Ģeogrāfiskais novietojums un pieredze starptautisko tranzītpakalpojumu jomā ļauj Latviju saukt par tranzīta lielvalsti, taču paļauties tikai uz Latvijas ģeogrāfisko izvietojumu un cerēt, ka tas būs noteicošais faktors mūsu tranzītkoridora izvēlē, ir tuvredzīgi. Starptautiskajā tranzīta nozarē šobrīd pastāv saspringta konkurence. Visas pasaules valstis meklē risinājumus, kā padarīt savu transporta nozari efektīvāku - sadarbojas ar jauniem klientiem Āzijā, meklē iespējas iziet uz citām ostām, kā arī attīsta savas ostas. Latvijai šajā dinamiskajā vidē jāspēj plānot mūsu valsts piedāvājumu gan īstermiņa, gan vismaz desmit gadu perspektīvā.
Viens no šobrīd aktuālajiem virzieniem ir orientēšanās uz Āzijas arvien augošo ekonomiku, tajā skaitā Kazahstānas un Ķīnas tirgiem. Ja spēsim piesaistīt jaunas kravas no šī reģiona, iegūs ne tikai Latvija, bet visas Baltijas valstis. Latvijas dzelzceļam jau izveidojusies sekmīga sadarbība ar Kazahstānu kravu pārvadājumos - mūsu sadarbību augstu novērtē arī Kazahstānas pārstāvji, ko apliecina konteinervilciena Baltika-Tranzit regulāra satiksme jau desmit gadu garumā. Tik dinamiskā vidē, kāda ir tranzīta nozare, nepieciešams mainīties līdzi laikam un spēt piedāvāt klientiem kompleksu, vienota pakalpojuma piedāvājumu, nevis atsevišķu uzņēmumu cenas. Uzņēmējus interesē, cik ātri, droši un lēti viņu kravas tiks nogādātas galamērķī un kādas kravas varēs saņemt atpakaļ. Latvijas dzelzceļam, tāpat kā ļoti daudziem Latvijas tranzīta nozares uzņēmumiem, ir ļoti labas iestrādes un sadarbība ar klientiem. Taču kravu piesaiste ir ilgstošs un darbietilpīgs process, un, lai nākotnē Latvijas tranzītkoridors uz Baltijas jūru būtu pievilcīgs kravu nosūtītājiem, mums - nozares uzņēmējiem - kopā ar valsts institūcijām jau šodien kopīgi jāsagatavo vienots Latvijas piedāvājums un jāveic tā mārketings pasaules tirgos. Mēs esam gatavi uzņemties iniciatīvu sapulcēt visus tranzīta nozarē strādājošos uzņēmumus, lai izstrādātu vienoto Latvijas tranzītkoridora piedāvājumu.
Ja Latvijas un visas Baltijas vienotais piedāvājums būs vispievilcīgākais, varam cerēt uz jaunu kravu plūsmu un palielināt Latvijas kā tranzīta lielvalsts ietekmi un statusu.
* Va/s Latvijas dzelzceļš prezidents