Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā 0 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 29. novembris
Ignats, Virgīnija

Bīstamie signāli pasaulei

Pagājušajā nedēļā manam paziņam piezvanīja draugs no kādas Eiropas lielvalsts, kurā viņš dzīvo un strādā jau daudzus gadus, un lūdza padalīties ar informāciju, kas īsti notiek ar VAS Latvijas dzelzceļš (LDz). It kā jau loģisks jautājums no cilvēka, kura saknes ir Latvijā.

Tomēr jautājuma būtība ir ļoti satraucoša. Proti, šis cilvēks strādā uzņēmumā, kurš izejvielas ražošanai transportē pa dzelzceļu līdz vienai no Latvijas ostām, no kurienes tās tālāk ved ar kuģi. Un, lūk, uzņēmuma vadītājs lūdzis šim paziņam noskaidrot, kas īsti notiek ar LDz, un vai viņiem jau savlaicīgi nebūtu jāsāk meklēt alternatīvus maršrutus gadījumam, ja LDz beigtu pastāvēt.

Pārspīlēta ažiotāža? Tā varētu uzskatīt. Uzņēmums ir samērā neliels un pa Latvijas dzelzceļu tīklu gadā pārvadā salīdzinājumā nelielu kravu apjomu. Un tomēr – uzņēmuma īpašnieks informatīvajā telpā ir pamanījis divas ziņas: vienu par LDz plānu šogad atlaist 1500 darbinieku un otru – pilnīgi normālu informāciju, ka janvāra beigās LDz izsolīs melnos metāllūžņus, tostarp lietotas dzelzceļa sliedes. Tā kā uzņēmējs nezina vietējās nianses, nemaz nav neloģisks viņa satraukums un jautājums, vai LDz situācija ir pavisam slikta un to plānots vispār likvidēt.

Tā kā pieminētā uzņēmuma kravu apjoms nav milzīgs, tā iespējamā izvēle par labu citam maršrutam, visticamāk, LDz kopējos rādītājus ietekmēs niecīgi. Taču – vai varam būt pilnīgi droši, ka šādas domas un pārdomas nav ienākušas prātā arī citiem kravu īpašniekiem, kuri gadu desmitiem ir izmantojuši Latvijas tranzīta koridoru? Un vēl būtiski – ir taču skaidrs, ja kravu nevedīs pa Latvijas teritoriju, diezgan loģiski, ka to nepārkraus arī kādā no Latvijas ostām, tātad ieslēdzas domino efekts.

Šķiet, atbildīgajiem par tranzīta nozari jebkurā posmā šobrīd akūti pietrūkst koordinētas un  sistēmiskas komunikācijas stratēģijas, lai mūsu klientiem un partneriem pasaulē pašreizējos notikumus Latvijas tranzīta un loģistikas sistēmā izskaidrotu tā, lai jau saknē izgaisinātu bažas par Latvijas tranzīta koridora iespējamo nāvi.

Viens ir tas, kā visus šos notikumus uztveram un izprotam savās mājās, bet – kā redzams – pavisam citādi šo traci uztver ārzemēs.

Vēl pērn kāds politiķis izteicās, ka satiksmes ministra amats nenozīmē tikai "lentīšu griešanu". Tomēr gribas papildināt, ka šis amats nenozīmē arī regulāras ekskursijas pa valsti un aktīvu – nenoliedzami, vērtīgu, tomēr patlaban pilnīgi utopisku – vīziju zīmēšanu par ātrgaitas automaģistrālēm kaut kad saulainajā nākotnē.

Šis amats šobrīd prasa ātru, profesionālu un sistēmisku darbu, lai neiekļūtu vēsturē kā Latvijas transporta un loģistikas sistēmas bende. Vēl ir laiks sākt strādāt. 

Top komentāri

opītis
o
Deviņdesmitajos, ar darbabiedriem pārrunājot kādas nejēdzības metāla izsaimniekošanā, kāds jokoja: "Sliedes jau vēl nepieņem!" Nu to būsim sasnieguši.
Krējums Saldais
K
"...un lūdza padalīties ar informāciju, kas īsti notiek ar VAS Latvijas dzelzceļš (LDz)...". . . Ar VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) notiek tas pats, kas ar valsti - strādājošo skaits samazinās, bet uzņēmumi tiek privatizēti, pārdoti un izputināti. Tāpēc Lietuvā un Igaunijā investīcijas, lai arī simboliski, bet ienāk, bet Latvijā praktiski nē. Pasaule, taču skaidri redz, kas te notiek...
banāni vairs neaug
b
Krievija būvē savas ostas un attīsta savu dzelzceļa tīklu. Tas nozīmē, ka nākotnē Krievijas uzņēmumiem nebūs vajadzīgas ne Latvijas ostas, ne Latvijas dzelzceļš. Par to sen ir zināms. Arī Eiropas Savienība, valstij sasniedzot zināmu IKP līmeni, strauji samazina pieejamos eirofondus - nākotnē Latvijai nāksies iemaksāt Eiropas Savienībā vairāk nekā tā saņem atpakaļ. Ņemot vērā šos divus faktorus, Latvijas uzņēmējiem sen ir jādomā, kādu uzņēmējdarbību izvēlēties, lai nākotnē varētu eksistēt. Nevarēs vairs ne eirofondus apgūt, ne savākt drupačas no Krievijas tranzīta. Būs jāsāk domāt ar galvu. Bija prātīgi to sākt vēl vakar, bet nu labāk sākt šodien nevis gaidīt rītdienu.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Pašpasludināts stabilitātes garants

Process ap to, kas turpmākos piecus gadus ieņems Latvijas Bankas (LB) prezidenta amatu ar 160 000 eiro algu gadā, aizgājis tādos neceļos, ka kļūst par labu piemēru tam, kā notiek manipulāci...

Labējā spārna kandidāts

Partija Gruzijas sapnis šonedēļ nosauca sava kandidāta uz nākamā šīs valsts prezidenta amatu vārdu – uz šo posteni tiks virzīts tuvas Gruzijas sapņa sabiedrotās, nelielas, par labēji radikālu bieži d...

Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē