Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Neatbildēts jautājums. Recenzija Māras Zālītes "Lācim"

Vēstures skatījumam Latvijas Nacionālajā teātrī, šķiet, uzlikta ļauna acs. Otrais mēģinājums šosezon, otrais sāpīgais kritiens. Māras Zālītes Lācis Indras Rogas apdarinājumā neizceļas ne ar spilgtām idejiskām, ne profesionālām kvalitātēm, lai neteiktu skaudrāk - iestudējumā to trūkst. Bet strādāts ir mērķtiecīgi, un tas liek uzdot jautājumus. Ne par Vili Lāci vai Latvijas vēsturi, bet par izrādes veidotājiem.

Svaigās idejas nosmacē

Ja Lāča iestudējums būtu iesācēju darbs, spriedums pēc pirmizrādes būtu - radošai grupai trūkst amata prasmju. Izrāde kā kopums ir semiotisks ārprāts un sabrūk jau pirmo ainu laikā. Režija par sevi, scenogrāfija par sevi, mūzika pret visiem... Pat veiksmīgi atradumi uz skatuves salikti tādās kombinācijās, kas svaigās idejas nosmacē. Neiedziļinoties jautājumā, vai laba ir scenogrāfija, kas sevi attaisno tikai vienā ainā, piemēram, Mārtiņa Vilkārša konstrukcija izveido potenciāli spēcīgu tēlu - V.Lācim aizvien dziļāk iegrimstot Padomju Latvijas pārvaldīšanas darbā, ap viņu fiziski sāk kustēties sienas. Diemžēl režisore uzskatījusi, ka to vajag pamatot sadzīviski - iespiež Kasparam Zvīgulim rokā pudeli, liek tēlot reibumu. Līdzīgi ar Artura Maskata mūziku, kas kā pašvērtība ir skaista, bet tās izmantošanas veids (pārtraucot izrādes darbību, ar mikrofoniem) ir pretrunā iestudējuma stilistikai. Un dziesmas izskan nepatiesi.

Lāci ir veidojusi komanda, ko visas tiesības uzskatīt par profesionāļu izlasi. M.Zālīte ir vienīgā latviešu dramaturģe, kuras darbus regulāri iestudē. I.Roga līdztekus dažiem neveiksmīgiem iestudējumiem pagājušajās sezonās radījusi izrādes, kurās pārsteidzoši smalki izstrādātas tēlu psiholoģiskās attiecības. Šīs priekšzināšanas liek jautāt, vai tiešām noteicošais, netapušu izrādi izlaižot, būs bijusi pārliecība, ka tēma - skaļi, kaut tukši vārdi - apklusinās iebildumus pret profesionalitātes trūkumu? Ja tā kaut iztālēm ir, lielāku cinismu grūti iedomāties.

Ilustratīvi skaitļu krāvumi

Lācis ne tuvu nav dramaturģes labākā luga. To raksturo ilustratīvu skaitļu krāvumi, autorei aizmirstot, ka dzīves fakts teātrī maz ko nozīmē. Svarīgi ir tikai mākslas fakti. Kaitina šaurredzīgie autores komentāri remarkās, kas pauž cilvēciski gan saprotamu, bet mākslinieciski neattaisnotu pozīciju - V.Lācis ir nelietis. Punkts. M.Zālīte, par spīti pašas klāstītajam, nevēlas iedziļināties. Ne Vilī Lācī, ne ārkārtējos apstākļos, kuros viņš tiek ierauts. Spriedums ir gatavs, pirms vēl tiesas prāva sākta. Paradokss ir tāds, ka M.Zālīte māksliniece, iespējams, gluži neapzinātā līmenī ir gudrāka nekā M.Zālīte privātpersona. Vismaz Lāča jautājumā. Ja neņem vērā tendenciozās remarkas, Lācis ir teksts, ko iespējams interpretēt apbrīnojami plaši. M.Zālītes varoņi daudz runā, bet luga neatklāj, ko viņi domā vai jūt. Vārdi ir tukši, ļaujot tajos ielikt iestudējuma veidotāju pašu radītas varoņu personības, darbības motīvus. Tāpēc nevar teikt, ka Lāci Nacionālajā nogremdētu dramaturģes darbs. Drīzāk tā bijusi liktenīga nejaušība - rūpīgu pieeju prasošā materiāla satikšanās ar I.Rogu.

