"Ja kāds vēl nav sapratis, kas ir IT un kāda ir to loma mūsdienu pasaulē – viens piemērs. Kādā konferencē kādas ļoti lielas bankas vadītājs teica: "Es vairs nezinu, vai esmu banka vai IT uzņēmums ar bankas licenci," – tā šobrīd notiekošo IT un finanšu industrijas saplūšanu komentē Imants Kluss, kurš IT kompānijā Accenture vada Finanšu pakalpojumu un produktu sektoru. Pasaule strauji mainās, tāpēc finanšu nozares uzņēmumi kļuvuši drosmīgāki attiecībā uz izmaiņām savos produktos, pieejā, tehnoloģiskajos risinājumos, viņš stāsta. "Domāju, vēl neapjaušam, kāda būs nākotne, kad briedumu sasniegs tehnoloģijas, kas šobrīd vēl tikai top – kvanti, mākslīgais intelekts utt."
Grib visu tagad un uzreiz
Imants pats IT burvību sajuta vidusskolā – laikā, kad parādījās pirmie datori. Krājis naudu labai stereosistēmai, viņš par to tomēr nopirka datoru. Izlēma arī studēt datorzinātnes RTU. Personālie datori tolaik vēl bija dārgi un maz pieejami, tāpēc studenti ceļu pie tiem meklēja, sākot darba gaitas. Imants, mācoties otrajā kursā, sāka strādāt RTU Jaunatnes izpalīdzības fondā, bet jau pēc pusgada – Latvenergo uzņēmumā Rīgas elektrotīkli. "Paprogrammēju datubāzītes, tad pārgāju uz Lattelecom, kur man piedāvāja darbu grupā, kas ieviesa Siebel izstrādāto klientu attiecību vadības sistēmu jeb CRM," Imants stāsta. 2002. gadā, kad Latvijā ienāca Accenture, Imants, paziņu aicināts, tajā kļuva par CRM konsultantu. Uzņēmumam augot, viņš sāka vadīt tā Siebel grupu, vēlāk – Oracle platformu. Bet, kad Accenture iekšēji reorganizējās un klientu portfeli sadalīja pa industrijām, Imants kļuva par vadītāju sektorā, kurā dominē finanšu nozares klienti – bankas, apdrošinātāji, sevišķi no Ziemeļvalstīm. Paralēli uzņēmās arī produktu sektora pārraudzību, kur tiek strādāts ar klientiem no ražošanas, transporta, tirdzniecības u. c. jomām.
Kādi IT produkti un risinājumi patlaban ir visaktuālākie finanšu nozares uzņēmumiem? Imants norāda, ka, līdzīgi kā citās industrijās, liela uzmanība tiek pievērsta enterprise performance management sistēmu ieviešanai, kas ļauj kāpināt uzņēmuma iekšējo efektivitāti. Daudzas IT sistēmas arī tiek būvētas no nulles, lai, piemēram, digitalizētu apdrošināšanas kompānijas, kurās vēl nesen liela daļa informācijas tika glabāta papīra formātā. Jādigitalizē arī pamata apdrošināšanas produkti vai jāizstrādā jaunāka to versija.
Pārslēgšanās starp bankām jauniem cilvēkiem ir norma – kas piedāvā to, ko vēlos, pie tā eju
"Mainoties tehnoloģijām, vienā brīdī iepriekšējās sistēmas un tehnoloģiskie risinājumi jau ir novecojuši un sāk traucēt uztaisīt kaut ko jaunu, skaistu, uz klientu vērstu un visu sasinhronizēt, saintegrēt. Tad tas viss ir jāmaina," Imants skaidro. Viņš stāsta, ka patlaban arī daudzas bankas pasaulē veic lielas transformācijas, jo to 60.–80. gados ieviestās IT sistēmas, pat ja aizvien funkcionē, ir ne tikai tehniski, bet arī morāli novecojušas, turklāt darba tirgū vairs nav tik daudz speciālistu, kam būtu attiecīgas kompetences.
