Ceturtdien noslēgsies Rīgas domes (RD) Satiksmes departamenta (SD) atkārtoti izsludinātais iepirkums par Salu tilta renovāciju, kas pirmajā kārtā paredz atjaunot tilta daļu pār Daugavu un Mazo Daugavu, kā arī apgaismojumu un lietus ūdens novades sistēmu. Pie pasūtījuma gan tiks nevis saimnieciski izdevīgākā, bet lētākā piedāvājuma iesniedzējs.
Pārvērtības divos gados
Uzņēmēju interese par tilta rekonstrukciju bijusi liela - pēc iepirkuma izsludināšanas gada sākumā RD Satiksmes departamenta speciālisti saņēmuši apmēram 100 jautājumu, tāpēc nolemts iepirkumu pārtraukt un sludināt jaunu. Kā laikrakstam Dienas Bizness skaidrojis RD SD direktora pienākumu izpildītājs Krišjānis Peters, vairāki grozījumi iepirkuma nolikumā veikti, lai izvairītos no pārmetumiem, ka nosacījumi sašaurina pretendentu loku. Peters arī atzina, ka uzņēmēju jautājumi bijuši pamatoti - Salu tilta rekonstrukcijas projekts izstrādāts pirms četriem gadiem, taču tilta stāvoklis pa šo laiku ir pasliktinājies, savukārt darbos izmantojamās tehnoloģijas - attīstījušās.
Tilta izskats mainīsies līdz nepazīšanai - tas iegūs jaunas laiduma konstrukcijas, deformācijas šuves, segumu un LED apgaismojumu. Uzlabojumi notiks arī gājējiem un riteņbraucējiem paredzētajā tilta tunelī, kas pēdējā laikā bija ieguvis kriminālu slavu, - drošību tur plāno uzlabot, ierīkojot apgaismojumu un videonovērošanu.
RD SD pārstāve Ilze Dišlere norāda, ka tilta remontdarbiem būs jābūt pabeigtiem līdz nākamā gada novembrim, tomēr līguma projektā pieļautas atkāpes no termiņa meteoroloģisku apstākļu dēļ - šādā gadījumā renovāciju būs ļauts pabeigt 2016. gada būvdarbu sezonā.
Tikmēr autovadītājiem būs jārēķinās ar ievērojamiem sastrēgumiem, kas sāksies jau šovasar, informē departamentā. «Ņemot vērā, ka pār Salu tiltu kursē sabiedriskais transports un tā ir valsts nozīmes transportbūve, ko izmanto ne tikai rīdzinieki, bet visas Latvijas autovadītāji, pieņemts lēmums satiksmi pilnībā neslēgt. Darbi tiks sākti no vidusdaļas, atstājot divas malējās joslas katrā virzienā,» norāda I. Dišlere. Braucējiem no Bauskas puses tiks ieteikts biežāk izmantot Dienvidu tiltu, bet autovadītājiem no Jūrmalas - Vanšu tiltu.
Sargāsies no zelta tilta
Salu tilta rekonstrukcija ir apjomīgākais Rīgas domes šogad paredzētais investīciju projekts, kura izmaksas tiek lēstas vairāk nekā 20 miljonu eiro apmērā. Precīzāka summa tapšot zināma pēc iepirkumā uzvarējušā uzņēmuma noskaidrošanas, bet pašvaldībā cer, ka lielāko daļu jeb 70% rekonstrukcijai nepieciešamā finansējuma izdosies piesaistīt no Eiropas Savienības struktūrfondiem. Kā panākt, lai Salu tilta rekonstrukcija nepārvērstos par kārtējo pārāk dārgo projektu? Atbildot uz šo jautājumu, K. Peters Dienai iepriekš norādīja, ka sniegt garantijas nevarot neviens, taču, viņaprāt, ietaupīt ļaušot būvnieku savstarpējā konkurence. Rekonstrukcijas formālajai pusei apņēmusies sekot Valsts kontrole - tur Dienai atklāj, ka jautājums vai nu būs iekļauts nākamā gada darba plānā, vai projektam tiks veikta operatīvā revīzija.
Salu tilts sastāv no diviem lieliem un diviem maziem tiltiem, septiņām estakādēm un četriem gājēju tuneļiem; kapitālo remontu neviena no daļām nav piedzīvojusi kopš uzbūvēšanas 1976. gadā. Rindā uz rekonstrukciju tas pēdējos gados gaidīja nākamais pēc Dienvidu tilta 3. kārtas un K. Ulmaņa gatves pārvada izbūves.
Ļoti sliktā stāvoklī Latvijā ir vēl pusotra simta tiltu, norāda va/s Latvijas valsts ceļi, bet Ceļu satiksmes drošības padomes loceklis Juris Zvirbulis uzsver: «Tilti un citi ceļu infrastruktūras elementi ir valsts ekonomikas asinsvadi, kuru efektīva spēja darboties nodrošina izaugsmi, savukārt šāda asinsvada aizsērējums var nodarīt lielu postu valsts ekonomikas veselībai.»