Aizvien biežāk izskan paziņojumi par valstu gatavību atrast naudu uzņēmumu glābšanai, taču – liela aviokompānija var pretendēt uz līdzekļiem no valsts, bet diezin vai uz šādiem glābšanas mehānismiem var cerēt maza viesnīca vai restorāniņš.
Liegtās iespējas
Ir skaidrs, ka pat valstu īstenotie finanšu pasākumi nenovērsīs to, ka daudzi ar iedzīvotāju socializēšanos un ceļošanu saistītie nelielie uzņēmumi nonāks maksātnespējas priekšā, tādējādi pakāpeniski veidojot masu daudz lielākām ekonomiskajām nepatikšanām.
"Liegtās iespējas ceļot, apmeklēt restorānus, kino, trenažieru zāles un citas masu pulcēšanās vietas nozīmīgi ietekmēs biznesu, kas piedāvā iepriekšminētos pakalpojumus. Gan ASV, gan Eiropas Savienība (ES) piedāvā uzņēmējiem un arī patērētājiem ievērojamu palīdzību. Daudziem uzņēmumiem palīdzība tiek piedāvāta aizņēmumu veidā, kas, lai arī ir labs atbalsta instruments īstermiņā, tomēr nav ilgtspējīga biznesa pamats un bez peļņas no pamatdarbības nevar uzturēt uzņēmumu ilgstoši pie dzīvības. Jo ilgāku laiku iedzīvotāju aktivitāte būs tik zema kā patlaban, jo vairāk uzņēmumu nonāks uz bankrota sliekšņa," potenciālo situācijas attīstību ieskicē Baltic International Bank Aktīvu pārvaldīšanas nodaļas vadītājs Konstantīns Goluzins.
Viņaprāt, kļūst aizvien skaidrāks, ka Covid-19 ietekmēs mūsu dzīvi ilgu laiku, savukārt tas atstās iespaidu uz mūsu ikdienas ieradumiem un patēriņu. Vētījot korporatīvo sektoru, finanšu eksperts teic, ka lielākais risks ir tiem uzņēmumiem, kuri apkalpo klientus klātienē un darba specifikas dēļ nespēs sniegt klientiem attālinātus pakalpojumus. Starp šiem uzņēmumiem var būt restorāni, kuru ēdienu piedāvājums nav piemērots līdzņemšanai, kinoteātri, kā arī sporta klubi. Savukārt vismazāk apdraudēti būs uzņēmumi, kuriem ir iespēja turpināt strādāt pilnvērtīgi, tie ir uzņēmumi, kuri spēj sniegt savus pakalpojumus attālināti, un tie ir pārtikas veikali, jo šiem veikaliem jebkādos apstākļos tiks ļauts apkalpot pircējus.
Rietumu bankas struktūrvienības Rietumu Asset Management (RAM) fondu pārvaldnieks Konstantīns Šeļegs savukārt uzskata, ka saistībā ar Covid-19 izplatību īpaši sliktā situācijā var nonākt tie uzņēmumi, kuri pārstāv tā saukto consumer cyclicals sektoru, un tie ir, piemēram, apģērbu tirgotāji, turklāt, viņaprāt, vislielākās problēmas var piemeklēt tieši tradicionālos t. s. fiziskos veikalus. Taču RAM eksperts arī norāda, ka pašreizējos apstākļos pilnveidojas e-komercijas sektors. Tāpat pandēmijas apstākļos labi attīstās arī mākoņu tehnoloģiju pakalpojumus un risinājumus sniedzošās kompānijas.
Mazāk reģistrē
Visu rakstu lasiet avīzes Diena pirmdienas, 9. novembra, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!