- Cik, cik?
Mēs esam zemūdenē. Spocīga gaisma, kloķi, krāni, klaustrofobiska šaurība un nelaimes nojausma. Patiesībā U-96 nekur nepeld un pat neatrodas ūdenī, taču arī nesēž uzzīmēta uz krūzītes kā kuģītis Imanta Dakša dziesmā. Bavaria Film ir vāciešu Holivuda, un bez sirsnīgās pasakas Bezgalīgais stāsts, kairinoši šaušalīgā Parfīma un citiem kases gabaliem te tapis elpu aizraujošais kara action Das Boot. Filmas režisors Volfgangs Petersens bijis apsēsts ar iekšskatu detalizāciju, tāpēc zemūdenes iekšpuse bija jāatdarina līdz pēdējai skrūvītei un Der Gute Kamerad* kapteiņa grāmatplauktā. Tomēr pieci gadi... come on. Pa to laiku var uzbūvēt veselu Cinevilla.
Ilgdzīvotāja pēdās
Volkswagen arī ir apsēsts ar detalizētiem interjeriem, un dažbrīd tam nav gājis labāk kā Bavaria Studios darbiniekiem. Piemēram, lai uzbūvētu jaunu VW Sharan, bija vajadzīgi 15 gadi. Iepriekšējais modelis ar uzlabojumiem noturējās pārdošanā rekordilgu laiku, taču nu pienācis laiks jaunam modelim, kam lielo minivenu klasē jāieraksta Volkswagen vārds pienācīgi augstā vietā. Bavārijā esam ne jau tāpēc, lai apbrīnotu U-96 maketus (tagad skaidrs, kāpēc tā ir visu laiku dārgākā vācu filma) vai paviljonā «palidotu» uz laimes pūķa Falkora. Jaunajā Sharan nav ne miņas no klaustrofobijas, tas ir plašs, ērts un, ja vajag, ar stikla jumtu ēdamgalda lielumā. Slīddurvis nodrošina totālu piekļuvi pieciem no septiņiem sēdekļiem, kas nebūs jādala ar diviem citiem kamrādiem kā uz U-96, bet 140-200 zirgspēku motori - dinamiku, kas nav tāla no lidojuma.
Trīskāršs komforts
Pie jaunā Sharan stūres grūti apjēgt, kā VW spēja tik ilgi «izvilkt» ar veco. Tas bija konstruēts deviņdesmito gadu vidū, ar autobusam līdzīgu sēdpozīciju un smagiem, izņemamiem krēsliem, ko uzmest uz kājas. Jaunajā stūre guļ zemu kā Passat CC, bet aizmugurējie sēdekļi vienkārši nolokās, veidojot līdzenu grīdu. Minivenam iespējama 5, 6 un 7 sēdekļu kombinācija, otrā paredz divus atsevišķus komforta krēslus otrajā rindā kā Renault Espace vai Chrysler Voyager. Ja pasažieru nav, iznāk gandrīz divarpus kubikmetru bagāžnieks. Kur tam visam atrasta vieta? Sharan ir par 22 cm garāks, tomēr ne tik masīvs kā Ford Galaxy. Siluets drīzāk atgādina «sportvenu» Ford S-Max. Vadāmība un gaita pat ar ContiSeal nepārduramajām riepām ir atbilstoša, un reakcijas var pieskaņot omai un ceļa segumam ar DCC elektroniskajiem amortizatoriem. Āra trokšņus tikpat kā nedzird, un 140 ZS dīzelis varot iztikt ar 5,5 litriem uz 100 km. Mums iznāca nedaudz vairāk - laikam vainojams karstums un pilnā sparā strādājoša trīs zonu klimata kontrole. Bet varbūt vainīgi esam paši - pusceļā izslēdzām start/stop funkciju un arī bremžu spēka reģenerācijai netika dots pārāk daudz iespēju? Tomēr viens ir skaidrs - BlueMotion tehnika nav tikai uzraksts uz mašīnas, un Sharan tā piemērota visiem motoriem, izņemot 2 litru TSI.
Touran bijis veiksmīgāks
Sharan viss, izņemot dzinēju, ir elektrificēts - slīddurvis, bagāžnieka vāks, stāvbremze un pat piekabes āķis, kurš izlien no bampera kā uz burvju mājiena. Kompaktajam Touran nekā tāda nav, taču uz golf bāzes radītais auto divkārt pārspējis Sharan. 15 gados saražoti 600 000 lielo VW minivenu, bet Touran divreiz īsākā laikā izlaists vairāk nekā miljonu lielā tirāžā. Tomēr jāņem vērā, ka daļa Sharan pircēju pārsēdušies uz Multivan. Kvadratisch, praktisch, gut formāts kā Ritter šokolādes tāfelīte pašiem vāciešiem ir mīļāks nekā Eiropai kopumā, kur Touran nav starp līderiem. Renault Scenic ar savu iebūvēto Tom Tom izskatās interesantāk, taču dzinēju un pārnesumkārbu kombinācijās vēl arvien kaut kā trūkst. Kantainajam Touran tas nedraud. 8 motori no 90 līdz 170 ZS, un visi, izņemot vienu, savienojami ar DSG divsajūgu pārnesumkārbu.
Parkojas pats
Izņēmums ir jaunais 1,2 litru dzinējs. Tik niecīgs tilpums septiņvietīgai ģimenes mašīnai agrāk būtu izsmiekls. Taču ar turbīnas palīdzību TSI attīsta 105 ZS un nevainojami, kaut bez entuziasma tiek galā ar saviem pienākumiem. Es tomēr ieteiktu 1.6 TDI, kam vidējais patēriņš ir tikai 4,6 litri. Iepriekšējā Touran priekša bija izteiksmīgāka, taču šim iekšā ir panelis no Golf 6, bet ārā biksenona lukturi ar 12 LED diodēm katrā. Ar dārgajām lampām Touran un Sharan izskatās gandrīz vienādi, taču tāda ir VW šībrīža dizaina stratēģija. Abus Volfsburgas people mover vieno arī ekstravagantas ierīces, piemēram, Park Assist mehānisms, kas prot automātiski iestūrēt mašīnu stāvvietā - vadītājam tikai jāspaida pedāļi. Vācieši iemācījuši Park Assist parkoties arī perpendikulāri ietvei, par ko ir ne mazumu lepni. Tiem, kas neuzticas elektronikai, bet tik un tā neprot iebraukt stāvvietā bez negadījumiem, VW piedāvā atpakaļskata kameru. 4,4 m garajam Sharan šādas palīgierīces būs sevišķi noderīgas. Touran veiksmes taciņa pie mums jau iemīta, bet Sharan nāksies sevi pierādīt no jauna. Vecā modeļa kaprīzes un tām sekojošās klientu un dīleru domstarpības vēl nav aizmirsušās. Jaunajā Sharan ir daudz brīvas vietas, un kas zina, varbūt vairāk plašuma pie sienas drīz vajadzēs arī VW dīleru kartei.#
*Labs biedrs - vācu val.