Diena jau ziņoja par pērnā gada sākumā ieviesto tā saukto dienesta auto nodokli - ar iedzīvotāju ienākuma nodokli un sociālajām iemaksām aplikts konkrēts darbinieka gūtais labums (40-150 latu atkarībā no motora tilpuma). Nodokļa piemērošanas gaitā radās daudzas neskaidrības, kas arī veicināja auto pārreģistrāciju.
Vairāk juridiskām personām piederošo auto skaits pērn saruka janvārī un februārī - vidēji par 2500 auto mēnesī. Vēl samērā daudz auto pārreģistrēts pērn decembrī, kad kļuva zināms, ka iepriekšējo nodokli aizstās jauns. Decembrī pārreģistrēto auto skaits sasniedza teju 2000, janvāra pirmajās 10 dienās - 661. Ceļu satiksmes un drošības direkcijā gan norāda, ka salīdzinājumā ar iepriekšējā gada sākumu klientu ir mazāk.
«Nedomāju, ka jaunā auto nodokļa ieviešana varētu izraisīt jaunu pārreģistrēšanas vilni no juridiskajām personām uz fiziskajām,» Dienai saka KPMG nodokļu eksperte Gunta Kauliņa. Tam piekrīt arī Latvijas Grāmatvedības ārpakalpojumu asociācijas valdes priekšsēdētāja Lienīte Caune. «Pēc mūsu aprēķiniem, maksāt jauno nodokli ir izdevīgāk nekā pārreģistrēt auto uz fiziskas personas vārda. Nodoklis nav tik liels salīdzinājumā ar tām izmaksām un resursiem, kas tiks patērēti, cenšoties dažādos veidos no tā izvairīties.»
No gada sākuma ir fiksētas dienesta auto nodokļa likmes, kas mēnesī atkarībā no dzinēja tilpuma ir 19-40 latu. Nodoklis jāmaksā tikai komersantiem. Tiem, kas spēs pierādīt, ka dienesta auto privātajām vajadzībām neizmanto, nodokli atmaksās. Atbildīgā Finanšu ministrija (FM) aprēķinājusi, ka jaunais nodoklis attieksies uz 56 tūkstošiem spēkratu, šogad nodoklī iecerēts iekasēt 17 miljonus latu. Salīdzinājumam - iepriekšējā nodoklī pērn iekasēti pieci miljoni no plānotajiem 38 miljoniem latu, un tas maksāts vidēji par 13-14 tūkst. auto. Plāna neizpildi FM skaidro ne tikai ar auto pārreģistrāciju, bet arī ar to, ka vidējais maksājums bijis zemāks par gaidīto. No nodokļa, iespējams, vairāk izvairījušies jaudīgāku spēkratu īpašnieki.
Jaunā dienesta auto nodokļa pieeja G. Kauliņas vērtējumā ir saprotamāka un vienkāršāka, tomēr ir atsevišķas lietas, kas prasa papildu skaidrojumu. «Lai cik tas būtu nepopulāri, jāsaka - dienesta auto aplikšana ar nodokļiem pasaulē ir pierasta prakse. Ir tikai normāli, ka šai lietai esam ķērušies klāt arī Latvijā. Domāju, ka arī uzņēmēji to ir sapratuši un tādēļ vairāk vai mazāk ir ar to samierinājušies.»