Samazināt PVN likmi ēdināšanā būtu labi, par to šaubu nav. Arī kopumā viedoklim, ka politiķi un ierēdņi nedara pietiekami, lai viesmīlības nozare spētu atgūties no Covid-19 pandēmijas sekām un attīstīties ģeopolitiskās nestabilitātes apstākļos, var piekrist.
Turklāt, formulējot nedaudz populistiski, var sacīt – ja 2024. gadā Eiropas Savienības (ES) dienvidu dalībvalstīs jāskaidro, kur atrodas Latvija, un ka Rīga ir Latvijas, nevis Lietuvas galvaspilsēta, tad rodas likumsakarīgs jautājums – ar ko nodarbojas mūsu valsts tēla veidotāji, un vai gadījumā nav tā, ka nodokļu maksātāju nauda tiek iztērēta ambiciozi slavētās, bet bezjēdzīgās reklāmas kampaņās? Par kādu tūristu piesaisti, piemēram, no Dienvideiropas, vispār var runāt, ja tur daļai sabiedrības ir miglains priekšstats par Latviju un kopumā par Baltiju?
Vienlaikus vainot tikai politiķus un ierēdņus nav taisnīgi. Tiem uzņēmējiem, kuri gadiem atkārto vārdus "Valdība vainīga!", droši vien šāda nostāja ir psiholoģiski ērta, taču vienlaikus raisa šaubas, vai pašu uzņēmumos tiešām ir veikta biznesa pielāgošana šolaiku realitātei, piemēram, attīstot iespēju preces un pakalpojumus izpētīt, rezervēt un apmaksāt internetā?
Mēs dzīvojam laikā, kad ir daudz tādu cilvēku, kuri ne tikai digitāli rezervē un apmaksā viesnīcas, bet arī, ierodoties svešā pilsētā, paēšanas vietu izvēlas, meklējot internetā un lasot tur atrodamās atsauksmes, nevis staigājot pa ielām un ielūkojoties restorānos. Virtuālā vide jau sen vairs nav tikai vienas šauras sabiedrības grupas informācijas avots.
Tāpat arī ēdinātāju apgalvojums, ka viņi vēlas mudināt cilvēkus pavadīt laiku ārpus mājas, ir diskutabls. Daudzi cilvēki gan Latvijā, gan citur pasaulē ir atzinuši, ka pozitīvais ieguvums no sarežģītajiem pandēmijas gadiem ir atziņa, ka ļoti lietderīgi ir izvairīties no nepieciešamības klausīties svešas sarunas un ļoti traucējoša ir līdzās skanoša svešu balsu murdoņa.
Turklāt visā ES vērojamā koncentrēšanās uz videi draudzīgu dzīvesveidu ir mainījusi izpratni par ēšanas kultūru. Iespējams, patlaban sabiedrības ieskatā ideālā maltīte un arī laika ideālā pavadīšana ir gluži citāda, nekā bija vēl pirms pieciem gadiem. Arī viesmīlības nozarei tas ir jāatzīst