2013. gadā FM izstrādāja un apstiprināja ministrijas un tās padotības iestāžu iekšējo stratēģiju cīņai ar krāpšanu. Tā ietver ES fondu administrēšanu, nodokļu nemaksāšanas un kontrabandas apkarošanas jautājumus, kā arī pasākumus cīņai ar krāpšanu valsts iepirkumu jomā. Kā vienu no pasākumiem var minēt panākto vienošanos apmainīties ar iestāžu rīcībā esošo informāciju, kas uzkrāta dažādās datubāzēs un riska reģistros, kā arī iegūta, piedaloties starptautiskās sadarbības projektos.
Tāpat kā FM, arī Iekšlietu ministrija, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, Prokuratūra, Tieslietu ministrija, Valsts kontrole un daudzas citas iestādes izstrādājušas savas iekšējās stratēģijas krāpšanas pazīmju identificēšanai un cīņai ar dažādiem krāpšanas paveidiem. Diemžēl krāpšanai ir starpdisciplinārs, starpnozaru un arī starptautisks raksturs. Viens konkrēts krāpšanas gadījums var ietvert gan kontrabandu, gan nodokļu nelikumīgās shēmas, gan viltotus preču dokumentus, neesošu darījumu apliecinošus līgumus, mākslīgi sadārdzinātas cenas, «karuseļa efekta» shēmas, korupciju, naudas atmazgāšanu un dažādas citas vēl briesmīgākas darbības. Noziedzīgajai pasaulei ir liela pieredze spēku apvienošanā, kopēju shēmu veidošanā un darbības tīklu ar stingrām tradīcijām veidošanā, kamēr valsts iestādes darbojas katra savas kompetences un samērā šaurā lauciņa ietvaros. Ņemot vērā šo vērtējumu, secināts, ka jāveido vienots stratēģiskais ietvars, kurā būtu apkopoti un koordinēti daudzu iestāžu pūliņi kopīgai cīņai ar krāpšanu. FM iniciatīva tika atbalstīta vairāku valsts iestāžu sanāksmē, kurā piedalījās gan izmeklēšanas, gan ES fondus administrējošās iestādes.
Neviena no iestādēm gan neuzņēmās koordinējošo lomu. Taču FM speciālisti uzstāja, ka šāda stratēģija, pieaicinot profesionāļus, jāizstrādā, un iesaistītās puses šo iniciatīvu atbalstīja bez iebildumiem.
Lai sagatavotu kvalitatīvu starpnozaru stratēģiju, nepietiek ar vienu vai pāris godīgiem valsts pārvaldes ekspertiem, kuriem ir augstākā ekonomista vai finansista izglītība. Krāpšanas izmeklēšana pasaulē tiek uzticēta īpaši apmācītiem krāpšanas izmeklēšanas speciālistiem, kādi FM štatā nav paredzēti. Ja FM speciālisti kopā ar izmeklēšanas speciālistiem izstrādās paraugstratēģijas formu cīņai ar krāpšanu, tālākai tās attīstībai varēsim gatavot savus speciālistus kādā no iestādēm, kuru pamatfunkcija ir krāpšanas gadījumu izmeklēšana un kura varētu uzņemties starpnozaru darbību koordināciju. Šo iemeslu dēļ tika nolemts pamatstratēģijas izstrādi uzticēt ārpakalpojuma veicējiem.
Papildus jānorāda, ka aizdomas par krāpšanu ES fondu realizētajos projektos raksturīgas ne tikai Latvijai, bet lielākajai daļai ES dalībvalstu. Tādēļ Eiropas Komisija kā vienu no nosacījumiem ES fondu finansējuma piešķiršanai 2014.-2020. gada plānošanas periodā izvirzījusi pretkrāpšanas pasākumu definēšanu un ieviešanu.
*FM ES fondu revīzijas departamenta direktore