Mūzikas varas uzvara, kaldināta pārdomātā komandas darbā, iemiesota pretmetiem bagātā programmā: i smalka dvēseles terapija (Bēthovena 14. stīgu kvarteta versija, Tabakovas Sun Tryptich; Pelēcis, Raskatovs, Šerkšņīte, Vustins, Vains, Kančeli, Desjatņikovs, Poļeva, Tikmaiers, Kisins - J. S. Bahs/XXI - Art of instrumentation), i kolorīti pārsteigumi (rezidences komponista Kristapa Pētersona Šahs, Rīgas nakts, Šostakoviča Antiformālistiskā galerija). Solistu parādē stipras kārtis rokās vijolniecei Janai Ozoliņai, čellistei Martai Sudrabai un pianistei Artai Arnicānei (Šnitke, Paganīni, Bēthovens), flautiste Dita Krenberga un pianiste Agnese Egliņa īpaši mirdz Šūlhofa sonātē. Diriģents Ainārs Rubiķis liek aizturēt elpu, Štrausa Metamorfozēm piešķirot mālerisku plašumu un dziļumu. Pianiste Katja Skanavi, sarunā citējot Rubinšteinu, kurš «Šopēna mūziku spēlētu, nometies ceļos», apvaldītā temperamentā līdzsvaro Šopēna 2. koncerta versiju. Būt kopā ar Gidonu Krēmeru un viņa kremeratiešiem nav nepiepildāms sapnis, to piedzīvojam šeit un tagad: G. Krēmera vijoles un Andreja Puškareva marimbas jūtīgākos pieskārienus, kvarteta Euphonia inteliģentās sarunas, krāsainos alternatīvos ansambļus (tajos arī mecosoprāns L. Grecka, koklētāja A. Eglīte, vijolniece S. Zariņa, klavesīnists R. Teps u. c.), kamerorķestra unikālo sadraudzību un kalpojumu Mūzikas varai. Bet par citām varām, Šostakoviča un Alekseja Močalova izteiksmīgā basa sludināto pārfrāzējot, «nezaudēsim modrību».
Vērtējums: 5 no 5
Kremerata šogad reflektē par mūzikas un varas attiecībām, sumina «rāmjos neieliekamo» latviešu simtgadnieku, postmodernistu Marģeri Zariņu, iepazīst viņa gara radinieku - jauno, tikpat neierāmējamo Kristapu Pētersonu un svin Friderika Šopēna divsimtgadi. Pētersona jaundarba Šahs (veltījums Rīgā dzimušajam šaha lielmeistaram Mihailam Tālam) ostinētie kontrabasa un vibrofona slāņi atmiņā atsauc Mijkrēšļa dziedājumu ainas, bet aplausi, kas kavējas, tomēr liek domāt, ka muzikālā ideja, kas pati par sevi lieliska, izklāstīta bez loģiska noslēguma (lai gan arī šahā mats pienāk nemanot!). Pianistes Katjas Skanavi Šopēna mazurkas ritmi skan pat nedaudz spāniski, un pirksti smalki, taču noteikti pārzibina klaviatūru. Ar netveramu skaņu vīzijām pārsteidz Londonā dzīvojošās bulgāru komponistes Dobrinkas Tabakovas Saules triptihs, tikpat pārsteiguma sagādā Aināra Rubiķa interpretācija Riharda Štrausa Metamorfozēm - perfekta forma, precīza laikizjūta un līdz atkailinātībai piesātināta skaņveide. 4. un 5.VII koncertu favorīts ir Art of Instrumentation - 10 dažādu komponistu transkripcijas no Glenda Gulda repertuāra. Piederu skeptiķiem, kad runa ir par klasikas citātiem, taču, ja ideja atspēko pašmērķi un mūziķu saspēle ir tik ārkārtēji niansēta, tad atliek vien jautāt - kā tā var just?
Vērtējums: 4 no 5
Šīgada festivāls pirmām kārtām saistīja ar Latvijā nepelnīti maz zināmu izcilu komponistu darbu atskaņojumiem - te skanēja Mečislava Veinberga mūzika, Valentīna Silvestrova kamerdarbi, izcilais Gaļinas Ustvoļskas oktets, kur festivāla gaitā arī tika sasniegta viena no vērienīgākajām virsotnēm dramatisku pārdzīvojumu pilnvērtīga atainojuma ziņā. Raksturojot atskaņotājmākslinieku uzstāšanos, jāmin vairāki spilgti uzplaiksnījumi - Gidona Krēmera izteiksmīgā un mērķtiecīgā interpretācijas māksla laikmetīgās mūzikas lasījumos, pianistes Katjas Skanavi spēles emocionālā izsmalcinātība apvienojumā ar skanējuma intensitāti, Kremerata Baltica panāktā izjūtu gamma un tembrālās kvalitātes Ludviga van Bēthovena 14. stīgu kvarteta transkripcijā, respektējamais Aināra Rubiķa sniegums, it īpaši Riharda Štrausa Metamorfozēs, Alekseja Močalova stilistiski precīzais priekšnesums Dmitrija Šostakoviča vokālajā mūzikā. Tomēr interpretācijās vērojamais artistiskums un aizrautība izpaudās jūtami pārliecinošāk par saspēles vienotību un tembrālu skanīgumu, tādēļ arī festivāla programmā visvairāk gaidītā darba atskaņojums gluži nesasniedza cerēto piepildījumu, taču, neraugoties uz to, par iespēju beidzot klātienē dzirdēt Šostakoviča ģeniālo kantāti Antiformālistu galerija tik un tā bija īpašs prieks.#