Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Gan avangardiski, gan sociāli asi. Skatāmi Latvijā tapuši modernisma un Art Deco plakāti

Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā no 4. marta līdz 2026. gada 28. februārim norisināsies izstāde Modernisma un Art Deco plakāti Latvijā XX gadsimta 20.–30. gados

Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs turpina tradīciju atklāt pašmāju un ārzemju skatītājiem Latvijas XX gadsimta 20.–30. gadu kultūras un mākslas ainavas novatoriski izteiksmīgo pusi. Viens no dedzīgākajiem klasiskā modernisma pārstāvjiem Romans Suta (1896– 1944) bija universālas dabas mākslinieks, kurš uzskatīja, ka mākslai jāaptver un jāveido saikne ar visām jaundibinātās valsts dzīves jomām. Plakātu starpkaru periodā kā īpašu vēstījuma formu aktīvi izmantoja arī viņa biedri Rīgas mākslinieku grupā.

 

Aktīvi mākslas eksperimenti

Pārskatot Latvijā starpkaru gados tapušo plakātu un reklāmu kopumu, aina šķiet raiba. Plakātus darināja gan atzīti mākslinieki, gan plašākai sabiedrībai nezināmi, bet izcili grafikas dizaineri, gan pilnīgi amatieri. Šeit tapuši mākslinieciski vērtīgi plakāti avangarda un tobrīd populārajā Art Deco stilistikā, kuri kā līdzīgi iekļaujas labāko pasaules paraugu kopainā.

 Oskars Šteinbergs. V. Ķuzes šokolāde. XX gs. 30. gadi. Plakāts, tipogrāfijas druka. Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājums. Skenējums

20. gadu pirmajā pusē Latvijā valdīja Pirmā pasaules kara izraisīts ekonomisks sabrukums, tajā pašā laikā no evakuācijas Krievijā atgriezās mākslinieki, inspirēti ar "kreisā avangarda" idejām, ko mūsdienās pieskaitām klasiskajam avangardam. Viņu izstrādātos plakātus var uzskatīt par aktīviem mākslas eksperimentiem. Daļa Rīgas mākslinieku grupas biedru pieslējās sociāldemokrātu idejām, un viņu politiskie – visbiežāk vēlēšanu – plakāti ir sociāli asi. Šai ziņā sevišķi izceļami Jāņa Liepiņa pirmo Latvijas brīvvalsts gadu darbi, kuros viņš konsekventi lietoja konstruktīvistu iecienīto krāsu salikumus, figūru mērogu pārspīlējumus, kāpinātas, pat afektētas emocijas. Agrīnās Latvijas valsts plakātus darināja arī viens no spožākajiem Rīgas mākslinieku grupas pārstāvjiem Jēkabs Kazāks. Iedvesmojoties no modernās mākslas virzieniem un avangarda idejām, tika radīti spilgti grafiskie paņēmieni, kas precīzi pildīja uzdevumu, reklamējot notikumus, preces un pakalpojumus.

Reinholds Kasparsons. R. Kasparsona mākslas izstāde atvērta no 3. okt. – Todlebena bulv. 1920. Plakāts, tipogrāfijas druka. Izdevējs: S. Andersen. Zuzeum kolekcija. Skenējums

Starpkaru laika plakātu būtiska iezīme ir mākslinieku attiecības ar burtveidoliem. Modernisti ar uzrakstiem rīkojās īpaši atraktīvi un drosmīgi, reizēm atvēlot katram burtam savu formu, izmēru un slīpumu. Tā Rīgas mākslinieku grupas pirmais izstādes plakāts sastāv vienīgi no abstraktām plaknēm un ekspresīviem burtu salikumiem.

Raksturo laikmeta garu Art Deco stilistika Latvijas plakātu sasniedza 30. gados, kad aktīvais modernisma periods jau bija rimis. No Rīgas mākslinieku grupas pārstāvjiem teicamus plakātus turpināja radīt ar smalku grafikas dizainera izjūtu apveltītais Sigismunds Vidbergs un Niklāvs Strunke, taču redzams, kā mainījušies viņu izmantotie izteiksmes līdzekļi. Tiek lietotas dinamiskas, diagonālas kompozīcijas, lieli kontrastējošu krāsu laukumi, tēli, lai arī stilizēti un vispārināti, kļuvuši mazāk abstrakti, burtveidoli un uzraksti izkārtoti pārdomātās profesionālās kompozīcijās.

Jēkabs Kazāks. Kultūras svētki 1920. Tautas augstskola. 1920. Plakāts, tipogrāfijas druka. Zuzeum kolekcija. Skenējums

Ja franču plakāts lepojas ar "četriem musketieriem" (Kasandra jeb Ādolfs Žanmarī Muro, Šarls Lupo, Žans Karlī, Pols Kolēns), tad Latvijā tie bija trīs grafiskā dizaina meistari, kuru vārdi šobrīd zināmi vien šauram profesionāļu lokam. Alfrēda Švedrēvica, kurš sadarbojās ar 1921. gadā dibināto reklāmas aģentūru Zvans, un Raimonda Šiško, kurš 30. gados atvēra pats savu reklāmas biroju, biogrāfijas ir gandrīz teiksmainas. Šiško bija Rīgas Grafiķu biedrības biedrs un aktīvi piedalījās mākslas izstādēs, taču savu labāko darbu daļu ir atstājis tieši plakātos. Pārsteidz Oskara Šteinberga radošais mantojums  viņa talantīgās un augstā profesionālā līmenī veidotās kompozīcijas – neticami precīzi raksturo jauno laikmeta garu.

Izstādē aplūkojami mākslas darbi no Latvijas Nacionālās bibliotēkas un Mākslas centra Zuzeum kolekcijas, kā arī plakātos reklamēto produktu paraugi no Rīgas Vēstures un kuģniecības muzeja krājuma, paredzot ekspozīcijas maiņu izstādes norises vidū.

Izstādes ietvaros notiks kuratores, mākslas zinātnieces Ilzes Martinsones lekcija par Art Deco stilistiku un tikšanās ar kuratori, muzeja vadītāju Dr. art. Nataļju Jevsejevu ciklā Sarunas muzejā.

Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs atrodas Rīgā, Elizabetes iela 57a, dz. 26 (ieeja caur pagalmu, piektais stāvs).

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Kristas Dzudzilo izstāde Iluminācijas XI

«Es gleznoju, saloku, ieskrāpēju laiku. Liela daļa mūslaiku fotogrāfiju paliks nemateriālas, un tās savu novecošanu nepiedzīvos. Ar katru reproducēšanu attēls mainās un pārveidojas, līdz beidzot ta...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja