Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +1 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Sarežģītā bērnība

Ejot skatīties izstādi par bērnības atmiņām, iedomājos, kā būtu, ja mākslinieki vienkārši izstādītu katrs savus bērnības uzņēmumus. Tā laikam būtu neapstrīdami dokumentāla, cik nu iespējams objektivizēta pieeja «bērnības jautājumam», kas mēdz satraukt visus cilvēkus. Īpaši jau fotogrāfus, rakstniekus un citus māksliniekus. Cilvēki, kas uzauguši un pieņēmušies prātā laikmetā pēc psihoanalīzes atklājumiem, tradicionāli tiecas pagātnē meklēt iemeslus notikumiem viņu tagadnē, iedomājoties, ka tādējādi tiek ietekmēta nākotne. Joprojām gan ir izvēle - paļauties vai analizēt.

Pieci autori gājuši ierasto interpretācijas un apspēlēšanas ceļu, rādot, kā ar mākslas mediju, instrumentu un stratēģiju palīdzību var vēlreiz paraudzīties uz pagātni vai atbilstoši izstādes nosaukumam - pārskatīt bērnības atmiņas.

Izstādi gribas apsveikt kaut tikai tāpēc, ka fotomuzejs pēc ilgāka laika saņēmies uzticēties kuratoram kā māksliniekam, kas taču ir sena laba prakse. Anda Boluža iecerējusi sev svarīgu tēmu parādīt ar darbiem, kuru autoru daiļradi pazīst un augstu vērtē. Tie ir divi ārzemēs mācījušies latvieši Ilze Vanaga un Lauris Nagliņš, Anna Bloka no Krievijas, Irina Ruzina no Ukrainas un Vilma Hurskainena no Somijas.

Ilzes Vanagas (1979) darba nosaukumu neesot paredzēts tulkot. Lielu krāsainu un mazu melnbaltu fotogrāfiju sērijā Childhood is like a loaded gun (Bērnība ir kā pielādēts ierocis) fotografēta mākslinieces brāļa meita vecumā, kad bērni vēl īsti nav pusaudži, bet mazie bērni arī vairs ne. Tas esot tieši tas vecums, kas īpaši nozīmīgs pašai autorei. Šis darbs esot mēģinājums nonākt noslēpumainajā sapņu zemē, kad ierakāmies smiltīs nevis lai iztaisītos, bet tāpēc, ka tas sagādā prieku un nav arī slinkums. Tāpat nekam mūsu ķermenī vēl nav pievienotās jeb seksuālās vērtības, tā vēl tikko rodas un droši vien uztrauc Lolitas sindroma rosinātus skatienus.

Vilmas Hurskainenas (1979) sērijas No name (Nav nosaukuma, 2008) varone ir pati māksliniece, kas, pieaugusi sieviete būdama, iespēlējas zīmīgās atmiņu situācijās. Dažas no tām arī diezgan sīki aprakstītas. Piemēram, par saģērbto kaķi, par pirmajām atmiņām ar baisi dzelteniem briesmoņa zobiem, par monētu burku… Rezultāts nav nekāds smags un traģisks, uztvēru attēlus kā vieglu, priecīgu un bezcerīgu klauvējienu pie durvīm, kas ir ciet un cauri. Nekādas zelta atslēdziņas nav. Ir māksliniece, kas cieši koncentrējas uz sevi.

Likās, ka bildē, kur redzama jauna kaila sieviete, kas, iebridusi ūdenī, sniedzas pēc pīlēm, visskaidrāk jaušams, ka robeža nav pārkāpjama un pieauguša cilvēka acu optika nekādi vairs nespēj redzēt kā bērnībā. Annas Blokas (1982) melnbaltā, īpaši kopētā sērija Šūpoles (2008-2009) iecerēta kā nejauko, bailīgo un vientulīgo bērnības atmiņu pārskatīšana. Skats no slidkalniņa augšas, kustīgas šūpoles, bērns pie loga, cirka priekšnesumi, hēlija haizivs debesīs… Viss grimst neskaidrā graudainā tumsā, apzināti nejaušas un amatieriskas, ainas tiešām ievelk draudīgās un bēdīgās sajūtās.

Laura Nagliņa (1985) darbs DAD (2009), kur viņš fotografējis savu tēvu pie viņa darbnīcas, rāda, ka autors godīgi apguvis komercfotogrāfiju, ko studējis Lielbritānijā, bet bez kuratores teksta es nenojaustu, ka «tēva ļaušanās dēla norādēm un dēla vēlēšanās pievērsties tēva portretēšanai līdzinās neērtas sarunas sākšanai tukšu telpu klusumā». Arī saziņa ar Irinas Ruzinas (1979) jauko melnbalto sēriju Novērotais iebuksēja. Anotācija nāk talkā: kaut arī fotografējusi pārsvarā savu meitu un savas māsas meitu, autore nevis atspoguļo konkrēta bērna dzīvesstāstu vai individuālas rakstura iezīmes, bet «rāda bērnību kā citu pasauli, kurā netrūkst iracionālā, nezināmā un neizskaidrojamā».

Kopumā brīnišķīgā izstāde atstāja tehnoloģisku iespaidu, rādot, cik dažādas prasmes var lietot, lai radītu iespaidīgas fotosērijas. Nav jau ne kuratoru, ne mākslinieku pienākums piepildīt manas ilgas pēc vienkāršības. Tāpēc pēc tās raudzīšos kur citur. Kādā intervijā māksliniece Sarmīte Māliņa teica, ka bērnībā vissvarīgākais ir kaķis, kas gan cits!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?