Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +11 °C
Daļēji apmācies
Piektdiena, 25. oktobris
Beāte, Beatrise

Latvijas mūzikas ābolu ķocis

Vērtējums: 5 no 5

Mūzikas varas uzvara, kaldināta pārdomātā komandas darbā, iemiesota pretmetiem bagātā programmā: i smalka dvēseles terapija (Bēthovena 14. stīgu kvarteta versija, Tabakovas Sun Tryptich; Pelēcis, Raskatovs, Šerkšņīte, Vustins, Vains, Kančeli, Desjatņikovs, Poļeva, Tikmaiers, Kisins - J. S. Bahs/XXI - Art of instrumentation), i kolorīti pārsteigumi (rezidences komponista Kristapa Pētersona Šahs, Rīgas nakts, Šostakoviča Antiformālistiskā galerija). Solistu parādē stipras kārtis rokās vijolniecei Janai Ozoliņai, čellistei Martai Sudrabai un pianistei Artai Arnicānei (Šnitke, Paganīni, Bēthovens), flautiste Dita Krenberga un pianiste Agnese Egliņa īpaši mirdz Šūlhofa sonātē. Diriģents Ainārs Rubiķis liek aizturēt elpu, Štrausa Metamorfozēm piešķirot mālerisku plašumu un dziļumu. Pianiste Katja Skanavi, sarunā citējot Rubinšteinu, kurš «Šopēna mūziku spēlētu, nometies ceļos», apvaldītā temperamentā līdzsvaro Šopēna 2. koncerta versiju. Būt kopā ar Gidonu Krēmeru un viņa kremeratiešiem nav nepiepildāms sapnis, to piedzīvojam šeit un tagad: G. Krēmera vijoles un Andreja Puškareva marimbas jūtīgākos pieskārienus, kvarteta Euphonia inteliģentās sarunas, krāsainos alternatīvos ansambļus (tajos arī mecosoprāns L. Grecka, koklētāja A. Eglīte, vijolniece S. Zariņa, klavesīnists R. Teps u. c.), kamerorķestra unikālo sadraudzību un kalpojumu Mūzikas varai. Bet par citām varām, Šostakoviča un Alekseja Močalova izteiksmīgā basa sludināto pārfrāzējot, «nezaudēsim modrību».

Vērtējums: 5 no 5

Kremerata šogad reflektē par mūzikas un varas attiecībām, sumina «rāmjos neieliekamo» latviešu simtgadnieku, postmodernistu Marģeri Zariņu, iepazīst viņa gara radinieku - jauno, tikpat neierāmējamo Kristapu Pētersonu un svin Friderika Šopēna divsimtgadi. Pētersona jaundarba Šahs (veltījums Rīgā dzimušajam šaha lielmeistaram Mihailam Tālam) ostinētie kontrabasa un vibrofona slāņi atmiņā atsauc Mijkrēšļa dziedājumu ainas, bet aplausi, kas kavējas, tomēr liek domāt, ka muzikālā ideja, kas pati par sevi lieliska, izklāstīta bez loģiska noslēguma (lai gan arī šahā mats pienāk nemanot!). Pianistes Katjas Skanavi Šopēna mazurkas ritmi skan pat nedaudz spāniski, un pirksti smalki, taču noteikti pārzibina klaviatūru. Ar netveramu skaņu vīzijām pārsteidz Londonā dzīvojošās bulgāru komponistes Dobrinkas Tabakovas Saules triptihs, tikpat pārsteiguma sagādā Aināra Rubiķa interpretācija Riharda Štrausa Metamorfozēm - perfekta forma, precīza laikizjūta un līdz atkailinātībai piesātināta skaņveide. 4. un 5.VII koncertu favorīts ir Art of Instrumentation - 10 dažādu komponistu transkripcijas no Glenda Gulda repertuāra. Piederu skeptiķiem, kad runa ir par klasikas citātiem, taču, ja ideja atspēko pašmērķi un mūziķu saspēle ir tik ārkārtēji niansēta, tad atliek vien jautāt - kā tā var just?

Vērtējums: 4 no 5

Šīgada festivāls pirmām kārtām saistīja ar Latvijā nepelnīti maz zināmu izcilu komponistu darbu atskaņojumiem - te skanēja Mečislava Veinberga mūzika, Valentīna Silvestrova kamerdarbi, izcilais Gaļinas Ustvoļskas oktets, kur festivāla gaitā arī tika sasniegta viena no vērienīgākajām virsotnēm dramatisku pārdzīvojumu pilnvērtīga atainojuma ziņā. Raksturojot atskaņotājmākslinieku uzstāšanos, jāmin vairāki spilgti uzplaiksnījumi - Gidona Krēmera izteiksmīgā un mērķtiecīgā interpretācijas māksla laikmetīgās mūzikas lasījumos, pianistes Katjas Skanavi spēles emocionālā izsmalcinātība apvienojumā ar skanējuma intensitāti, Kremerata Baltica panāktā izjūtu gamma un tembrālās kvalitātes Ludviga van Bēthovena 14. stīgu kvarteta transkripcijā, respektējamais Aināra Rubiķa sniegums, it īpaši Riharda Štrausa Metamorfozēs, Alekseja Močalova stilistiski precīzais priekšnesums Dmitrija Šostakoviča vokālajā mūzikā. Tomēr interpretācijās vērojamais artistiskums un aizrautība izpaudās jūtami pārliecinošāk par saspēles vienotību un tembrālu skanīgumu, tādēļ arī festivāla programmā visvairāk gaidītā darba atskaņojums gluži nesasniedza cerēto piepildījumu, taču, neraugoties uz to, par iespēju beidzot klātienē dzirdēt Šostakoviča ģeniālo kantāti Antiformālistu galerija tik un tā bija īpašs prieks.#

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Tāda kā svilpšana

Pirms kāda laika pie manis ciemos atnāca kaimiņš, lai parunātu par sadzīviskām lietām. Sarunas nobeigumā, mazliet ieklausījies no dzīvokļa nākošajās skaņās, viņš bažīgi apvaicājās: "Kla...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?