Tas gan nenozīmē, ka NMPD atteicies no informācijas sistēmu pirkšanas par Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) aptuveni pieciem miljoniem latu. Tas vēl cer iekļauties sākotnēji nospraustajā termiņā un informācijas sistēmas sagādāt 2012. gadā. Ne tikai strīdi par iepirkumu ir iemesls, kādēļ NMPD nolēmis uz brīdī apstāties, izrādās - trīs gadu laikā novecojušas arī pamatnostādnes, uz kurām balstās informācijas sistēmu koncepcija. Tās 2007.gadā izstrādāja Ernst & Young Baltic. A. Ploriņš saka - vienotā neatliekamās palīdzības dienesta izveidi izdevās pabeigt daudz ātrāk, nekā iepirkt sistēmas. Tiesa, pirms gada bija nosprausts mērķis dienestu pabeigt jūlijā.
Novecojuši pamati
Tagad NMPD uzdevis vadlīnijas aktualizēt un sagatavot piedāvājumu iepirkumiem. Uz jautājumu, vai Ernst & Young Baltic par darbu maksās atkārtoti, A. Ploriņš atbild noliedzoši: «Mums ir līgums par vērtēšanu, tas ir esošā līguma ietvaros.» Īsais izvērtējums būšot jaunnedēļ, bet detalizēts - mēneša laikā.
NMPD uzskata: informācijas sistēmas dotu virkni labumu - būtu vienota datorizēta sistēma visai Latvijai; saņemot izsaukuma zvanu, jebkurā vietā dispečeram kartē būs redzama izsaukuma vieta, būs arī iespēja izsaukumu nodot brigādei mašīnā, tai atrodoties ceļā, - izsaukuma kartes ar pacienta datiem un adresi operatīvi būs nosūtāmas brigādei uz mašīnu, mediķi datus par kritiski smagu pacientu veselības stāvokli varētu no mašīnas jau nosūtīt uz slimnīcas uzņemšanas nodaļu.
Pirms trim gadiem, kad Ernst & Young Baltics izstrādāja informācijas sistēmu vadlīnjas, vienotais valsts neatliekamās palīdzības dienests bija tapšanas sākumā. Vadlīnijas izmaksāja 71 053 latus. Šogad jūlijā dienests pabeigts, ieviests arī numurs 113, tas nozīmē, ka visus izsaukuma zvanus pieņems Rīgā, ne reģionu centros, kā iepriekš plānots. Mainījušās arī tehnoloģijas, arī atklājies, ka nemaz nevajag izstrādāt jaunu zvanu pieņemšanas sistēmu, tikai jāiegādājas jaunāka versija.
Jautāts, kādēļ konkursu nerīkoja pēc dienesta pabeigšanas, kad redzama visa kopaina, A. Ploriņš saka: «Loģika bija tāda, ka no sākuma vajag izstrādāt, radīt visas datorsistēmas, un, kad tas viss gatavs, veidot dienestu, bet mēs nevaram stāvēt uz vietas, ja neiet uz priekšu iepirkumi.»
Iepērk datorus mašīnās
Jau tagad NMPD nolēmis, ka iepirkums būs sadalīts vairākos konkursos, proti, atsevišķi iepirktas datorsistēmas mašīnās, rācijas, programmatūra. Tad arī iespējamie strīdi visu iepirkumu nekavēs. Pirmais iepirkums, kas paredz datoru iegādi ap 200 ātrās palīdzības mašīnām, izsludināts pirms nedēļas.
Datorsistēmas mašīnās vajadzīgas, lai brīdī, kad izsaukuma zvans pienāk Rīgā, dispečeram nebūtu jāzvana ātrās palīdzības brigādei un jāskaidro, kurp jābrauc. «Tikai jāpiespiež poga, lai mašīnā uz monitora jau parādītos pacienta vārds, uzvārds, adrese, uz kuru jābrauc, karte, kurā iezīmēts galamērķis, un īsākais maršruts,» skaidro A. Ploriņš. Plānotā līgumsumma ir ap 800 000 latu, pagaidām neviens vēl nav pieteicies.