot radīt Eiropas aviobūves korporācijas Airbus līdzinieku dzelzceļa mašīnbūves nozarē, Siemens un Alstom ar Vācijas un Francijas valdību atbalstu izšķīrās par attiecīgo aktīvu apvienošanu, ko atbilstīgi sākotnējam plānam bija paredzēts izdarīt līdz 2018. gada beigām. Aplēses liecināja, ka apvienotā uzņēmuma gada ieņēmumi sākotnēji būs 15,3 miljardi eiro gadā un jau pēc četriem gadiem ikgadējā sinerģija jeb ietaupījums no aktīvu apvienošanas sasniegs 470 miljonus eiro. Tāpat, pēc nozares ekspertu aplēsēm, kamēr Siemens un Alstom, darbojoties katrs atsevišķi, pa abiem kopā aizņem vien ap 10% visas pasaules ātrvilcienu tirgus,
resursu apvienošana ļautu apvienotajam uzņēmumam pretendēt jau uz daļu 17–18% apmērā.
Visu rakstu lasiet laikraksta Diena ceturtdienas, 14. februāra, numurā! Ja turpmāk vēlaties Dienas publikācijas lasīt drukātā formātā, laikrakstu iespējams abonēt ŠEIT!