Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Atkal bauda dzīvi. Pagaidām

Pirmais šoks no algu samazinājumiem ir pāri, tēriņi ir pārkārtoti atbilstoši jaunajai situācijai, un cilvēki atkal ir gatavi atvēlēt naudu gan izklaides pasākumiem, gan maltītēm ārpus mājām, gan ceļojumiem - tādas pārmaiņas patērētāju noskaņojumā pēdējos mēnešos saskata uzņēmēji un eksperti. Tiesa, spiedīgie apstākļi liek cilvēkiem būt daudz prasīgākiem pret pakalpojumu kvalitāti un cenu, turklāt pastāv bažas, ka saulainā laika iedvesmotais optimisms varētu ātri izzust, tiklīdz atnāks rudens ar daudz augstākiem komunālajiem rēķiniem un kārtējiem budžeta samazinājumiem.

Meklē atslodzi

«Vēl pirms pusgada visas biļetes nevarējām izpārdot, jo cilvēki bija pilnīgā šokā, tagad - zāles ir pilnas, un rudens sezonā izrādes rīkosim katru nedēļu, nevis divas reizes mēnesī kā līdz šim,» par notikušajām pārmaiņām stāsta Karaliskā improvizācijas teātra menedžere Ieva Koha. Augošo teātra popularitāti viņa saista ar to, ka cilvēki ir noilgojušies pēc pozitīvām emocijām un par labu smieklu devu ir gatavi arī maksāt. «Mūsu cenas ir demokrātiskas no 5 līdz 7 latiem, turklāt cilvēki budžetu plāno citādi. Agrāk sieviete izvēlējās nopirkt jaunu kleitu, tagad viņa labprātāk aizies ar draudzenēm uz teātri,» novērojusi Ieva.

Arī Andra Neiburga, nesen atvērtā restorāna Neiburgs īpašniece, pakāpenisko cilvēku atgriešanos krogos un koncertos skaidro ar nepieciešamību veldzēt negatīvās emocijas: «Ikdienā mums pietiek dažādu smagu lietu, un ir loģiski, ka tie, kas vēl var to atļauties, brīvo laiku vēlas pavadīt patīkamā vidē - teātrī, kino vai restorānā, nobaudot labu ēdienu un vīnu,» cilvēku prioritātes iezīmē A.Neiburga. Viņa ir pārliecināta: ja kvalitāte ir laba un cena ir pieņemama - interese būs.

Nē alum par trim latiem

Koncepciju «kvalitatīvi, bet par pieņemamu cenu», kas vēl pirms pāris gadiem Latvijas sabiedriskās ēdināšanas nozarē bija reti sastopama, izvēlējies arī šīs vasaras sākumā Ķīpsalā atvērtais restorāns Ostas skati. Tā īpašnieks Jānis Jenzis atzīst: klientu atsaucība ir stipri pārsniegusi sākotnējās prognozes. «Cilvēki jebkuros laikos ir gatavi baudīt dzīvi, taču ne jau ar alu par trim latiem un otro ēdienu par 20. Formula value for money strādā jebkuros laikos,» piebilst restorāna saimnieks. Padarīt krogu un restorānu piedāvājumu par klientiem «draudzīgāku», pēc viņa teiktā, ļāvusi arī lielāka darbaspēka pieejamība. «Agrāk pavārs bez pieredzes prasīja 700 latu algu, tagad situācija sakārtojas.»

Arī reklāmas aģentūras DDB veiktais pētījums liecina, ka cilvēki pamazām sāk «atslābt». DDB stratēģiskais direktors Reins Grants uzsver: aprīlī uz maltītēm ārpus mājām taupīja 81% respondentu, jūlijā šis skaitlis samazinājās līdz 75%. Sarucis arī to cilvēku skaits, kuri apgalvo, ka ļoti rūpīgi seko saviem tēriņiem. «Apzinīgums ir mazinājies, cilvēki ir noguruši no disciplīnas,» skaidro R.Grants. Aktivitāti veicina arī pieaugoša sabiedrības apziņa, ka Latvijas uzņēmēju nākotne ir saistīta ar pašu patērētāju un to, vai viņš nopirks šī ražotāja preci vai pakalpojumu, piebilst DDB eksperts.

Uz Kanāriju salām!

Arī tūrisma jomā vērojamas cerīgas pārmaiņas, saka tūrisma operatora TezTour direktors Baltijas valstīs Konstantīns Paļgovs. Janvārī un februārī kompānijai bijis 30-40% rezervāciju skaita kritums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, taču ar martu tas atsācis augt un augustā bija apmēram pagājušā gada līmenī. Pēc K.Paļgova domām, tas liecina par ekonomikas stabilizāciju - cilvēki atsāk tērēt naudu lietām, kas neietilpst pirmās nepieciešamības preču un pakalpojumu sarakstā.

Degvielas cenu kritums ļauj garākus ceļojumus šogad iegādāties par cenām, kas pagājušajā gadā bijušas divreiz īsākiem ceļojumiem. K.Paļgovs min salīdzinājumu starp Latvijas tūristu iecienīto Ēģipti un TezTour jauno maršrutu uz prestižākām un attālākām Kanāriju salām. Populārākais ceļojums uz salām maksā apmēram tikpat, cik pērn maksājuši braucieni uz Turcijas un Ēģiptes kūrortiem. Kopš jūnija uz Kanārijām no Latvijas jau aizlidojuši gandrīz 1800 cilvēku, saka K.Paļgovs. «Pēc tā, kā cilvēki lido uz Tenerifi (lielāko no Kanāriju salām - red.), es neteiktu, ka te Latvijā viss ir ļoti slikti,» uzsver K.Paļgovs.

Jārada notikumi

Pētījumu kompānijas GfK Baltic dati liecina: neliels patērētāju optimisma uzplaukums bija vērojams maijā, vasaras rādītājus sabojājusi diskusija par gaidāmo mājokļu nodokli, stāsta firmas direktore Iluta Skrūzkalne. Arī pēc viņas domām, nozīmīgs ir «vasaras faktors», kad pati daba liek cilvēkiem vairāk priecāties, kas sakrita ar to krīzes periodu, kad cilvēki jau apraduši ar situāciju un pārskatījuši tēriņus. «Tagad visi bauda dzīvi, bet neviens nezina, kas būs rudenī,» viņa brīdina. Arī uzņēmēji tumšāka laika iestāšanos gaida ar bažām. Tām piekrīt arī R.Grants: «Tēriņi pieaugs, cilvēki vairāk laika pavadīs mājās.» Uzņēmējiem uz to jāreaģē, vienkāršojot produktus un pakalpojumus, lai samazinātu to cenu, kā arī veidojot interesantus notikumus, kas varētu izraisīt interesi. «Rīgas svētki pierādījuši, ka cilvēki gatavi izklaidēties, tikai jārada unikālais notikums,» secina R.Grants.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Iepērkas mierīgāk

Aprīlī 82% respondentu apgalvoja, ka līdz ar krīzi iepērkas retāk un apdomā katru pirkumu. Augustā tādu bija jau vairs tikai 73%
81% aptaujāto aprīlī atbildēja, ka rētāk apmeklē izklaides pasākumus. Augustā to skaits sarucis līdz 64%
Aprīlī 49% teica, ka izvēlas Latvijas preci. Augustā tādu bija jau 61%

Avots: reklāmas aģentūras DDB veiktais pētījums

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?