LMT kausa sacensībās piedalīsies 38 komandas - tas ir rekordliels dalībnieku skaits. 25 komandas ir no Lietuvas, bet pārējās - no Latvijas un Krievijas. Arī pagājušā gada sacensību uzvarētāja ir lietuviete - Ģiedre Luksaite. Kopā sacensībās startēs septiņas pilotes sievietes.
Plānoti astoņi lidojumi, un pašlaik, par spīti nepastāvīgajiem laika apstākļiem, vēl ir cerības, ka varētu notikt tie visi. Ja nu kāds lidojums stipra vēja dēļ būs jāatceļ, šādu lēmumu varēs pieņemt tikai sacensību galvenais tiesnesis neilgi pirms lidojuma, Diena uzzināja no festivāla mediju koordinatores Aigas Ozoliņas.
Ap 100 latiem stundā
Ikdienā gan cilvēkam, kurš vēlas lidot ar gaisa balonu, ir tikai divas izvēles - vai nu iegādāties to pašam, vai arī izīrēt lidojumam. Gaisa balona īres cenas izklaides lidojumiem ir ļoti dažādas, tomēr stundu gara brauciena samaksai jārēķinās aptuveni ar 100 latiem. «Tas nosedz tikai tiešos lidojuma izdevumus un balona uzturēšanu, tādēļ par peļņas biznesu to saukt īsti nevar,» skaidro gaisa balonu pilote Kristīne Vēvere.
«Lidojums ir gluži kas cits, nekā pieiet pie augsta torņa terases malas. Lidojumā ar gaisa balonu mēs esam kustība, mēs esam vējš, mēs esam dabas daļa. Un tāda vārda parasti balonlidošanā nav - viss ir neparasti!» poētiski stāsta pieredzes bagātais gaisa balonu pilots Gunārs Dukšte.
Ja līdzekļi balona īrei ir pieejami, to, vai veselība neliedz pacelties debesīs, interesenti var pārbaudīt ļoti vienkārši. «Ja tu vari uzkāpt uz taburetes un, no tās nolecot, neesi zaudējis samaņu, tava kondīcija atbilst normai,» skaidrots ceļotāju kluba Altius interneta vietnē.
Visbiežāk cilvēkus no lidošanas gan attur nevis fiziska, bet psiholoģiska kaite - bailes no augstuma. Bet arī ar to lidotāji ātri vien tiek galā. «Tie, kuri visvairāk trīc un dreb pirms iekāpšanas grozā, visvairāk gavilē lidojuma laikā. Pārvarēt savas bailes - vai vēl kas cits liktu acīm mirdzēt spožāk?» vaicā G. Dukšte.
Jautāta, vai baloni debesīs var arī saskrieties, K. Vēvere stāsta, ka sacensību gaitā gaisa baloni visai bieži mēdz savstarpēji saskarties ar apvalkiem, tomēr šādi gadījumi nerada draudus to pasažieriem un tas pat neietekmē tiesnešu vērtējumu. Turpretī gaisa balona grozs ar pieskārienu var sabojāt cita balona apvalku, tādēļ starp gaisa kuģu vadītājiem ir pieņemts, ka augstāk lidojošs balons dod ceļu tam, kurš lido zem tā, jo zemāk lidojošā balona pilots taisni uz augšu nevar redzēt.
Žiguļi un mersedesi
Lai iegādātos gaisa balonu, gan būtu jāšķiras no paprāva naudas žūkšņa. «Tāpat kā auto pasaulē ir žiguļi un mersedesi, arī gaisa balonu pasaulē ir dažādi ražotāji ar dažādām cenām un komplektācijām. Jauna balona vidējā cena ir ap 20-30 tūkstošiem eiro par gaisa balona komplektu, bet tā palielinās atkarībā no apvalka dizaina sarežģītības un lieluma. Bet mūsdienu satiksmes apstākļos automašīnas vadīšana prasa krietni sarežģītākas iemaņas,» joko K. Vēvere.
Viņa gan piebilst, ka privātpersonas parasti izvēlas lietotus balonus, jo visbiežākie pircēji ir aizrautīgi sportisti, nevis izklaides kāri miljonāri. Vidējā lietota gaisa balona cena esot aptuveni desmit tūkstoši eiro.