Laika ziņas
Šodien
Migla
Sestdiena, 21. septembris
Matīss, Modris, Mariss
Vajadzīga valstiska mēroga diskusija, ko uzskatām par Latvijas preci

Izvēlies savējos. Bet kurus?

Nesen sabiedrībā uzvirmoja diskusija par preču izvēles kritērijiem un par to, ir vai nav būtiski tas, ka ražojums tapis Latvijā.

Kā jau pēdējā laikā ierasts, diskusija izpausmes guva sociālajos tīklos, apstiprinot, ka dominē četri preču izvēles kritēriji. Pirmais no tiem – pēc iespējas zemāka cena. Otrais – atbilstība katra pircēja individuālajai gaumei. Teiksim, cilvēks, kurš iecienījis zaļo tēju, nevis kafiju, nepirks sev kafiju pat par ļoti zemu akcijas cenu. Trešais kritērijs, kas pēdējā laikā kļūst aizvien pamanāmāks, ir cenas un kvalitātes atbilstība. To intervijā Dienai akcentēja arī Narvesen Baltija valdes priekšsēdētāja Katrīne Judovica, sakot: "Cilvēki Baltijā nav gatavi izdot par kādu preci vairāk naudas nekā, viņuprāt, konkrētā prece ir vērta." Tāpēc negaidiet, ražotāji un tirgotāji, ka zemas kvalitātes preces kāds pirks par augstu cenu!

Savukārt ceturtais kritērijs, kas bija diskusijas pamatā, saistās ar to, ka tiek izvēlēti Latvijas ražojumi. Te gan jāteic, ka cilvēkiem, kuri vēlas pirkt tikai pašmāju produkciju, nepieciešama izcila prasme orientēties multikulturālajā uzņēmējdarbības vidē. Savulaik ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens norādīja, ka Latvijas ekonomika ir maza un atvērta. Turklāt patlaban visā Eiropā un arī daudzviet citur pasaulē valdošās tendences nosaka to, ka vispār ļoti maz ir tādu ražojumu, kas, sākot no idejas līdz pat nonākšanai pie pircējiem, būtu saistīti tikai ar vienu valsti.

Nesen man Lietuvas galvaspilsētā Viļņā kā šai pilsētai raksturīgu suvenīru ieteica šokolādi, kuras noformējumā izmantots māksliniecisks Viļņas skats, papildināts ar Latvijā populārās saldumu ražotnes Laima logo. Laimas saldumi mūsu valstī daudziem asociējas ar tipisku Latvijas produktu, kas gan ir diskutabli, jo zīmols Laima saistīts ar Orkla Confectionery&Snacks Latvija, savukārt uzņēmums Orkla, kā norādīts pašas Orklas informācijā, "bāzēts Oslo Norvēģijā".

Vēl viens piemērs ražojumu multikulturālajam raksturam attiecas uz Somijas dizaina zīmolu, kuram ir somu identitātes simbola slava, proti, uz Marimekko. XX gadsimta vidū Marimekko sekmēja to, ka Somijas ražojumi ieguva starptautiska mēroga slavu. Šogad Somijas galvaspilsētā Helsinkos, raugoties uz Marimekko dizaina precēm, pamanāms – dažviet kā ražotājvalsts norādīta kaimiņvalsts Igaunija, vēl citai Marimekko dizaina lietai – Eiropas otrā malā esošā Portugāle. Līdzīgu piemēru ir ļoti daudz. 

Ņemot vērā globalizāciju, būtu vajadzīga ne tikai sociālo tīklu līmeņa, bet arī valstiska mēroga diskusija par to, ko mēs patlaban, 2018. gadā, vispār uzskatām par Latvijas preci.

Top komentāri

reptilis
r
Mums taču savējās ir arī zviedru bankas.....,jo mēs taču priecājamies,ka viņas katru gadu Latvijā nopelna n-tos miljonus,kurus saņem zviedru pensionāri :)))))))
ņirga
ņ
Meitenīt, ir kapitālisms un, pat ja tu skraidīsi manā priekšā plika, tu nemūžam nepierunāsi mani pirkt preci, kuru es nevēlos pirkt. Kapitālismā uzvar izdevīgākais piedāvājums, nevis idiotšovi!
ņirga
ņ
Meitenīt, barigam - tas ir krievu žargona vārds, kas apzīmē ne pārāk godīgu buzinessmanu - savējā ir tikai viņa paša kabata. Tātad arī viņš man nav savējais. Starp citu, ir gadījies satikt ubagus, kas uzrunā cilvēku apmēram tā ''Latvieti, palīdzi tautietim salāpīties!'' Tad lūk, meitenīt, es principa pēc nedodu naudu ubagiem un neielaižos ar barigām. Kad būsiet gatavi konkurēt ar preci, nevis ubagošanu, tad arī pienāciet, varbūt notiks darījums.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē