No 2009. līdz 2011. gada beigām Rīgā nakšņojošo ārvalstu tūristu skaits pieaudzis gandrīz par 40%. Visstraujāk tas palielinājies no Krievijas, Polijas, Norvēģijas, Igaunijas, Somijas un Vācijas. Šī gada pirmajā ceturksnī - laikā, kad pasaulē notika spēcīgas politiskās un ekonomiskās nenoteiktības procesi, Rīgā nakšņojošo ārvalstu tūristu skaits pieauga gandrīz par 15%. Rīgas viesnīcu rezervāciju apjoms vasaras mēnešos jau sasniedzis 70-80% noslogojumu.
Paskatīsimies mazliet uz laiku, kad 2009. gada beigās, lai risinātu samilzušās problēmas un tūristu skaita kritumu, tika dibināts Rīgas Tūrisma attīstības birojs. Protams, varam visās nelaimēs vainot krīzi, tomēr, manuprāt, lielāko ļaunumu Rīgas tūrismam nodarīja trekno gadu negausīgums. Īpaši nedomājot par pakalpojumu kvalitātes celšanu, cenas tika paaugstinātas gaismas ātrumā, un tas aizbiedēja uz Rīgu atbraukušos un potenciālos tūristus. Kādas atsauksmes un ieteikumus varam sagaidīt, ja vēlamies tikai pļaut, neko nesējot?
Kopš 2009. gada beigām ar zīmolu Live Rīga sadarbībā ar vairākiem partneriem esam veikuši neskaitāmas aktivitātes, lai parādītu, ka Rīga un Latvija ir izcili galamērķi dažādu interešu tūristiem. Šogad izceļam Rīgas izcilo restorānu un tradicionālo Latvijas produktu piedāvājumu, aicinot viesus izbaudīt Rīgu kā gaumīgi garšīgo galvaspilsētu. Konferenču, kongresu un korporatīvo pasākumu tūrisma attīstīšanai esam izstrādājuši apakšzīmolu Meet Rīga, jo tā varam piesaistīt notikumus un aktivitātes tūrisma nesezonā.
Skatoties uz tūrisma attīstību Rīgā, mani biedē tas, ka, sasniedzot noteiktu komforta līmeni, ko nodrošina arvien pieaugošais tūristu skaits, tūrisma nozarē var atgriezties negausības neprāts. Mums nepārtraukti jādomā par piedāvājuma dažādošanu un pakalpojumu kvalitātes celšanu. Vispirms ir jāceļ kvalitāte un tikai tad - cena. Katram šīs nozares pārstāvim rūpīgi jāizvērtē un jāplāno sava cenu politika. Nevaram atļauties kļūt nesamērīgi dārgi, aizbiedējot pagaidām pieaugošo tūristu plūsmu. Pakalpojuma kvalitātei ir jābūt sabalansētai ar cenu. Straujš pakalpojumu cenas pieaugums kaitē tūrisma nozarei, kurai ir nepieciešama stabila izaugsme, lai uzņēmēji varētu plānveidīgi strādāt un attīstīt jaunus tūrisma produktus.
Tūrisma veicināšana ir ilgtermiņa projekts, tomēr jau tagad varam redzēt pirmos projekta augļus - pieaugums ir. Bet jāapzinās, ka nedrīkst atslābt. Rīgā un Latvijā nepieciešams celt pakalpojumu kvalitāti, paplašināt piedāvājumu un atrast arvien vairāk īpašā, kas mūs izceltu citu galamērķu vidū. Rīgai ir izcils pamats, kas arvien vairāk jāpiepilda ar garšām, sajūtām, pieredzēm - ģimenēm, medicīnas tūristiem, kulinārijas baudītājiem, izsmalcinātas kultūras pieredzes meklētājiem, ikvienam.
*Rīgas Tūrisma attīstības biroja vadītāja