Aleksandrs Antoņenko kādreiz esot jokojis, ka tad, kad viņš dzied Karmenā, operu var droši pārdēvēt par Donu Hosē. Latvijas publikai šosestdien būs iespēja novērtēt, kā ir mainījies mūsu labākā tenora dons Hosē kopš tā laika, kad viņš to dziedāja Rīgā režisora Andreja Žagara latino kaislību uzkurinātajā iestudējumā.
Dons Hosē ir piektā Aleksandra Antoņenko loma Ņujorkas Metropolitēna operā kopš viņa debijas šajā teātrī 2009. gadā prinča lomā Dvoržāka Nārā, un otro reizi Latvijas tenora sniegums būs skatāms tiešraidē kinoteātros visā pasaulē (pirms četriem gadiem tika pārraidīts Modesta Musorgska Borisa Godunova jauniestudējums, kurā Antoņenko atveidoja Grigoriju jeb viltvārdi Dmitriju).
Skatītājiem, kuri seko līdzi notikumiem Metropolitēna operā, britu režisora Ričarda Eiras veidotais Karmenas iestudējums ir labi pazīstams: tajā spīdēja Elīna Garanča un Roberto Alanja – gandrīz pirms pieciem gadiem skatītāji gāza apkārt šīs operas seansus Kino Citadele; melomānu plūsma bija tik milzīga, ka toreiz Karmenu Rīgā vairākas reizes demonstrēja atkārtojumā. Arī globālā mērogā izrāde ar Garanču un Alanju ir veiksmīgākais Metropolitēna operas tiešraides projekts, kurš piesaistījis vislielāko auditoriju, – urrā!
Pirms divām nedēļām apmeklēju Karmenu Ņujorkā. Aleksandra Antoņenko partnere ir Gruzijas mecosoprāns Anita Račvelišvili – kolorīta dāma, kura seksīgo un liktenīgo tabakas fabrikas darbinieci ir atveidojusi gandrīz visos nozīmīgākajos operteātros. Viņas Karmena ir nelokāma, pat brutāla sieviete, taču ne pārāk jutekliska un traka arī ne. Dziedātāja, piemērojot sev šo lomu, visiem spēkiem cenšas būt harismātiskāka, nekā viņa patiesībā ir. Anita Račvelišvili dejo, pārāk centīgi plivinot svārkus un atkailinot kājas. Tā ir nevis dienvidnieces kaisles un temperamenta, bet drīzāk manierisma pazīme.
Izrādes vokāli un dramatiski spēcīgākais, interesantākais moments ir fināls, kas ir tuvu perfekcijai. Asinsizliešana ir neizbēgama (pie ieejas teātrī viens skatītājs – sportisks amerikāņu kungs gados ar košļājamo gumiju mutē – man jautāja: "Es atvainojos, par ko būs stāsts?"). Karmenas un dona Hosē pēdējais duets ir stindzinoši baiss, viņu konfrontācijas iznākums ir šausminoši skaists, cik nu skaista vispār var būt nāve, taču Karmena ir no tām sievietēm, kurai jāmirst spožāk, nekā bija lemts dzīvot.
Eskamiljo lomā sestdien tiešraidē dzirdēsim krievu basbaritonu Ildaru Abdrazakovu, Mikaēlas lomā – rumāņu soprānu Anitu Hartigu. Pie diriģenta pults – jaunais spāņu talants Pablo Erass-Kasado.
Karmena
Tiešraide no Metropolitēna operas
Kinoteātrī Kino Citadele 1.XI plkst. 18.55
Biļetes www.forumcinemas.lv EUR 21