Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +3 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Aizvedēji un atvedēji

Transporta un loģistikas jomu var saukt par labu studiju izvēli, jo arī darba izredzes tajā, šķiet, būs labas. Atsevišķi transporta veidi ekonomikas lejupslīdi uz savas ādas tikpat kā nejuta, citi nu jau atkal nostabilizējas, un prognozes par tālāko attīstību liecina - Latvija savas ģeogrāfiskās pozīcijas dēļ jau tagad ir tālu priekšā Lietuvai un Igaunijai un arī turpmāk var veidoties par spēcīgu tranzīta punktu. Līdz ar iekšējā tirgus atkopšanos ko darīt būs arī noliktavās.

Auto, avio, dzelzceļš...

Krīzes laika kritums transporta un loģistikas jomā bija mazāks nekā ekonomikā kopumā, iezīmē DnB Nord bankas ekonomikas eksperts Pēteris Strautiņš. Nozares izaugsme gan lielā mērā saistīta ar kaimiņvalstu ekonomiku stabilizēšanos un to eksportu, bet jau tagad redzams, ka komercpārvadājumu apjomi Latvijā atkal pieaug.

Lai gan tipiska krīzes pazīme visā pasaulē ir aviopasažieru skaita samazināšanās, Latvijai tā gājusi secen. Latvija pērn bija visstraujāk augošā valsts aviopārvadājumu ziņā, savukārt pārējās Baltijas valstis - visstraujāk krītošās, lepojas Air Baltic Corporation korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags. Arī P. Strautiņš avionozari dēvē par ļoti stabilu un visperspektīvāko no visām transporta jomām.

Krīzi nejutām, vienkārši turpinājām intensīvi strādāt, saka arī dzelzceļa un ostu jomas speciālisti. A/s Latvijas dzelzceļš (LDz) strādā starptautiskajā tirgū, un lielākā daļa pārvadājamo kravu ir tranzīts starp Austrumiem un Rietumiem, tāpēc Latvijas ekonomikas svārstības dzelzceļa jomu tieši neskāra, stāsta LDz Sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Antra Birzule un uzsver, ka Latvijas dzelzceļš joprojām tiek uzskatīts par vienu no efektīvākajiem ES. «Pat tad, ja visi lidosim ar lidaparātiem, kravas vienmēr vedīs pa dzelzceļu, jo gaisā nekad nevarēs pacelt tik lielu kravu apjomu,» viņa saka.

Latvijas ostas ar dzelzceļu saslēgtas kopējā transporta ķēdē, tāpēc arī tām krīze lielas galvassāpes nav sagādājusi. Kā norāda Anita Leiškalne, Rīgas Brīvostas pārvaldes Sabiedrisko attiecību departamenta direktore, līdz ar jaunu investīciju piesaisti un jaunu termināļu būvi rodas arī jaunas iespējas.

Visiem transporta nozarē tomēr nav klājies tik labi - smagi pārbaudījumi bija jāiztur autopārvadātājiem, jo pērn krasi saruka starptautisko autopārvadājumu apjomi, daudzi nozares uzņēmumi bankrotēja vai samazināja auto skaitu, tāpēc daudzi autovadītāji palika bez darba, raizes sagādāja arī problēmas ar pastiprināto muitas kontroli uz Krievijas robežas pērnā gada nogalē. Taču smagākais ir aiz muguras, un sākas atlabšana, teic asociācijas Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš. P. Strautiņš prognozē, ka tieši uz autopārvadājumiem nākotnē varētu pāriet liela daļa konteineru kravu tranzīta.

Arī loģistikas jomā krīze atnesa būtiskas pārmaiņas, kas atsaucas uz šīs jomas uzņēmumiem. Kā stāsta a/s Dominante loģistikas sistēma valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vecvanags, klienti, arī vēloties atbrīvoties no finanšu riskiem, tagad vairāk lūdz loģistikas uzņēmumu pakalpojumus, nevis cīnās pašu spēkiem. Preci, kas domāta visām trijām Baltijas valstīm, klienti arī labprātāk sāk turēt vienā noliktavā, nevis trijās, tāpēc priekšrocības ir loģistikas operatoriem, kas strādā visā Baltijā. «Dzīve rit,» M. Vecvanags smaida.

