Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Cer uz lielāku apdrošinātāju atbalstu

Kaut arī jebkādai apdrošināšanai vajadzētu nodrošināt sirdsmieru, nereti tā sagādā vilšanos, jo, nelaimei notiekot, finansiālā kompensācija nav tāda, kā cerēts, vai arī netiek saņemta vispār. Analizējot iedzīvotāju attieksmi pret apdrošinātājiem, gan secināts, ka cilvēki nereti vēlamo uzdod par esošo un ar apdrošināšanas līguma nosacījumiem iepazīstas pavirši.

Fotografē ar mobilo

«Kad pēc pirmās dzīvokļa noplūdināšanas reizes atnāca eksperts, viņš ļoti skeptiski skatījās uz to, kas noticis,» stāsta studente Monta, kuras pirmā stāva dzīvokli regulāri applūdina kaimiņi. «Vasarā ūdens nāca no griestiem, radot bojājumus gan sienām, gan laminātam citās istabās,» izklāsta Monta. Pēc pirmās applūdināšanas reizes apdrošināšanas atlīdzību gūt viņai nebija izdevies. Otrajā reizē viņa vispirms izsauca cilvēkus no namu pārvaldes, kuri, konstatējot faktu, apstiprināja apdrošināšanas kompānijai to, ka noticis nelaimes gadījums.

Monta bijusi izbrīnīta par to, kā vērtēšana notikusi pirmajā reizē: «Radās sajūta, ka tiekam vainoti pie tā, ka vērtētājs vispār izsaukts. Kā detektīvs [vērtētājs] mūs izjautāja, radot iespaidu, ka [mums] netic. Tad paņēma savu mobilo telefonu un mēģināja nofotografēt laminātu. Apdrošināšanas naudu nesaņēmām.» Kaut arī Monta saskārusies ar grūtībām iegūt apdrošināšanas naudu, viņa joprojām esot tā paša apdrošināšanas uzņēmuma kliente un tāda arī palikšot turpmāk.

«Apdrošinot savu mājokli, cilvēkiem būtu svarīgi rūpīgi iepazīties ar līguma tekstu. Biežākie pārpratumi saistīti ar to, ka, piemēram, apdrošinot dzīvokli, netiek apdrošinātas ēkas kopīpašuma daļas - jumts, bēniņi, kāpņutelpa. Jāņem vērā, ka nepieciešams ievērot zināmas drošības prasības, piemēram, ja zaudējumi radušies neaizvērtu logu, ārdurvju dēļ, nenotīrīta sniega vai nelabotu inženierkomunikāciju dēļ,» apdrošinātāju viedokli izklāsta If Apdrošināšana galvenā juriste Maija Opmane-Vēbere.

Sūdzas par nemaksāšanu

«Visbiežāk sastopamies ar strīdiem par veselības, dzīvības un automašīnu apdrošināšanas jautājumiem,» saka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Ilze Žunde un norāda, ka šī gada pirmajos deviņos mēnešos centrs saņēmis 26 iesniegumus par apdrošināšanas jautājumiem, no kuriem desmit bijuši par netaisnīgiem līguma noteikumiem apdrošināšanas līgumos, divi - par iespējamu negodīgu komercpraksi, 14 - par apdrošināšanas atlīdzības neizmaksāšanu vai apdrošināšanas atlīdzības apmēru, kā arī nekvalitatīvi veiktu remontu apdrošināšanas laikā. I. Žunde norāda, ka strīdu gadījumos iespējams vērsties tiesā vai Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombudā.

«Ombuds ir Latvijas apdrošinātāju asociācijas izveidota institūcija, kas izskata strīdīgas situācijas apdrošināšanas sfērā kā eksperts un noskaidro, kurai pusei ir taisnība. Kaut arī ombuda lēmums nav saistošs, apdrošinātāji to respektē,» stāsta BTA Insurance Company pārstāve Jeļena Alfejeva.

Izlasa tikai pēc nelaimes

Mazāk nekā puse iedzīvotāju ar apdrošināšanas nosacījumiem iepazīstas rūpīgi, liecina Swedbank meitasuzņēmuma Swedbank P&C Insurance šogad veiktā aptauja. Tajā noskaidrots, ka 12% cilvēku apdrošināšanas nosacījumus nelasa vispār. Vēl secināts, ka piektā daļa aptaujāto lasa tikai, viņuprāt, pašus svarīgākos līguma punktus.

Šim pētījumam līdzīgu ainu atklāj arī visi uzrunātie apdrošinātāji. «Lai arī rūpīga iepazīšanās ar līguma nosacījumiem tiek vērtēta kā vispārzināma, ikdienas situācijas apdrošināšanā nereti liecina par pretējo,» norāda Ergo Īpašuma apdrošināšanas departamenta direktors Ritvars Heniņš.

