Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +2 °C
Viegls lietus
Pirmdiena, 11. novembris
Rainers, Nellija, Ojārs

Varaskāros aizstāj. Ļoti ātri

Kravas no Ķīnas gan ostās, gan uz dzelzceļa sliedēm Krievijas kravu vietā. Jauni avioreisi uz Ķīnas lidostām. Ķīna kā būtisks pārtikas preču eksporta tirgus pēc tam, kad Krievija noteica embargo daudziem pārtikas produktiem, kas tika importēti no Eiropas Savienības (ES) un citām rietumvalstīm. Šādas tendences patlaban dominē Latvijas un citu Eiropas valstu ekonomikas aktualitātēs.

Meklējot iemeslus, kāpēc tā, jāatceras 2014. gada notikumi. Krievija okupēja Ukrainai piederošo Krimu. Uz to reaģējot, ES un citas rietumvalstis noteica pret Krieviju vērstas sankcijas. Drīzumā sekoja Krievijas embargo daudziem ES un vēl vairāku rietumvalstu pārtikas produktiem. Turklāt sašutums par Krimas okupāciju ne tikai ekonomiski, bet arī psiholoģiski pasliktināja Maskavas attiecības ar daudzām valstīm, un ne tikai ar rietumvalstīm klasiskajā izpratnē. Tas, ka akcents no ekonomiskās draudzības ar Krieviju pārvirzījies uz draudzību ar Ķīnu, pamanāms pat Baltkrievijā. 

Kas attiecas uz situāciju tieši Latvijā, vērojams, ka jau ilgāku laiku gan Satiksmes ministrijas, gan transporta un tranzīta jomas pārstāvji uzsver – pa dzelzceļa sliedēm, pa kurām savulaik virzījās Krievijas kravas, jau vestas un nākotnē, visticamāk, brauks Ķīnas konteinerkravas. Bieži tiek akcentēti arī pārtikas ražošanas jomā redzamie panākumi, ar produkciju no Latvijas nostiprinoties Ķīnas tirgū.

Jāņem gan vērā, ka sadarbībā ar Krieviju problēmas radīja arī rubļa vērtības kritums, kas atstāja iespaidu uz sankciju tieši neskartām nozarēm. To vidū bija gan vieglā rūpniecība, gan tūrisms, jo Latvijā un citās eirozonas valstīs, piemēram, Somijā, būtiski mazinājās Krievijas tūristu skaits. Un atkal – vietā nāk Ķīna, respektīvi, tūristi no Ķīnas. Pagājušajā nedēļā to atzina Somijas ārējās tirdzniecības un attīstības ministrs Kajs Mikenens, savukārt Latvijas Ekonomikas ministrijas pārstāvis Gatis Silovs uzsvēra, ka tūrisma jomā jāstrādā "pie Ķīnai draudzīga koncepta ieviešanas Latvijā un jaunu tiešo reisu uz Āziju atvēršanas".  

Centrālā statistikas pārvalde (CSP) vēsta, ka 2017. gada novembrī tirdzniecībā ar tā dēvētajām trešajām valstīm Latvijai visapjomīgākā sadarbība bija ar Krieviju. Ārlietu ministrija, atsaucoties uz CSP, informē, ka pērn 1. pusgadā Ķīna ierindojās 12. vietā Latvijas ārējās preču tirdzniecības partneru vidū. Taču, kas zina, kāda būs statistika pēc gadiem pieciem? 

Filozofiskā aspektā secināms, ka mūsdienās princips "ikvienu, kas demonstrē varaskāri, aizstāj ar citu" valda arī starptautiskajās ekonomiskajās attiecībās.

Top komentāri

Ekonomists 2000
E
Te nu tas ir. Gribi izbeigt nepatikšanas ar VID (PVD, APP utml.), uzcep rakstiņu, ka Krievijas kravas aizstāj Ķīna! Diemžēl varam teikt Halva! cik gribam, mutē salds nepaliks. Ķīnas kravu apjoms ir nesalīdzināms ar Krievijā zaudēto. Nu nevar nākt vagoni ar elektroniskajiem pulksteņiem un mīkstajām rotaļlietām tikpat bieži, kā ar akmeņoglēm, amonjaku vai naftu. Bez tam Ķīnas kravas tāpat nāk caur Krieviju- ja tai kaut kas nepatiks, vairs nenāks. Un, paskatoties kartē, redzam, ka Latvija tomēr ir nedaudz nost no taisnākā maršruta uz Eiropu. Varbūt tāpēc ķīnieši būvē milzīgu kravas ''habu'' Baltkrievijā?
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Dienas komentārs

Vairāk Dienas komentārs


Latvijā

Vairāk Latvijā


Pasaulē

Vairāk Pasaulē