Šķiet, nav daudz latviešu, kuri nezinātu par Gata radīto konceptu Skaņu vijums vainagā. Būtībā tas ir dzīvs Dziesmu svētku logotips, kas ļauj ikvienam no mums datorā iedziedāt savu tautasdziesmu, pārvēršot skaņas pašam savā, unikālā svētku vainagā. Arī mēs redakcijā izmēģinājām Gata garabērnu, iedziedot šo svētku zīmi. Tas tiešām ir vienlīdz vienkārši un neikdienišķi. Lai to izdarītu, internetā jāatver www.dziesmusvetki.tv/logo.
Koncepta autors domāšanas vērienā nav pieticīgs. "Strādājot pie logotipa, man viss saslēdzās kopā: Dziesmu svētki, iespējams, ir kā Latvijas BBC vai Volkswagen, un formas, kā katram savu kapitālu likt lietā, var būt visdažādākās. Nebaidīšos Dziesmu svētkus nosaukt par produktu, jo, galu galā, pārstāvu reklāmas nozari. Jūtos aplaimots, ka esmu varējis satikties ar tik daudziem brīnišķīgiem cilvēkiem, kuri man varējuši dot Dziesmu svētku emocionālo bagāžu — te var minēt gan Ivaru Mailīti, gan Uģi Brikmani vai Intu Teterovski, nemaz nerunājot par Gido Kokaru.
Domājot par svētku zīmes konceptu – vainagu, Gatis saprata, ka tam mūsu digitālajā ērā jābūt tādam, kas pa spēkam katram. "Ne visi latvieši prot zīmēt, ne visi prot pīt vainagus, taču ikviens prot dziedāt. Tieši šī atziņa man pavēra ideju par vainaga iedziedāšanu. Turpmākais bija tehnoloģijas jautājums.
Kā zināms, pirmais konkurss izgāzās, bet otrajā — par Dziesmu svētku zīmi — mēs guvām uzvaru. Un tad sekoja negāciju vilnis... Man šis ceļš uz Dziesmu svētkiem izvērtās par krusta gājienu. Vienu brīdi to pielīdzināju Zvaigžņu karu pirmajām trim sērijām."
Viens no šī krusta gājiena ierosinātājiem bija pazīstamais reklāmas speciālists Ēriks Stendzenieks, kurš publiski vainoja Gati Mūrnieku plaģiātismā, tomēr šis konflikts norima.
Neraugoties uz ieguldīto darbu, Skaņu vijums vainagā sabiedrībā neesot atdzīvojies tā, kā Gatis bija iecerējis. "Domāju, tas vēl tikai pieņemsies spēkā un augs. Šobrīd zīmi iedziedājuši apmēram 30 tūkstoši cilvēku; tas nav ne daudz, ne maz. Taču man svarīgi, ka lielākā daļa no viņiem nav Dziesmu svētku dalībnieki. Tas mani pat pārsteidza!"
Iemeslus līdzšinējai mērenībai Gatis meklē tautas mentalitātē. "Mani pārsteidz tas, cik latvieši ir ārkārtīgi bailīgi. Vienu brīdi mums pat bija jāizskauž baumas par to, ka visi, kas iedzied, tiek ierakstīti. Tā nav taisnība, mēs nedzirdam, kā jūs dziedat!"
Savā pamatdarbā— reklāmas jomā— Gatis darbojas, meklējot pavisam netradicionālus ceļus un ir tā dēvētā partizānu mārketinga speciālists. "Partizāna piegājienā ar mazākiem spēkiem tu vērsies pret lielāku opozīciju. Nereti tu operē pat ar nemateriāliem resursiem — izdomu, drosmi un paļaušanos. Skaidrs, ka partizāni ir atkarīgi no "aizmugures" un viņiem ir jāprot paļauties uz citiem. Man partizāna stils palīdz visu laiku atcerēties to, ka arī viens ir cīnītājs. Tu vari stāties pret sistēmu, kuras vērtības neatbalsti, vari vērst lietas par labu un aizstāvēt mazākumu, tam nav obligāti nepieciešami lieli resursi. Patiesībā partizānu mārketings ir tāds, kas prasa no cilvēka drosmi, tas prasa rīkoties pēc principa: viss, kas nav aizliegts, ir atļauts. Piemēram, es cilvēku iesaistu kādā mārketinga aktivitātē, viņam par to neko nezinot, un pēc tam prasu piedošanu. Reklāmas nolūkos esmu filmējis ar slēpto kameru, iesaistot cilvēkus neikdienišķās situācijās, proti, iznesot cauri. Es to daru pietiekami smalki, balansējot uz visatļautības robežas, bet pēcāk eju klāt un atzīstos nodarījumā. Lielākā daļa saprot, ka, iepriekš brīdinot, zustu pārsteiguma moments, un piedod. Tā iegūstu legālu materiālu plašākām mārketinga aktivitātēm. Protams, var jautāt, kur tad paliek ētika, ar kādām tiesībām es izkāpju ārpus atļautā robežām. Atbilde ir pavisam vienkārša: mana brīvība sākas tur, kur beidzas cita brīvība. Ja man nepiedos, kas nozīmē atļauju darboties tālāk, es kapitulēju. Tad man nav attaisnojuma."
Visu rakstu par Gati Mūrnieku lasiet 7. jūnija žurnālā Sestdiena!