«Arī If Apdrošināšana savulaik veica aptauju, lai noskaidrotu, cik daudz klientu iepazīstas ar apdrošināšanas līgumu,» saka M. Opmane-Vēbere. 30% aptaujas dalībnieku atzinuši, ka tikai caurskata līgumu, 15% iepazīstoties ar to detalizēti, 35% dara to tikai pēc tam, kad negadījums ir noticis, savukārt 20% līgumu nelasot, bet neskaidros jautājumus uzdodot apdrošinātājam.

Aizmirst, kur apdrošināts

«Lielajā vairākumā gadījumu, cilvēkam iegādājoties apdrošināšanas polisi, ir pārliecība, ka viņš ir apdrošināts pret visiem iespējamiem negadījumiem,» norāda M. Opmane-Vēbere un skaidro: «Taču, piemēram, ja gadiem neremontētā ēkā plīst ūdens caurules, atlīdzība nepienākas, jo apdrošinātājs nav neesošu apsaimniekošanas funkciju pildītājs.»

Apdrošinātāji sūdzas, ka reizēm klienti pret apdrošināšanu izturas nenopietni - kā pret tukšu formalitāti. «Ir gadījušies arī tādi kuriozi, ka, notiekot apdrošināšanas gadījumam, cilvēks apgalvo, ka visu apdrošinājis, bet nespēj atcerēties, ar kuru apdrošināšanas kompāniju slēdzis līgumu,» vēl vienu ar līgumiem saistītu problēmu iezīmē Seesam Insurance AS Latvijas filiāles pārstāvis Armands Šterns. To pašu apliecina arī apdrošināšanas sabiedrības Balta valdes loceklis Kristians Pudans: «28% apdrošināšanas klientu pat nezina, kurā apdrošināšanas kompānijā viņiem ir polise, kas norāda uz zemo ieinteresētības līmeni attiecībā uz apdrošināšanu, kur nu vēl iedziļināšanos tās noteikumos.»

«Bieži vien klientiem izšķirošais faktors apdrošināšanas polises iegādē ir cena,» par novēroto stāsta R. Heniņš un norāda, ka apdrošinātāja piedāvājumā būtiski «izvērtēt ne tikai polises cenu, bet arī apdrošināšanas polises noteikumus, tajā skaitā riskus, pret ko apdrošināts īpašums, pašriskus, dalīto maksājumu iespēju, atlīdzību saņemšanas nosacījumus, līgumā paredzētos izņēmuma gadījumus».

Svarīgi ir arī izņēmumu definējumi, piemēram, par to, no cik metriem sekundē vēja brāzmas var saukt par vētru, jo tas un vēl līdzīgi šķietami sīkumi var būtiski ietekmēt iespēju saņemt apdrošināšanas atlīdzību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Ieteikumi, apdrošinot mājokli

Jāņem vērā, kāds ir pašrisks, vai ir izņēmumi noteiktiem apdrošināšanas gadījumiem. Dažādiem apdrošināšanas gadījumiem var būt noteikti atšķirīga apmēra pašriski

Visdrošāk nekustamo īpašumu ir apdrošināt atjaunošanas vērtībā

Ir svarīgi izvērtēt piedāvājumu ne tikai pēc cenas, bet arī pēc riska seguma jeb kvalitātes

Īpašuma apdrošināšanas gadījumā ir noteiktas drošības prasības, kas jāievēro, piemēram, nedrīkst atstāt bez uzraudzības degošu kamīnu

Apdrošināšanas polisē ir atrunāti apdrošināšanas riski un izņēmumi, kuros atlīdzību neizmaksā. Jārēķinās, ka apdrošinātājs neatlīdzinās zaudējumus, kas radušies nolietojuma vai korozijas dēļ
Avots: Swedbank P&C Insurance

Apdrošināšana ir bizness

Lasītāju komentāri www.diena.lv par savu pieredzi sadarbībā ar apdrošinātājiem
Hej. Apdrošināšana ir bizness, un ir kaut kādas robežas, par ko tiek maksāts un par ko netiek. Pat visu risku polises nepaglābs no cauriem jumtiem, būvniecības defektiem un paša muļķības.
skdfkjhs. Visi ir lieliski, kamēr pārdod polises un neko nevajag izmaksāt.
Lala. Vispār jau apdrošinātājam jāsedz neparedzēti gadījumi.
Nu, takš Latvija te ir! Apdrošinātāji paziņoja, ka pret kūstošo sniegu neapdrošina. Iedzīvotājiem pašiem jāņemas ar apsaimniekotāju. Anglijā var apdrošināt pat pret tādiem gadījumiem, ja apsaimniekotājs kaut ko ne tā maksājis un mājai nepieslēdz siltumu. Uzreiz darbojas apdrošinātāji, nomaksā par siltumu, iedzīvotāji laimīgi. Bet apdrošinātājs pats ņem pie dziesmas apsaimniekotāju.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?