Līdztekus tehnoloģiju attīstībai finanšu jomas uzņēmumiem jātur līdzi arī cilvēku paradumu maiņai. Šobrīd gan banku un apdrošinātāju produktiem, gan arī attiecībām ar saviem klientiem jābūt ļoti uz klientu orientētiem. "Līdz ar jaunajām tehnoloģijām visi esam kļuvuši mobili un sagaidām, ka arī banku pakalpojumi būs pieejami visur, ātri, tagad un uzreiz. Vairs negribam iet uz klientu apkalpošanas centru un aizpildīt papīrus vai par kaut ko jautāt, zvanot uz banku," Imants skaidro. Tā vietā maksājumus gribam veikt no telefona, noformēt līzingu vai kredītu – arī, bet uzzināt nepieciešamo labprāt izvēlamies īsi, čata formā, līdzīgi kā komunicējot sociālajos tīklos. "Ziemeļvalstīs vēl pirms desmit gadiem cilvēki izvēlējās banku un palika ar to uz mūžu. Šībrīža paaudze izvēlas to, kas viņiem ir ērtāks vai patīk tieši šajā brīdī. Līdz ar to pārslēgšanās starp bankām jauniem cilvēkiem ir norma – kas piedāvā to, ko vēlos, pie tā eju," teic Imants.
Fin-tech bums
Vēl viens izaicinājums lielajām finanšu kompānijām ir mazie jaunuzņēmumi jeb fin-tech, kas fokusējas uz inovatīvu, interesantu, taču salīdzinoši šauram klientu lokam domātu produktu veidošanu. Imants stāsta, ka ar digitālajām aplikācijām un līdzīgiem produktiem fin-tech sāk pārņemt banku klientu bāzi. "Tas nozīmē, ka banka paliek un cilvēkam tajā ir konts, bet viņš visus darījumus, operācijas veic caur tehnoloģisko risinājumu (piemēram, lietotni), ko piedāvā fin-tech kompānija. Sanāk, ka tieši fin-tech zina, kas ir šis reālais klients, ko viņš grib. Banka ir tikai klienta naudas turētāja, bet pazaudē saikni ar klientu." Bankas apzinās, ka to zaudēt nedrīkst, tāpēc ar IT kompāniju palīdzību strādā pie dažādām inovatīvām lietām, ko gala klientam piedāvāt, ieskaitot virtuālās un paplašinātās realitātes elementus,. Tāpat lielie finanšu nozares spēlētāji meklē sadarbības veidus ar jaunuzņēmumiem, kā arī būvē ekosistēmas, kur, lai paliktu gala klientam pēc iespējas tuvāk, rod daudz un visdažādāko jomu partnerus. "Ir pat gadījumi, kad apdrošināšanas kompānija sāk sadarbību ar veterinārajām aptiekām," Imants min.
Finanšu institūcijām aktuāla ir arī uzkrātā lielā datu apjoma dziļa analīze ar mākslīgā intelekta palīdzību – tā iespējams gan atklāt notikušu vai tikai potenciālu krāpniecību, gan segmentēt datus tā, lai ikvienam klientam veidotu personalizētu piedāvājumu ar to, ko viņam vajag tieši tajā brīdī.
Ir forši, ja klienti vēlas pamēģināt kaut ko inovatīvu, lai arī zina, ka var sanākt un var nesanākt
Kopumā bankas un apdrošinātāji patlaban raugās uz katru iespēju apiet savu tuvāko konkurentu, jo dabiska biznesa izaugsme jau ir kļuvusi visai ierobežota un klientu skaitu var audzēt, vien piedāvājot ko jaunu un saistošu, Imants rezumē. Ja Baltijas reģionā finanšu institūcijas darbā ar saviem klientiem labu laiku bija soli priekšā tam, kā tas notika citās valstīs, kur banku kultūra ir ar senāku vēsturi, un inovācijas pie mums ienāca naskāk, šobrīd bieži vien tieši Ziemeļvalstu lielās kompānijas kļūst par galvenajām inovāciju virzītājām, jo tām ir vairāk finanšu iespēju, lai ko jaunu ieviestu "meinstrīmā".
Imantam patīk, ka Accenture finanšu jomas klienti apzinās, ka pasaule mainās, un izvēlas mainīties līdzi, kļūstot atvērti dažādiem risinājumiem. "Ir forši, ja klienti vēlas pamēģināt kaut ko inovatīvu, lai arī zina, ka var sanākt un var nesanākt," Imants saka, taču piebilst, ka IT kompānijas lielākais izaicinājums šādos apstākļos ir kļūt klientam ne tikai par programmētāju, bet arī par padomdevēju un konsultantu. Tiesa, Latvijā šobrīd ir grūti atrast gana daudz profesionāļu, kas to spētu. "Bet, strādājot ar augstskolām un klientiem, to kompetenci laika gaitā var uzbūvēt," Imants uzskata.