Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +7 °C
Skaidrs
Svētdiena, 29. septembris
Mihails, Miķelis, Mikus, Miks

Es nebiju tajā nakts sagaidīšanā

Sākšu ar vienkāršāko jautājumu - vai CAF un a/s Pasažieru vilciens (PV) līgums šobrīd ir vai nav spēkā?

Redziet, šobrīd notiek juridiska analīze tam, lai varētu pateikt visas šīs nianses. Bijām spiesti mainīt a/s Pasažieru vilciens valdi. Un pašreiz Satiksmes ministrija vērtē un ir uzdevusi PV līdz trešdienas vakaram iesniegt vērtējumu, lai varētu pateikt, kādas ir bijušas juridiskās problēmas, slēdzot šo līgumu, kāds ir juridiskais statuss šobrīd šim līgumam.

Tātad jūs patlaban konkrēti nevarat pateikt līguma statusu?

Šobrīd es negribētu izteikt kādu personīgu redzējumu par šo jautājumu, ja juristi - arī neatkarīgi juristi - ir devuši savus atzinumus. Un, tikai apkopojot tos visus, varēs pateikt gala vērtējumu par to, kāda būs situācija.

Naktī uz trešdienu vienu minūti pāri pusnaktij Pasažieru vilciens nosūtīja atbildi, ka līgums vairs nav spēkā, kaut arī otra puse, kas vēl otrdienas beigās saņēma jaunus priekšlikumus, lūdza samērīgu laiku ar tiem iepazīties. Kas tā bija par mirstamo stundu, ka ir jāsniedz šāds paziņojums pusnaktī?

Redziet, šis datums jau zināmu laiku iepriekš bija noteikts kā pēdējais datums, kad būtu jābūt skaidrībai ar šo iepirkumu…

Bet ja izvirza jaunus priekšlikumus tā paša datuma vakarā…

Par šiem priekšlikumiem es šobrīd nevaru tik detalizēti komentēt. Jo es nebiju tajā nakts sagaidīšanā. To noteikti izvērtēs gan iesaistītie juristi, gan iesaistītās puses. Tajā skaitā Satiksmes ministrija un PV, kam ir uzdots šāda veida paskaidrojumu sniegt. Tomēr, ja mēs runājam par procesu kopumā, man jāatzīst, ka tas neattīstījās tādā veidā, kā man to gribētos. Bija dažādi klupšanas akmeņi. Bija noteikti arī politiskas spēles ap šo iepirkumu. Kā mēs zinām, šis ir lielākais iepirkums, kāds mūsu valstī ir bijis. Tāpēc arī sabiedrībai noteikti ir virkne jautājumu, kurus es ļoti labi saprotu. Par kuriem ir jādod atbildes pēc iespējas tuvākā laikā.

Jūs esat gatavs precizēt, kas tās par politiskām spēlēm, kas bija?

Redziet, ja šajā laikā ir mainījušies vairāki ministri, tas nozīmē diezgan daudz pārmaiņu vienā nozarē un vienā milzīgā iepirkumā. Es pieņemu, ka katrs no ministriem nāca ar savu redzējumu. Ne tikai nozarē kopumā, bet arī par to, kā būtu šis konkurss jāvirza.

Pasakiet, vai ministra atvaļinājums šajā pēdējā periodā arī nebija tāda politiska spēle?

Nē. Ministrs atgriezās no atvaļinājuma, var teikt, tieši tajā laikā, kad jāpieņem šie gala lēmumi. Un es varu apliecināt to, ka mēs kopā ar ministru darījām visu, lai šis līgums tiktu noslēgts. Protams, ņemot vērā to, ka ir jāapgūst šie ES fondu līdzekļi.

Jā, parasti tas izskan kā galvenais arguments gan no valdības, gan PV puses, ka līgums bija jāsaskaņo ar kaut kādiem Eiropas iebildumiem. Pagājušajā nedēļā nevis kāds cits, bet pats Valsts prezidents, uzstājoties televīzijā, ne tikai to visu nosauca par naivumu vai noziedzību, bet arī pateica, ka viņu ļoti pārsteidz tas, ka viņam līdz šim laikam neviens nespēj paskaidrot, kas tie īsti ir par Eiropas iebildumiem.

Redziet, šī procesa laikā jau iepriekšējais valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds pats - pat bez ministra Roņa gribas - sazinājās ar Eiropas Komisiju. Nosūtīja vēstuli - vai šis iepirkums un tā sastāvdaļas atbilst tam, lai varētu saņemt struktūrfondu finansējumu. Un EK arī sniedza atbildi uz šo Nila Freivalda vēstuli, pasakot to, ka, ja tiks slēgts līgums, kas neatbilst ES nolikumam, tad pastāv ļoti augsta iespējamība, ka šī ES nauda netiktu saņemta.

Bet, konkrēti kuri līguma punkti neatbilst šim nolikumam, jums ir zināmi?

Nē. Šajā gadījumā bija skaidri zināms nolikums, kuru bija apstiprinājis Iepirkumu uzraudzības birojs. Tālāk jau tika sagatavots un parakstīts līgums - bez ministra ziņas un bez valdības ziņas šis līgums tik parakstīts no Nila Freivalda puses, pārkāpjot šo nolikumu. Skaidrs bija risks, ja šis līgums neatbilst nolikumam, tad pastāv risks, ka nevar apgūt šos milzīgos ES līdzekļus.

Vai ir iespējama tiesāšanās šajā jautājumā?

Protams, šāda iespēja pastāv. Ir sākts jau arī mediācijas process Stokholmas tiesā. Tāpēc vēl jo svarīgāk būs mums veikt rūpīgu analīzi, lai varētu izvērtēt tās sekas, kas ir iestājušās no šī konkursa.

Sakiet, kāda ir stratēģiska Latvijas vēlme - ražot vagonus šeit Latvijā vai saņemt tos ražotus no Baltkrievijas rūpnīcas?

Stratēģiski, es domāju, ka ražot vilcienus Latvijā. Bet mūsu vēlme ir, lai šie vilcieni vispār būtu. Jo Pasažieru vilciena parks jau ir nokalpojis un var darboties vēl piecus vai septiņus gadus, ne vairāk.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Šodien Dienas rītā

Kādi ir jūsu priekšlikumi eksprezidentu privilēģiju pārskatīšanai nākotnē?
Kā vērtējat valdības pašreizējo politiku demogrāfijas jautājumos un NA iniciatīvas šajā jautājumā?
Vai Roberts Ķīlis ir nepietiekami radikāls?

Dienas rīta viesi Valsts prezidentu Andri Bērziņu iztaujās Guntis Bojārs

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Taisnība par acīm!

Vēsturnieks un ekspolitiķis Atis Lejiņš par latviešu Odiseju, Saeimas troksni un par to, kāpēc notiek revolūcijas.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?