Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +8 °C
Apmācies
Trešdiena, 2. oktobris
Skaidris, Ilma

Pārlaikmetīgā daba un simboli

Par Birutu Delli var teikt, ka viņas vārds «komentārus neprasa», un šajā vietā likt recenzijai punktu. Māksliniece, kura nupat jau ceļama vecmeistares kārtā, nav pēkšņi mainījusi nedz izteiksmi, nedz vēstījumu. Mākslas kritikas indeve taujāt arvien pēc kā «jauna» un «interesanta» šķiet gluži vai nepiedienīga uz Delles gleznu fona, kas konsekventi pauž interesi par nepārejošo, ilglaicīgo un mirklīgai kņadai pāri stāvošo.

Tādēļ nevis mākslinieces vārds, bet viņas pieeja mākslai komentārus prasa gan, kaut vai pašu komentētāju labā... Lai atskārstu, cik trūcīgi valodas līdzekļi ir viņu rīcībā un cik novecojuši tie izklausās iepretī mākslinieces darbu nemainīgajai aktualitātei.

Slavenās ēnas

Birutas Delles glezniecība pašlaik ir aktuāla ar to vien, ka neviens cits tā nedara. (Gandrīz gribas rakstīt «vairs nedara», bet, iespējams, kāds dara joprojām, tikai nenonāk vispārējas uzmanības lokā. Tādā gadījumā loka veidotāji pelnījuši smagus pārmetumus gerontofobijā un pārmērīgā jaunības kultā, kas pārņēmis jūtjūba laikmeta sabiedrību, bet kam mākslas pasaulei pienāktos turēties kritiskā opozīcijā, nevis paklausīgi vilkt līdzi.) Jaunākajā latviešu glezniecībā slavenās «Delles ēnas» ir retums, jo saules gaismas, apjoma un dziļuma problēmas ir vienkāršojusi pievēršanās fotogrāfijas kā jau sākotnēji plakana attēla interpretācijām. Delle ir daudzkārt uzsvērusi, ka viņas darba metode ir dabas studijas, tādēļ viņas ēnas ir krāsainas un dziļas ne tikai formāli (jo izceļ gaismas laukumu piesātināti siltās krāsas un optiski rada pat it kā padziļinājumus gleznas plaknē), bet arī simboliski. Tieši šīs īpatnības dēļ, iespējams, komentēt Delles mākslu ir mulsinošs uzdevums, jo tai acīmredzami nepietiek ar ideoloģiski atvieglotiem tulkojumiem. Delles gleznu priekšā runas par vispārīgu «filozofiskumu», «metaforām» un «asociācijām» jāatmet kā angažētās padomju laika mākslas kritikas paliekas, atzīstot, ka tās savulaik radījusi mazdūšība runāt par konkrētiem simboliem un to aizdomīgā saistība ar nemateriālistisku pasaules uzskatu. Tomēr bez atsauces uz sakrālo mākslu, simbolisma tradīcijām, arī eksistenciālisma ideoloģiju Delles paaudzes radošā darbība vēl neuzrakstītā latviešu mākslas vēsturē izskatītos kā greizajā spogulī. Līdzās dabas studijām un simbolismam, kas laikam gan patlaban nav modē, jo vienkārši stāv pāri tai, kā trešā Delles glezniecības pamatiezīme minama sirreālistiska pieeja, proti, vēlme vizualizēt sapņu, vīziju pasauli. Arī tai velkas līdzi gara noklusējumu un nolieguma šlepe, ko mākslinieces darbības sākuma gados piekopa tiklab ideoloģiskie cenzori, kā krietnās mākslinieku brālības amatnieki. Katrā ziņā sirreālisms Latvijā nekad nav bijis, piemēram, mākslas studentiem apgūšanai ieteicamo stilu sarakstā un, šķiet, nav tur joprojām.

Divi stāvi

Orientēties mākslinieces piedāvātajās koordinātās palīdz izstādes izkārtojums. Pirmajā galerijas stāvā ir niansētas dabas studijas Pavasaris, Rudens, Ziedoša ābele un Sniegs (visas - 2009), kurās papilnam izpaužas Delles īpatnējā krāsu redze un kurām papildu nozīmi (lai gan ne obligātu) piešķir galeristes Andas Treijas stāstījums, ka ainavas gleznotāja tagad vēro caur sociālās mājas logu. Toties otrajā stāvā izstādītas sirreālas tuksneša ainavas ar piramīdām, sfinksām un mīklainiem akmeņu krāvumiem, kurās kāpinātie gaismēnu kontrasti integrēti vēstījumā par sīku, salīkušu cilvēcisku būtņu situāciju pārcilvēcisku spēku varā. Tie materializēti gan kā objekti (piramīda ar trim smailēm - Ēģipte I, 2010), gan kā vertikāls gaismas vai dūmu stabs gleznas dibenplānā (XXX, 2010). Ainas ar nepārprotami simbolisku slodzi māksliniece uzbur arī kalnu virsotņu tēlojumos, kas apliecina viņas izvēlētās valodas pārlaikmetīgo dabu, liekot saskatīt analoģijas ne tikai mākslas vēsturē (Nikolajs Rērihs), bet arī aktualitātēs (piemēram, Miķeļa Fišera ainavas). Birutas Delles māksla ir ikreiz no jauna skaidrojama un komentējama ne vien tāpēc, ka «nelingvistiska spēja - spēja just sāpes - ir svarīgāka par atšķirību mūsu vārdu krājumos» (Ričards Rortijs), bet arī tāpēc, ka vakardienas un šodienas komentāri par to rīt var izrādīties papildināmi vai koriģējami.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Progresīvie paši sevi apzīmogo

Var tikai apbrīnot aklumu un kurlumu, ar kādu to vai citu viedokli tautās laiž Progresīvie, ja burtiski nedēļu pēc pašu radikālajiem un tuvredzīgajiem publiskajiem izteikumiem par Izraēlas me...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?