Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +11 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 21. oktobris
Severīns, Urzula

Ceļš uzlādē elektroautobusu

Vienā no pasaules tehnoloģiski attīstītākajām valstīm - Dienvidkorejā - zinātnieki radījuši elektriskos autobusus, kas nākotnē var izraisīt apvērsumu sabiedriskā transporta jomā. Tie ir pasaulē pirmie ar elektroenerģiju darbināmie transportlīdzekļi, kas ir spējīgi uzlādēties arī pārvietošanās laikā.

Pagaidām ielās ir izbraukuši daži unikālie autobusi, bet to radītāji cer, ka tuvākajos gados šo transportlīdzekļu skaits pieaugs un tie pārvietosies pa visu Dienvidkoreju. Jomas eksperti gan nav tik optimistiski un uzskata, ka paies ilgs laiks, līdz šādi autobusi kļūs par ikdienišķu lietu.

Vadi zem ceļa

Divi jaunie autobusi kopš augusta sākuma kursē Dienvidkorejas dienvidu pilsētā Kumi, veicot 12 kilometru garu maršrutu. Šie ar elektrību darbināmie transportlīdzekļi ir īpaši ar to, ka to baterijas ik pēc laika nav nepieciešams uzlādēt īpašos punktos, kuros parasti ir jāpavada salīdzinoši ilgs laiks.

Korejas Augsto zinātņu un tehnoloģiju institūts (KAIST) ir radījis bezvadu tehnoloģiju, kas nodrošina, ka šie autobusi nepieciešamo enerģiju uzņem arī braucot.

Šajā gadījumā izšķiroša nozīme ir ceļam, pa kuru šie autobusi pārvietojas. Zem ceļa virsmas izvietotas elektrības līnijas, kas rada elektromagnētiskos laukus. Ierīce autobusa apakšējā daļā uztver šos laukus un pārvērš elektroenerģijā, kas tiek novadīta uz baterijām autobusa aizmugurējā daļā. Elektromagnētiskos laukus uztverošā ierīce var atrasties līdz pat 17 centimetru virs ceļa virsmas, raksta BBC.

Atšķirībā no trolejbusiem šos e-autobusus nepārtraukti nevajag apgādāt ar elektrību. Autobusu uzlādei nepieciešamās elektrības līnijas nevajag izstiept visā maršruta garumā, bet var iebūvēt tikai 5 līdz 15% nobraucamā ceļa garuma. Tādējādi elektrības līniju nomaiņas gadījumā ir jāuzrok tikai atsevišķi nelieli ceļa posmi.

Pateicoties tam, ka šos transportlīdzekļus pirms brauciena nevajag uzlādēt, tajos var uzstādīt trīsreiz mazākas baterijas nekā citos elektriskajos transportlīdzekļos. Tādējādi tiek samazināts autobusu svars, līdz ar to samazinot arī oglekļa dioksīda izmešu daudzumu, kas tiek radīts laikā, kad saražo nepieciešamo enerģiju.

300 tūkstošu iedzīvotāju lielās Kumi pilsētas vadība izvirzījusi mērķi, ka līdz 2015. gadam pasažierus uzņems vēl desmit šādu autobusu, kuru cena ir aptuveni 630 tūkstoši dolāru (327 tūkstoši latu), vēsta aģentūra AFP.

Apstājas, lai uzlādētos

Dienvidkorejiešiem pirmajiem ir izdevies radīt shēmu, kas ļauj veikt elektrisko transportlīdzekļu uzlādi bez nepieciešamības apstāties. Tomēr arī citviet pasaulē notiek mēģinājumi attīstīt ar elektrību darbināmus braucamos.

Vācijas pilsētā Manheimā gada sākumā sāka izmēģināt divus autobusus, kuri ik pēc laika apstājas speciālos punktos, kuros ar bezvadu tehnoloģijas starpniecību tie uzlādējas. Paredzēts, ka nākotnē uzlādes punkti atradīsies pieturās un enerģijas uzņemšana notiks laikā, kad iekāps un izkāps pasažieri, vēsta tehnoloģiju portāls Wired.

Arī Itālijas pilsētā Turīnā, Nīderlandes pilsētā Utrehtā un Jūtas Universitātes studentu pilsētiņā pārvietojas elektriskie autobusi, bet tie izmanto īpašus bateriju uzlādes punktus.

Panākums ir spārnojis dienvidkorejiešus, kuri uzskata, ka viņu izgudrojums būs pagrieziena punkts, lai e-autobusi tuvākajā laikā aizvien plašāk tiktu integrēti sabiedriskā transporta sistēmās visā Dienvidkorejā.

Nozares profesionāļi domā, ka vajadzēs garus gadus, lai korejiešu ambiciozais plāns īstenotos. «Mēs atrodamies gadu desmitu attālumā, lai pat sāktu domāt par elektrificētu ceļu tīklu valstu mērogā,» prāto konsultāciju uzņēmuma Intelligence Automotive Asia vadītājs Ašvins Čotai.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?