Svešvalodas jāprot visiem

Karjeras interneta vortāla CV Market direktors Vladimirs Korickis atklāj, ka jau patlaban Latvijas darba tirgū pieprasīti loģistikas speciālisti un koordinatori, muitas deklaranti, dzelzceļa un autotransporta pārvadājumu speciālisti, kravu pārvadājumu ekspeditori, šoferi tālbraucēji. Arī tuvākajā nākotnē šādi speciālisti būs tikpat vajadzīgi, turklāt labas iespējas ieņemt vietu zem saules var rasties arī iesācējiem. «Pēdējos gados no darba tika atbrīvoti daudzi nozares speciālisti, un, lai saglabātu konkurētspēju, daudziem no viņiem nāksies pārkvalificēties. Jaunie šeit var izkonkurēt pieredzējušākos, bet tādējādi dārgākos speciālistus,» V. Korickis skaidro.

Arī dzelzceļā patlaban notiek inženieru paaudžu maiņa, ko diktē modernizācija, stāsta A. Birzule. Viņa norāda, ka tieši tāpēc jaunajiem darbiniekiem jāpārvalda svešvalodas, jāspēj ātri apgūt jaunas tehnoloģijas. Prasīta tiek arī augsta atbildības izjūta, interese un izpratne par dzelzceļa nozari, kā arī atbilstoša dzelzceļa izglītība. LDz labprāt ņemot darbā jauniešus pēc augstskolas vai profesionālās skolas, jo lielākajā daļā gadījumu par viņu attieksmi pret darbu un sagatavotību pārliecinās jau prakšu laikā. Taču dzelzceļā gaidīti arī labi citu jomu - telekomunikāciju, būvniecības, mašīnbūves, elektromehānikas u. c. - inženieri, kas spēj dzelzceļā ieviest jauninājumus, uzsver A. Birzule.

Gan viņa, gan V. Trēziņš no Latvijas auto atklāj, ka Latvijai sāk trūkt augsti kvalificētu speciālistu loģistikā, kas pārzinātu nevis vienu atsevišķu transporta jomu, bet gan visu transporta ķēdi kopumā. M. Vecvanags norāda, ka arī loģistikā bez speciālas izglītības būtiskas ir svešvalodu prasmes un orientēšanās mūsdienu tehnoloģiskajās iespējās, kā arī noturība pret stresu, racionāla, praktiska un loģiska pieeja problēmu risināšanai, ko no rakstura īpašības var attīstīt par kompetenci. Tiesa, tas nāk ar pieredzi, tomēr «jaunība ir netikums, kas ar laiku garantēti pāriet», M. Vecvanags joko. Vide, kurā darbojas loģistikas uzņēmumi, ir ļoti mobila, tāpēc arī darbinieku piesaiste notiek operatīvi, taču savas iespējas ir arī jauniešiem bez pieredzes. Vadītāju amatos tā gan būs obligāta.

Angļu valodas prasme un pareizā attieksme - pozitīva un ambīcijas kaut ko sasniegt - ir galvenais arī airBaltic strādājošajiem. Darba iespējas gan avionozarē, gan ar to saistītajās jomās (piemēram, bagāžas plūsma, pasažieru serviss, drošība lidostās) var atrast gan iesācēji, gan pieredzējušie, saka J. Vanags. Jaunus darbiniekus vajadzēs arī jaunajam lidostas terminālim, ko plānots uzbūvēt līdz 2012. gada sākumam.

Līdz ar tranzīta un kravu apjomu palielināšanos tuvākajā laikā varētu trūkt arī autovadītāju - lielā mērā arī tāpēc, ka liela daļa šoferu Latvijā jau ir 40-50 gadu veci, stāsta V. Trēziņš. Viņš gan piebilst, ka Latvijas autopārvadājumu uzņēmumi pārsvarā ir nelieli, tāpēc pieprasījums pēc citiem speciālistiem būs izteiktāks citās nozares, kas saistītas ar autotransportu, - ostās, noliktavās, ekspedīcijā, apdrošināšanā, servisā, loģistikā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Mūžībā devies Andorijs Dārziņš

Andorijs Dārziņš 16.01.1953. – 17.11.2024. Atvadīšanās piektdien, 22. novembrī, plkst. 14.00 Rīgas Kremācijas centra mazajā zālē. Tuvinieki








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?