Optimistiskās prognozes par trolejbusu iepirkuma izdevīgumu galvenokārt tiek pamatotas ar to, ka jaunajam 131,8 miljonus eiro vērtajam iepirkumam ir izdevīgi finanšu nosacījumi un jaunajiem trolejbusiem būs zemākas ekspluatācijas izmaksas nekā esošajiem.
Sadārdzina komforts
RS valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens norādīja, ka galvenais iemesls, kāpēc viena trolejbusa izmaksas sasniedz 808 000 eiro, ir to konstruktīvās īpatnības un izmantotais aprīkojums, kā arī garantijas nosacījumi. Visi jaunie 18 metru garie trolejbusi tiks aprīkoti ar dīzeļģeneratoriem, kondicionēšanas iekārtām, pielāgotu sistēmu elektroniskās norēķinu sistēmas vajadzībām, monitoriem, videonovērošanu, pasažieru skaitīšanu, apkopei nepieciešamajām rezerves daļām 150 000 kilometru nobraukumam, tāpēc arī to cena ir krietni lielāka nekā iepriekš pirktajiem ievērojami vienkāršākajiem 12 metru garajiem trolejbusiem, skaidro L. Bemhens. Viņš uzskata, ka nepieciešamību pēc labāk aprīkotiem un lielākiem trolejbusiem diktē pasažieru skaits, kurš pēdējo triju gadu laikā audzis par diviem miljoniem līdz 46,2 miljoniem, un braucēju prasības pēc komforta. Īpaši nozīmīgi uzņēmumam ir jauno trolejbusu aprīkojumā iekļautie dīzeļģeneratori, kuri ļaus pagarināt vairākus maršrutus un veidot jaunus maršrutu savienojumus. Savukārt uzņēmuma Škoda Electric tirdzniecības vadītājs Petrs Kasenčaks uzsver, ka Rīgai piegādātie trolejbusi nav starp dārgākajiem, piemēram, Romai un Bostonai uzņēmums piegādājis trolejbusus, kuru cena pārsniedz miljonu eiro.
Slavē lēto finansējumu
Komentējot trolejbusu iepirkumam veltītos pārmetumus, Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) uzsvēra, ka RS ir norēķinājusies par vairākām no savām iepriekšējām saistībām, turklāt apjomīgā darījuma finansēšanas nosacījumi esot izdevīgi. Par Škoda nodrošināto finansējumu RS būs jāmaksā fiksēta likme 2,2% gadā, kurai vēl tiks pieskaitīta mainīgā Euribor likme. Ņemot vērā likmes iespējamās svārstībās, uzņēmums iespējamās izmaksas par aizdevumu neuzņēmās prognozēt, savukārt Dienas aprēķini liecina, ka, par pamatu ņemot šī brīža Euribor 12 mēnešu likmi, kopējās izmaksas par vienu trolejbusu veidotu aptuveni 902,4 tūkstošus eiro, attiecīgi kopējā darījuma summa par 163 trolejbusu iegādi 13 gadu laikā sasniegtu ap 147,1 miljonu eiro. L. Bemhens Dienai skaidroja, ka trolejbusi tiks piegādāti pakāpeniski, savukārt aizdevuma procenti tiks rēķināti tikai jau par piegādātajiem trolejbusiem, tāpēc jaunā pirkuma ietekme uz uzņēmuma budžetu palielināsies pakāpeniski.
Papildus RS kredītu nastu drīzumā palielinās arī 175 jaunu autobusu iepirkums, kurā piegādātāju uzņēmums vēl nav izvēlēts un kura kopsumma pagaidām vēl nav zināma. Plānots, ka 70% autobusu būs 18 metru garie, bet 30% - standarta īsie autobusi. Iepriekšējos autobusu iepirkumos no 2001. līdz 2004. gadam Rīga iegādājās 384 autobusus par aptuveni 77 miljoniem eiro.
Parādi būtiski auguši
Lai gan RS pārstāvji ir optimistiski par uzņēmuma spējām segt no jauna uzņemtās apjomīgās saistībās, uzņēmuma finanšu pārskati liecina, ka kopumā laika posmā no 2005. līdz 2011. gadam uzņēmuma ilgtermiņa kredītsaistības ir dubultojušās no 50,15 miljoniem līdz 101,49 miljoniem latu, bet apgrozījums kāpis tikai par 45% - no 63,9 miljoniem līdz 92,8 miljoniem latu. Jāatgādina, ka šajā periodā Rīgas satiksme veica apjomīgo 20 zemās grīdas tramvaju iepirkumu par 52 miljoniem eiro un iegādājās 150 trolejbusus par 59,2 miljoniem eiro. Papildus tam aptuveni 90 miljonus eiro uzņēmums aizņēmās, lai modernizētu tramvaju infrastruktūru, pielāgojot to jauniegādāto tramvaju vajadzībām.