Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +5 °C
Daļēji saulains
Svētdiena, 17. novembris
Uga, Hugo, Uģis

Ar cieņu un klusējot

Nākamajā dienā pēc Alvja Hermaņa inscenētās Maksima Gorkija lugas Vasa Žeļeznova pirmizrādes (3. februārī) Minhenes Kammerspiele viens no ietekmīgākajiem Vācijas laikrakstiem Frankfurter Allgemeine Zeitung nāca klajā ar rakstu Ar cieņu un klusējot. Tā autors šādi apraksta Minhenes pirmizrādes publikas satikšanos ar Hermaņa jauno darbu: «Traģēdija: Minhenes Kammerspiele publika, kas saskaņā ar savu gaumi visnotaļ ir spējīga uz vētrainām sajūsmwas gavilēm, aplaudēja gan draudzīgi, taču ātri vien noklusa.

Pēc trim teātra zvaigžņu stundām nevienas aplaimotas sejas, neviena zieda, kas tiktu raidīts skatuves virzienā, nekādas sajūsminātas, rimties negribošas kāju rībināšanas, ko varētu vēlēties pēc režisora Alvja Hermaņa, brīnišķīgās scenogrāfes Kristīnes Jurjānes un aktieru grandiozā snieguma.

Nožēlojami, šī teju vai hanziešu vai pat galvaspilsētnieku atturība! Laikā, kad Dīters Dorns vēl pilsētā pie Izāras upes tika uzlūkots kā Dievs, iespējams, šis iestudējums būtu sveikts.

Bet tagad Minhenes izglītotie pilsoņi atļaujas būt bezkaunīgi un šo ģeniālo inscenējumu, pilnīgi to nenovērtējot, acīmredzami ierindo putekļaino izrāžu kārtā.»

Visaugstākajā mērā aktuāli

Tikmēr vācu kritika, kas, vēl Hermaņa Oblomova iestudējumu Ķelnes Dramatiskajā teātrī analizējot, šķēlās divās nometnēs, no kuriem vieni arī neizpratnē raustīja plecus par režisora pievēršanos «putekļainajam, vecmodīgajam teātrim», kuru taču «laimīgi esam sen pārvarējuši», Minhenes Vasas gadījumā pirmo reizi nebijušā vienprātībā atzinīgi raugās uz režisora izvēlēto ceļu. Ko pats režisors, 2010. gadā saņemot Konrāda Volfa balvu Berlīnē, raksturoja kā pievēršanos «vēsturisku lugu iestudēšanai vēsturiskos kontekstos».

Maksima Gorkija pirmais Vasas Žeļeznovas variants, kuru savai izrādei ir izraudzījies Hermanis, sarakstīts 1910. gadā. Darba centrā ir sieviete uzņēmēja, lielas ģimenes galva, cīņā par materiālo eksistenci, kurā tiek laisti lietā visi līdzekļi, slepkavību ieskaitot.

«Visaugstākajā mērā aktuāli šodien,» raksta Frankfurter Allgemeine Zeitung, «un tāpēc vēl jo iedarbīgāk un rafinētāk, ka šī ģimenes drāma netiek optiskajā līmenī modernizēta, bet atstāta tajā laikā, kad tā notiek. Detaļās precīzi, bet nemīlinoties ap tām. Un kostīmi, tie neatstāj kostimērijas sajūtu - tā ir māksla, kuras priekšā var dziļi paklanīties. Par laimi, ir arī pietiekami daudz smalka humora: kad no rīta no rūpju nomāktās kundzes istabas tiek iznests naktspods, klātesošie iemet tajā garāmejošu skatienu. Vispār šie skatieni. No tā vien, kādus skatienus raida šīs mājas iemītnieki, varētu radīt trīs dučus izcilu fotogrāfiju. Nevienam no pasakaini dārgajiem filmu projektiem, kas tiek filmēti oriģinālos interjeros, nav izdevies tas, kas ir izdevies šai scenogrāfijai un aktieriem šajā vecajā skatuves kārbā: ļaut sajust un apjaust pagātnes klātesamību, brīvu no nostalģijas. ... No revolucionārā kiča, ar ko vienmēr ir pilni Gorkija lugu iestudējumi, šeit nav ne miņas. Apskaidrojoša, līdz asarām aizkustinoša izrāde.»

«Visu izrādes laiku pie rampas stāv putnu būri ar maigiem, paklausīgiem balodīšiem,» raksta laikraksta Die Welt recenzents, «un tas nav režijas triks, bet drīzāk piemērots simbols notiekošajam: tos tika audzējis Prohors. Pirms putnu audzētājam ķeras pie rīkles, būri tiek apsegti, lai aiztaupītu gurdzošajiem iemītniekiem šoku, cilvēciskajiem plēsoņām veicot savu fināla briesmu darbu. Mēs, skatītāju zālē sēdošie, esam gana norūdīti, lai izturētu to, ko mēs redzam. Jo tas ir skatiens spogulī.»

Nerūp postdramatiskais diktāts

Šveices laikraksts Neue Zᅢᄐrcher Zeitung īpašu uzmanību vērš uz Alvja Hermaņa izvēlēto teātra ceļu, kuru šobrīd ar panākumiem iet vienīgi vācu režisore Andrea Breta: «Izskatās, ka Alvim Hermanim pilnīgi nerūp tas, ko viņam saka priekšā postdramatiskais diktāts. Viņš arī nav absolvējis nevienu no tām režijas skolām, caur kurām tikušas izmaltas un nolīdzinātas vienādībā vairākas jauno režisoru paaudzes un kuras tāpēc par pilnīgi obligātām uzskata dekonstrukciju, ironiju un citas blēņas. Hermanis attīsta pats savu personisko stilu.»

Un Alvja Hermaņa restauratīvais ceļš iet tik pilnīgi šķērsām aktuālajām teātra tendencēm, ka vācu otra ietekmīgākā laikraksta Sᅢᄐddeustche Zeitung apskatnieks sākumā pat neticībā berzē acis: «Pirmajās desmit minūtēs liekas, ka režisoru Alvi Hermani ir visi labie gari atstājuši un viņš ir aizmirsis visu, ar ko ir kļuvis teju vai par režijas mākslas guru.» Taču, «rūpīgi ejot pa apkārtceļu, Hermanis sasniedz tieši to, ko viņš daudzos savos darbos ir postulējis daudz nepastarpinātāk: patiesīgumu.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Teātra mājaslapa:
www.muenchner-kammerspiele.de
Tuvākās Wassa izrādes:
18., 19., 22. februārī

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?