«Eksperimentālo lidojumu rezultāti pierādījuši, ka netīša bremzes pedāļu nospiešana pacelšanās laikā iespējama vien tad, ja piloti kājas novietojuši nepareizi un tās atrodas uz bremžu pedāļiem,» NEWSru.com citējis komisijas vadītāja Aleksandra Morozova teikto.
Nav skaidrs, kurš no pilotiem - ekipāžas komandieris Andrejs Solomencevs vai otrais pilots Igors Ževeļovs - turējis nospiestu bremzēšanas pedāli. Pirms izmeklēšanas rezultātu publiskas izziņošanas laikraksts Kommersant rakstīja, ka aizdomu ēna gulst pār A. Solomencevu.
Komiteja pārmet lidkompānijai, ka tā nav ievērojusi drošības standartus un piloti nav izgājuši pienācīgu apmācību. Ekipāžas komandieris, pārkvalificējoties uz Jak-42 vadību, nav izpildījis pilnu lidojumu mācību programmu. «Apmācības uz simulatora veiktas formāli un ar lieliem laika pārtraukumiem, kas neveicina paliekošu lidaparāta Jak-42 vadības prasmju apgūšanu,» sacījis A. Morozovs.
Savukārt otrā pilota asinīs konstatētas nomierinošā līdzekļa fenobarbitāla pēdas. Tas ir medicīnisks līdzeklis, kas palēnina centrālās nervu sistēmas darbību, tādēļ tā lietošanas laikā pilotiem liegts lidot. Turklāt I. Ževeļovam jau kopš 2000. gada novērota veselības pasliktināšanās, jo vīrietim konstatēta kāju un roku refleksu pavājināšanās.
Pilotu tuvinieki nav apmierināti ar rezultātiem un vēlas pieprasīt jaunu, neatkarīgu izmeklēšanu, raksta laikraksts Izvestija. Abi piloti esot bijuši gana profesionāli un tādu kļūdu - bremzēšanu pacelšanās laikā - nepieļautu. «Vainot ekipāžu un izbeigt lietu - tā ir pārāk vienkārša un ērta izeja,» avīzei stāstīja A. Solomencova draudzene Svetlana Ļevdika.
7. septembra katastrofā gāja bojā 44 no 45 cilvēkiem, kas atradās lidmašīnā, arī latviešu hokejists Kārlis Skrastiņš. Jak-42, kas bijis tehniski nevainojamā stāvoklī, paceļoties nespēja sasniegt nepieciešamo augstumu un ietriecās antenu tornī.