Acīmredzami režisori ne V.Lācis, ne situācija neinteresē, un viņa izvēlējusies vieglāko ceļu - lugu nevis interpretēt, bet ilustrēt. Bet ne tikai. Pirms tam režisore noīsinājusi labāko, kas M.Zālītes Lācī ir, un ieviesusi alkoholisma un seksa tēmas. K.Zvīguļa Vilis Lācis no pirmās ainas dzer vodku un uzmācas katrai sievietei, kas parādās viņa redzeslokā. Tik daudz par iedziļināšanos tēla psiholoģijā! Nekā cita Nacionālā teātra Lācī nav - ne rakstnieka, kā smīkņā M.Zālīte, ar četru klašu izglītību, ne žilbinošu sociālo karjeru taisījuša cilvēka, ne valsts darbinieka, kam priekšā tiek celti aizvien netīrāki un netīrāki darbi. Pat ne tēva, kas traģiski zaudē dievinātu bērnu, tā arī nesaprotot - nelaimes gadījums, slepkavība? K.Zvīgulis veic teju varoņdarbu - par spīti visam, ko dramaturģe un režisore krauj viņa varonim virsū, viņš līdz pat izrādes beigām spēj savā tēlā saglabāt tādu kā nervozumu, kas ļauj domāt - aiz vārdiem slēpjas cilvēks, kas domā un jūt. Vairāk no aktiera, kas izrādē pamests viens, šādā lomā ir negodīgi prasīt. Bet no režisores gan varētu. Ja teātris ņemas iestudēt lugu par tik pretrunīgu personību, ir jābūt savai versijai, nepietiek ar selektīvi pārstāstītu biogrāfiju. Vismaz - kas V.Lāci motivē: varaskāre, bailes?

Beidzas, kā sākusies

Izrāde atstāj iespaidu, ka katrs tās veidotājs būtu strādājis, ar citiem nekontaktējoties. Iegūst tie aktieri, kam ir lielāka skatuves pieredze. Pārliecinoši, ļaujot sajust, ka viņu tēlos ir kas tāds, kas konsekventi virza viņu rīcību, spēlē Uldis Dumpis (Benjamiņš), Normunds Laizāns (Čičajevs), Mārtiņš Egliens (Eglītis), Mārcis Maņjakovs (Vladimirs), daļēji arī Lāsma Kugrēna (Benjamiņa) un Uldis Anže (Briedis). Katrs spēlē savā manierē, nereti izlīdzoties ar citās lomās atrastiem štampiem, bet tie ir kvalitatīvi un ļauj aktieriem saglabāt pašcieņu. Krietni grūtāk klājies «nacionālajam trio» - brāļiem Lāča medniekiem - Jānim Vimbam (Aleksis), Jānim Āmanim (Edgars), Ivaram Kļavinskim (Oskars), kam uz saviem pleciem jāiznes deklaratīvākie teksti. Neērti skatīties, kā talantīgi aktieri mokās. Mulsums pārņem, redzot Ditas Lūriņas svaidīšanos Alīdas Ieviņas lomā.

I.Rogas izrāde beidzas tāpat, kā sākusies, - ar neko. Tā ir būtiskākā atšķirība no lugas, kuras beigu aina savā mākslinieciskajā spēkā ir tik pārliecinoša, ka mirklī attaisno Lāča eksistenci. Pēdējais no brāļiem ierodas pie Lāča viņu nošaut, bet Lācis gluži sirreālā veidā viņa priekšā sāk dalīties. Tā kā dalās vienšūnas organismi. Kuru šaut? Lāču skaits Oskaru pārmāc, un rezultātā iet bojā viņš pats. Tai brīdī pienāk viņa mātes pirmā vēstule no Vorkutas. Vēstule ir autentiska, un nevar atstāt vienaldzīgu. Māte raksta, ka ziemeļos viņai palīdz izdzīvot tikai doma, ka viņa atgriezīsies un atkal satiks savus dēlus. Dēlus, kuru, viņa nezina, vairs nav. Šī vēstule uzdod smagu, varbūt pat neatbildamu jautājumu, kam patiesi būtu vērts veltīt lugu, izrādi un ne vienu vien. Vai un par ko ir vērts mirt, ja ir kāds, kurš dzīvo tikai tāpēc, ka tu esi dzīvs? Ja šādu jautājumu nosvītro, tā vietā liekot tukšas, kaut skaisti skanošas frāzes, jājautā - par ko tad īsti Lāča veidotāji domājas izrādi iestudējuši?

Top komentāri

Pičuks
P
Ar lugu par vēsturi es saprotu vēsturiskos notikumos vai materiālos balstītu autora stāstu vai versiju par šiem notikumiem, bet nekādā ziņā ne ar latviešu valodā sastopamajiem saikļiem saistītus no attiecīgā laika posma paņemtus citātus. Protams, saturs allaž ir gaumes lieta, bet - manuprāt - lugas "Lācis" notikumu posmā cilvēki šādi nerunāja. Ja lugu, protams, neuzskata par laika perioda satura atstāstu. Es nevis izrādē, bet lugā kā literārā materiālā (tekstā) nesaskatīju nekā dzīva atšķirībā no Māras Zālītes intervijām, kas bija daudz dziļākas...
Ha
H
Paldies kritiķei, kurai pietika drosmes paust savu viedokli (jo pie mums lielākoties ir tā, ka paskaties, kurš raksta recenziju, un ir jau apmēram skaidrs, kāds būs saturs). Patiešām, vai trūkst labas pasaules un arī vietējās dramaturģijas, ka to tik vien jādara, kā jāiestudē M.Zālītes darbi, kas nereti ir citu autoru darbu interpretācijas?
sindija madara
s
kada ir lāča elpa
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?