Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +3 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 20. novembris
Anda, Andīna

Labticīgam skatītājam

Krišs Salmanis personālizstādi veidojis kā viena mākslas darba skati - lai gan objekti it kā ir veseli pieci, pārliecinoši dominē viena filma - Tveice, kas tiek demonstrēta uz paliela, slīpa ekrāna zāles vidū. Pirmajā acu uzmetienā šķiet, ka attēls ir gandrīz nekustīgs, tādēļ tieši pārējie, pakārtotie objekti ir nepieciešamie pieturas punkti, kas aizkavē apjukušu skatītāju, kad tas gatavs pamest telpu pirmajās izstādes apmeklējuma minūtēs. Kā izrādīsies vēlāk, tas atmaksājas.

Objekts V

Vienkāršs, asprātīgs objekts V veidots no diviem kociņiem - viena salīkuša, otra - taisna, ko caur grīdā iestiprinātu trīsi savieno metāla trose. Ja tie spētu kustēties, tad skaidrs, ka, vienam iztaisnojoties, otram būtu jāsaliecas. Tieši ar šādiem, gandrīz izklaidējošiem inscenējumiem Salmanis ir pazīstams izstāžu centīgākajiem apmeklētājiem. Plašākai auditorijai - diez vai, jo Rīgas populārākajās izstāžu zālēs Salmaņa darbi bijuši redzami reti (personālizstādes kopā ar Daigu Krūzi notikušas īpaši piemeklētās telpās, bet laikmetīgās mākslas kopizstādes diemžēl Rīgā notiek kā pagrīdē - piemēram, pamestā cehā Andrejsalā). Tādēļ orientēties kontekstā - ne tikai Salmaņa, bet arī par viņa tuvāko izteiksmes biedru līdzšinējā veikumā - skatītājam varētu būt pagrūti. Te nu jāizsaka cerība, ka latviešu laikmetīgā māksla un tās redzamākā eksportprece - tā dēvētie vizkomieši (Mākslas akadēmijas Vizuālās komunikācijas nodaļas absolventi, Ojāra Pētersona audzēkņi) - pēc daudzām ārzemju turnejām reiz atgriezīsies Rīgas muzejos un galerijās, laužot pārspīlēti ārišķīgo trekno gadu tradīcijas.

Izstādes atklāšanā likās, ka labs palīgs skatītājam būs kvalitatīvs katalogs, kurā lasāma Solvitas Kreses eseja - viena no saistošākajām mākslas interpretācijām, kādas pēdējā laikā piedāvājuši latviešu kritiķi. Diemžēl zālē bija patumšs un burti pārāk mazi, lai to izlasītu uz vietas. Turklāt, apmeklējot izstādi atkārtoti, nācās secināt, ka arī katalogs vairs nav nopērkams, bet zālē izvietotā informācija ir trūcīga (atliek ieteikt interneta adresi www.salmanis.com).

Šķēršļu josla

Izstādē apmeklētāja uztveri sagaida vesela šķēršļu josla - no grūtībām «noķert» nelielu attēla samirkšķināšanos četru videoekrānu instalācijā Visi ceļi līdz izbīlim, uzkāpjot projekcijai uz grīdas Sala. Un, protams, neizpratnei pie Tveices pēc pirmajām apskates sekundēm - vai darbs jau ir apskatīts vai skatīšanās tikai sākusies? Skaidrs, ka mums darīšana ar vienu no laikmetīgās mākslas taktikām, kas īpaši koncentrējas skatītāja atbruņošanai no līdzšinējiem stereotipiem un pieņēmumiem, kas ir māksla un kā tā lietojama. Šādas pieejas instruments ir - izraisīt vērotājā iekšēju konfliktu, savdabīgu «ātruma maiņu», bet mērķis - panākt īpaši saasinātu uzmanību, atvērtības stāvokli, kas līdzīgs meditācijai. Pasaules laikmetīgās mākslas kontekstā visnotaļ leģitīms priekšlikums, lai gan nostāda skatītāju lomā, kurā tiek apšaubīta viņa iztēles ierosināmība, spēja kā viengabalainai personībai pašam atšķirt, ko ikdienas pārsātinātajā vizuālajā ņirbā ignorēt un ko izpētīt padziļināti. Vēlmi piesaistīt skatītāju ar šķietami pretēju pirmo reakciju Salmanis izstādes atklāšanā apliecināja, apgalvojot, ka viņa nolūks bijis radīt «maksimāli garlaicīgu darbu». Interesanti, ka autora ikdienas darbs saistīts ar reklāmu, tātad pastāvīgi kāpinātiem interesantuma meklējumiem. Savukārt žurnālā Studija mākslinieks savu darbu raksturojis kā «no personiskā izaugušu vispārinātāku formu». Ja skatītājam izdodas tai vienkārši ļauties, viņš var tikt dāsni atalgots, iespējams, Tveices attēlā ieslēptā tikko jaušamā darbība (saprotamu iemeslu dēļ laikam jānoklusē, kāda tā ir) var būt viens no pēdējā laika aizgrābjošākajiem pieredzējumiem. Tomēr šādu iespēju vēl var apēnot ne viena vien problēma.

Pirmkārt, skatītājam var likties nepieņemami meditēt pie parasta videoattēla, kaut gan filma uzņemta uz kvalitatīvas 35 milimetru lentes. Otrkārt, attēla izmaiņās slēptā intriga vedina minēt tās tehnisko izpildījumu kā atjautības uzdevumu («Ikdienišķā vides fiksācijā mākslinieks mēdz paslēpt lamatas,» - tā Solvita Krese.), un atminējums ir pārsteidzošs (kā liecina kadri no filmēšanas laukuma katalogā). Salmaņa iepriekšējo darbu - piemēram, virs vāroša katliņa rotējoša dārzeņa vai līdz caurspīdībai dušā nomazgāta ķermeņa, - valdzinājums tiešām slēpās anekdotes lakonismā. Bet anekdotes iedarbība beidzas ar atbrīvojošiem smiekliem, kas Tveices adekvātai uztverei var tikai skādēt. Treškārt, Salmaņa līdzšinējai mākslai raksturīgo principu «vienkāršas lietas darīt sarežģīti» jeb «sarežģīto veltīgumu» (S.Krese) pa īstam aizkustinošu darīja autora ieguldītās personiskās piepūles apjoms. Tveices īstenošanā tikusi nodarbināta vesela profesionāļu komanda, kas rezultātu padara bīstami līdzīgu tā ideoloģiskajam pretmetam - atsvešinātam izklaides industrijas produktam.

Ja skatītāja labticība tomēr spēj nenovērsties no galvenā - mākslas uzmanīgas vērošanas, apmierinājums garantēts.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?