Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs turpina tradīciju atklāt pašmāju un ārzemju skatītājiem Latvijas XX gadsimta 20.–30. gadu kultūras un mākslas ainavas novatoriski izteiksmīgo pusi. Viens no dedzīgākajiem klasiskā modernisma pārstāvjiem Romans Suta (1896– 1944) bija universālas dabas mākslinieks, kurš uzskatīja, ka mākslai jāaptver un jāveido saikne ar visām jaundibinātās valsts dzīves jomām. Plakātu starpkaru periodā kā īpašu vēstījuma formu aktīvi izmantoja arī viņa biedri Rīgas mākslinieku grupā.
Aktīvi mākslas eksperimenti
Pārskatot Latvijā starpkaru gados tapušo plakātu un reklāmu kopumu, aina šķiet raiba. Plakātus darināja gan atzīti mākslinieki, gan plašākai sabiedrībai nezināmi, bet izcili grafikas dizaineri, gan pilnīgi amatieri. Šeit tapuši mākslinieciski vērtīgi plakāti avangarda un tobrīd populārajā Art Deco stilistikā, kuri kā līdzīgi iekļaujas labāko pasaules paraugu kopainā.
Oskars Šteinbergs. V. Ķuzes šokolāde. XX gs. 30. gadi. Plakāts, tipogrāfijas druka. Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājums. Skenējums
20. gadu pirmajā pusē Latvijā valdīja Pirmā pasaules kara izraisīts ekonomisks sabrukums, tajā pašā laikā no evakuācijas Krievijā atgriezās mākslinieki, inspirēti ar "kreisā avangarda" idejām, ko mūsdienās pieskaitām klasiskajam avangardam. Viņu izstrādātos plakātus var uzskatīt par aktīviem mākslas eksperimentiem. Daļa Rīgas mākslinieku grupas biedru pieslējās sociāldemokrātu idejām, un viņu politiskie – visbiežāk vēlēšanu – plakāti ir sociāli asi. Šai ziņā sevišķi izceļami Jāņa Liepiņa pirmo Latvijas brīvvalsts gadu darbi, kuros viņš konsekventi lietoja konstruktīvistu iecienīto krāsu salikumus, figūru mērogu pārspīlējumus, kāpinātas, pat afektētas emocijas. Agrīnās Latvijas valsts plakātus darināja arī viens no spožākajiem Rīgas mākslinieku grupas pārstāvjiem Jēkabs Kazāks. Iedvesmojoties no modernās mākslas virzieniem un avangarda idejām, tika radīti spilgti grafiskie paņēmieni, kas precīzi pildīja uzdevumu, reklamējot notikumus, preces un pakalpojumus.
Reinholds Kasparsons. R. Kasparsona mākslas izstāde atvērta no 3. okt. – Todlebena bulv. 1920. Plakāts, tipogrāfijas druka. Izdevējs: S. Andersen. Zuzeum kolekcija. Skenējums
Starpkaru laika plakātu būtiska iezīme ir mākslinieku attiecības ar burtveidoliem. Modernisti ar uzrakstiem rīkojās īpaši atraktīvi un drosmīgi, reizēm atvēlot katram burtam savu formu, izmēru un slīpumu. Tā Rīgas mākslinieku grupas pirmais izstādes plakāts sastāv vienīgi no abstraktām plaknēm un ekspresīviem burtu salikumiem.
Raksturo laikmeta garu Art Deco stilistika Latvijas plakātu sasniedza 30. gados, kad aktīvais modernisma periods jau bija rimis. No Rīgas mākslinieku grupas pārstāvjiem teicamus plakātus turpināja radīt ar smalku grafikas dizainera izjūtu apveltītais Sigismunds Vidbergs un Niklāvs Strunke, taču redzams, kā mainījušies viņu izmantotie izteiksmes līdzekļi. Tiek lietotas dinamiskas, diagonālas kompozīcijas, lieli kontrastējošu krāsu laukumi, tēli, lai arī stilizēti un vispārināti, kļuvuši mazāk abstrakti, burtveidoli un uzraksti izkārtoti pārdomātās profesionālās kompozīcijās.
Jēkabs Kazāks. Kultūras svētki 1920. Tautas augstskola. 1920. Plakāts, tipogrāfijas druka. Zuzeum kolekcija. Skenējums
Ja franču plakāts lepojas ar "četriem musketieriem" (Kasandra jeb Ādolfs Žanmarī Muro, Šarls Lupo, Žans Karlī, Pols Kolēns), tad Latvijā tie bija trīs grafiskā dizaina meistari, kuru vārdi šobrīd zināmi vien šauram profesionāļu lokam. Alfrēda Švedrēvica, kurš sadarbojās ar 1921. gadā dibināto reklāmas aģentūru Zvans, un Raimonda Šiško, kurš 30. gados atvēra pats savu reklāmas biroju, biogrāfijas ir gandrīz teiksmainas. Šiško bija Rīgas Grafiķu biedrības biedrs un aktīvi piedalījās mākslas izstādēs, taču savu labāko darbu daļu ir atstājis tieši plakātos. Pārsteidz Oskara Šteinberga radošais mantojums viņa talantīgās un augstā profesionālā līmenī veidotās kompozīcijas – neticami precīzi raksturo jauno laikmeta garu.
Izstādē aplūkojami mākslas darbi no Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Mākslas centra Zuzeum kolekcijas, kā arī plakātos reklamēto produktu paraugi no Rīgas Vēstures un kuģniecības muzeja krājuma, paredzot ekspozīcijas maiņu izstādes norises vidū.
Izstādes ietvaros notiks kuratores, mākslas zinātnieces Ilzes Martinsones lekcija par Art Deco stilistiku un tikšanās ar kuratori, muzeja vadītāju Dr. art. Nataļju Jevsejevu ciklā Sarunas muzejā.
Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs atrodas Rīgā, Elizabetes iela 57a, dz. 26 (ieeja caur pagalmu, piektais stāvs).