Iemesls - sliktās zināšanas
Par to, ka lielai daļai jauno studentu zināšanas eksaktajos mācību priekšmetos nav pietiekamas, runāts jau sen. To Dienai apstiprina arī RTU profesors Andrejs Koliškins, norādot, ka katru gadu pēc uzņemšanas tiek secināts - studentu zināšanas nav tik labas, lai viņi spētu veiksmīgi apgūt augstskolas vielu. Rezultātā pasniedzējiem pat atvaļinājuma laikā nākas organizēt īpašus kursus. Šis ir arī viens no iemesliem, kāpēc RTU ir gatava pati sagatavot daļu topošo studentu, Dienai stāsta RTU rektora padomnieks Artūrs Zeps. Lai gan jau patlaban dažās Latvijas vispārējās izglītības iestādēs īpaša uzmanība tiek pievērsta eksaktajām zinībām, A. Zeps uzskata, ka Latvijā šī vēl ir brīva niša, kur universitāte redz savu pienesumu. Šādā veidā arī plānots celt inženierzinātņu popularitāti. Savukārt uz jautājumu, kāpēc nav iespējams atbalstīt jau esošās vidusskolas, neveidojot jaunu, RTU pārstāvis uzsver - katrai skolai ir savas prioritātes un citi nebūs tik ieinteresēti izcelt inženierzinātņu jomu.
Tikai labākajiem
RTU vidusskola durvis skolēniem vērs tikai nākamgad, tomēr jau tagad notiek sagatavošanās darbi. Skola ir reģistrēta, un RTU ēkā Kronvalda bulvārī notiek telpu pielāgošana skolēnu vajadzībām. Līdz šim tur atradās RTU Enerģētikas fakultāte, kura patlaban ir jaunajās telpās Ķīpsalā. Nākamajā mācību gadā 10. klasē varētu uzņemt aptuveni 25 skolēnus. Tik arī paredzētas budžeta vietas. A. Zeps gan pieļauj, ka šo skolēnu skaits varētu būt nedaudz lielāks, ja viņu vecāki būs gatavi segt daļēju mācību maksu. Vietas paredzētas tikai labākajiem. Tas nozīmē, ka uz budžeta vietām notiks atklāts konkurss, kur pieteikties varēs jaunieši ar izcilām sekmēm eksaktajos mācību priekšmetos. Savukārt īpaši aicināti tiks godalgotu vietu saņēmēji Latvijas un starptautiskajās olimpiādēs. Prasībām gan arī atbilstošs piedāvājums - beidzot vidusskolu, iespēja RTU sākt mācīties uzreiz 2. kursā. Šādu iespēju neesot iespējams piedāvāt citu Latvijas skolu izcilajiem skolēniem, jo apgūtās zināšanas vidusskolā nav iespējams objektīvi pielīdzināt universitātes priekšmetu kredītpunktiem.
Ar uzņēmumu atbalstu
RTU plānu iecere būs atkarīga no sadarbības partneru, galvenokārt uzņēmumu, atsaucības. Lai gan pagaidām konkrēti uzņēmumi nosaukti netiek, sarunas par ievērojamām ziedojumu summām notiek ar lielākajiem Latvijas darba devējiem enerģētikas, transporta un citās jomās. Arī pašā mācību procesā tie ieņems lielu lomu, jo mērķis ir skolēnus iepazīstināt ar praktisko darba un zinātnes vidi, lai jau vidusskolā būtu pilnīga izpratne par studijām un izvēlēto profesiju. Tas iespējams, variējot ar brīvās izvēles priekšmetiem un lielāku uzsvaru liekot uz eksaktajām zināšanām. Savukārt attiecīgajos mācību priekšmetos tiks nodrošināta paplašināta programma, piemēram, apgūstot jau augstskolas 1. kursa mācību vielu. Tieši šajā ziņā RTU ir savas priekšrocības, jo izmantot var gan augstskolas laboratorijas, gan pasniedzējus. Rezultātā, piemēram, fizikas un ķīmijas stundas notiks īstā laboratorijā, nevis skolas solā.
Runājot par RTU ieceri, Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Līga Menģelsone Dienai atzīst, ka nav brīnums, ja līdzās darba devējiem tieši augstskolas pirmās sākušas aktīvi reaģēt uz bažām par jauniešu nepilnīgajām zināšanām. Kā pierādījumu skolēnu sliktajai sagatavotībai viņa min šāgada matemātikas eksāmena rezultātus - no 16 430 centralizētā matemātikas eksāmena kārtotāju 12 439 saņēma rezultātu, kas ir zemāks par 60%. Līdz ar to vidusskolas izveide, kurā skolēniem būs iespēja padziļināti apgūt matemātiku, ķīmiju un fiziku, būtu labs mehānisms. Tomēr, viņasprāt, tam jābūt kompleksā ar pārējām izmaiņām izglītības sistēmā. Arī, piemēram, uzņēmuma Lattelecom valdes priekšsēdētājs Juris Gulbis Dienai atzina, ka universitātes centieni ir atbalstāmi un šāda iniciatīva pozitīvi ietekmēs darba tirgu ilgtermiņā.